יום שישי, 18/10/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » מעניין

במערת המכפלה | רבי גרשון מקיטוב

איך נכנס למערת המכפלה האסורה ליהודים, ואיך ניצל בזכות המשחק של הפאשא?

16:26 ,05/03/24
אין קרדיט לתמונה
קרדיט: אין קרדיט לתמונה / מצבתו של רבי גרשון מקיטוב, אחרי השיפוץ
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

כשנסע רבי גרשון מקיטוב לארץ ישראל, אמר לו גיסו הבעל שם טוב שישתדל להיות במערת המכפלה. כשהגיע לארץ הלך יחד עם האור החיים הקדוש לשבות יחד בעיר הקודש חברון. הגיעו השניים לחברון בערב שבת, פנה רבי גרשון לאור החיים ואמר לו שהוא רוצה להיכנס למערת המכפלה. אמר לו האור החיים לפני שהלך: "אני אחכה לך בקידוש של ערב שבת".

הדבר היה כרוך בסכנה גדולה. ליהודים היה אסור להיכנס למערה, והעמידו מטעם הפאשא (השר) של חברון שומרים שימנעו מיהודים להיכנס, ובכל שעתיים התחלפה השמירה. אם חלילה היה נתפס יהודי שנכנס, היו הורגים את היהודי עם השומר יחד. הלך רבי גרשון לשומר שהיה שם באותה שעה והבטיח לו סכום גדול של כסף בשביל שיניח לו להיכנס.

התנה עמו השומר שלא ישתהה בפנים יותר משעתיים, כי אז יגיע השומר השני להחליף אותו וכשיראה מה קרה ימהר להלשין עלינו ונהיה שנינו בסכנה. הסכים רבי גרשון לתנאי. נכנס למערה ולא ידע לאן לפנות עד שראה שנפתח שם פתח ונכנס לשם. נשאר שם רבי גרשון ועברו כבר השעתיים. תפסו את רבי גרשון והשומר ושמו אותם בבית הסוהר.

האור החיים עמד והמתין עם עשיית הקידוש עד סמוך לאור הבוקר, אך לבסוף הרים את הכוס כדי לקדש. מיד נפתחה הדלת ורבי גרשון נכנס.

אחר כך סיפר כל מה שקרה ואיך ניצל: "הלילה שיחקו יחד הפאשא של חברון והפאשא של ירושלים באיזה משחק, והחליטו שמי שיפסיד עליו לשחרר את כל האסירים השייכים למנצח. בלילה הזה הפאשא של ירושלים ניצח וכך ניצלתי".

(מתוך הספר "אוצר ישראל" חלק ב)

 

רבי אברהם גרשון אשכנזי מקיטוב נולד בסביבות שנת תנ"ו לאביו הגאון רבי אפרים מרבני בראדי. לימים נשא הבעל שם טוב את אחותו ובכך הפך לגיסו. לאחר זמן התקשר לגיסו הבעל שם טוב ונעשה מתלמידיו הגדולים.

בשנת תק"ב נסע לראשונה לארץ ישראל, ועל פי ציווי הבעל שם טוב התקרב לאור החיים הקדוש ולמד אצלו זמן מה. אחר כך חזר לחו"ל לעירו בראדי, ובשנת תק"ז נסע בשנית לארץ בתחילה התיישב בחברון ובשנת תקי"ג קבע מושבו בירושלים עיר הקודש. שם למד בישיבת המקובלים 'בית אל' בנשיאותו של רבי שלום שרעבי, הרש"ש.

נפטר בכ"ה אדר א' תקכ"א ומנוחתו בהר הזיתים.

 

נקודה אישית: כמו במגילת אסתר, ההצלה הגיעה ממקום לא צפוי. כמו מרדכי היהודי מסר רבי גרשון את נפשו להיכנס למערת האבות והאמהות הקדושים, וכמו אחשוורוש ששיחק ולא ידע מה פעל, שיחקו השרים של חברון וירושלים אחד עם השני.

אך יש גם פירוש שהמלך אחשוורוש רומז למלכו של עולם, ומשחקם של השרים הערביים היה בעצם משחק שניהל הקב"ה בלי שרבי גרשון בכלל ידע מכך, ובזכות מסירות נפשו ניצל. במקביל למשחק השמימי מלמעלה, המתין האור החיים הקדוש עם כוס הקידוש כל הלילה וחיכה לרבי גרשון, שזכה לבסוף להצטרף לאור החיים ולשמוע את קידוש ובחירת עם ישראל מכל העמים לה' לבדו, בסופו של ליל השבת.


הסיפור נשלח בקבוצת הסיפורים באהלי צדיקים – סיפורים

נהנתם? 
שתפו את זה הלאה! ️

 

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

3 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. חני כהן הגיב:

    מעניין כמו כל הסיפורים שלך

  2. מוישי הגיב:

    יפה ומחזק, בשורות טובות

כתבות נוספות של יהושע חי שמחי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו