יום שלישי, 14/05/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » מעניין

דבריו נשמעים | הרב מרדכי אליהו

איך הסכים הרב מרדכי אליהו להפסיד צ'ק של מיליון דולר לישיבה שלו?

23:51 ,31/03/24
קרדיט: חבורה / הרב מרדכי אליהו
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

פעם שהה הרב מרדכי אליהו בארצות הברית וביקר את אחד מראשי הקהילה, שהקדיש הרבה מזמנו למען הציבור. האיש היה עשיר ביותר והיה תורם הרבה מכספו למען הציבור. כשבא הרב לביתו הוא מצא את העשיר כשפניו נפולות. שאל אותו הרב לפשר הדבר והעשיר אמר כי כל העושר הגדול שלו הולך לאבדון. "יש לי בן יחיד והוא מסתובב עם גויה. כל נכדיי יהיו גויים ובכל רכושי הרב שאספתי ישלטו גויים", סיפר בכאב.

"האם שלחת אנשים לדבר איתו?!" שאל הרב.
"בודאי" השיב העשיר. "כל מי שהיה יכול לדבר כבר דיבר איתו והוא בשלו, רוצה את הגויה".

תוך כדי דיבור ביניהם, נכנס הבן עם חברתו הנוכריה לבית, אמר שלום רפוי ונכנס עם חברתו לחדר.

האב המסכן פלט אנחה כבדה ודמעות נקוו בעיניו. "אני מיואש".  "תאמר לבן שלך שאני רוצה לדבר איתו חמש דקות" אמר הרב.

הלך העשיר לחדר של בנו ואמר לו כי הרב רוצה לדבר איתו רק חמש דקות. "נמאס לי מכל הרבנים" אמר בנו של העשיר הגדול. "כבר שלחת אלי את כל הרבנים של הקהילה ולא שכנעו אותי. מה יוסיף לך עוד רב אחד?"

"רק חמש דקות" התחנן האב על נפשו. "רק חמש דקות ואל תשלח יותר שום רב" הסכים הבן.

יצא הבן מחדרו ואמר לחברתו שהוא חוזר בעוד חמש דקות, ונכנס לחדר העבודה של האבא לדבר עם הרב ביחידות. אחרי חמש דקות אף אחד לא יצא. עברו עשר דקות והשיחה התמשכה. לאחר עשרים דקות יצא הבן של העשיר מהחדר, ניגש לאבא שלו, נישק את ידו ואמר לו שהוא עוזב את הבחורה ולא ילך נגד אביו בבחירת האישה. האב המאושר לא ידע את נפשו מרוב אושר.

בינתיים ניגש הבחור אל חדרו ואמר לבחורה שעכשיו לא מתאים להם להיפגש. הוא ביקש ממנה ללכת כעת ואחר כך הוא ידבר איתה בצורה יותר ברורה.

כשהרב יצא מהחדר ניגש אליו העשיר וכולו אומר תודה. "לא יודע איך להודות לך, הצלת את חיי" אמר העשיר. "מה אתן לך?"
"כלום" אמר הרב.

בכל זאת ביקש העשיר להודות, והוציא את פנקס הצ'קים מכיסו. כתב צ'ק של מליון דולר ונתן לרב. "בשביל הילדים" אמר, כדי שתוכל לחתן אותם בשמחה כמו שאני אחתן את הבן שלי".

"אין צורך" אמר הרב. "יש לי מספיק משלי, יש לי משכורת מסודרת ואין לי צורך בכספך".

התחנן העשיר לרב שיקח את התשורה הקטנה שהוא יכול לתת לו בתמורה לחסד הענק שהרב עשה עמו, אך הרב סירב. "אולי תיקח את הכסף ותתן לישיבה בירושלים. איזה ישיבה שאתה רוצה" ניסה.
"קח אתה את הכסף ותן אותו אתה לישיבה" אמר הרב לעשיר.

סיפר מזכיר שהיה נוכח באירוע, שהוא כל הזמן קיווה שהרב יקח את התרומה. "יש כל כך הרבה ישיבות בארץ שצריכות את הכסף הזה. כל כך הרבה דברים טובים אפשר לעשות בו. למה הרב לא לוקח?" אבל הרב בשלו, לא מוכן לקחת את הכסף.

אחרי שיצאו מבית העשיר אמר הרב למזכיר, "דע לך כי מי שלוקח כסף יש לו נגיעה. וכשלאדם יש נגיעה כלשהיא – הדברים שלא לא נקיים ולא נכנסים אל הלב של השומע".

(מתוך 'אביהם של ישראל'; סיפורים ששמענו ב"שבעה")

יום הולדתו:
הרב מרדכי אליהו נולד בכ"א אדר א' תרפ"ט בעיר העתיקה בירושלים.


נקודה אישית: מורנו הבעל שם טוב אמר שתיקן את עבודת התורה והתפלה שיהיו ללא פניות וגאוה, אך את העיסוק בממון לא גמר לתקן. תיקון ההתעסקות בכסף מתאים במיוחד לדור שלנו, הדור של המשיח.

כשיהודים מתעסקים בכסף בצורה לא-מתוקנת מתחזק והרע ומתגבר בעולם. כך, ב-300 השנים האחרונות, נתרחקו יהודים רבים מדרך התורה והמצוות עקב תדמית של חוסר נקיון כפים שדבקה בציבור שומרי התורה והמצוות.

בשביל להביא את המשיח צריך הרבה כסף, צריך לבזבז את האוצרות שנאגרו במשך השנים – אך עליו להיות כסף טהור ומתוקן.
תיקון הכסף קשור ביוסף הצדיק, כמו שנאמר: "וילקט יוסף את כל הכסף הנמצא בארץ מצרים ובארץ כנען". יוסף מתיחס לכסף באופן נכון ללא נגיעות אישיות ולכן מסוגל לאסוף את כל הכסף.

עיקר תיקון ה'ממון' קשור ב'אמונה', האמונה החופפת מעל מודעות האדם, שכל הכסף בא מבורא העולם. אמונה זו גורמת לכך שהעיסוק המודע בכסף יהיה ביושר ובהגינות (שהרי תככנות לא תוסיף ואף תגרע מהשפע האלקי לאדם). מהאמונה נמשך בטחון למודעות האדם, והוא מסוגל לעסוק בכסף ללא מתחים מיותרים, שהרי הכל מה' הזן ומפרנס כל בריה.

הרב מרדכי אליהו האמין שהכסף מגיע מבורא העולם ואין לו מה להתעסק בכסף שנותנים לו בשביל כבוד.
אחרי שמאמינים בכך באמת ומוכנים להפסיד גם מליון דולר, אפשר להגיע לביטחון בה' ולא לפחד להתעסק עם כספים רבים יותר ביושר, בנקיות וברוגע.


הסיפור נשלח בקבוצת הסיפורים 'באהלי צדיקים – סיפורים'

נהנתם?
שתפו את זה הלאה! ️

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

2 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. בני הגיב:

    היה מגן הדור שיתפלל בעדנו בשמיים

  2. ניסים הגיב:

    מטורף! ככה שיודעים את המטרה שלנו כאן בעולם ולא נופלים אחר הכסף

כתבות נוספות של יהושע חי שמחי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו