יום ראשון, 08/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » מעניין

תפלה מעוררת לתשובה // ה"בית אהרון" מקרלין

איך עורר ה"בית אהרון" מקרלין את הנער היתום שרצה להתחתן עם נערה גויה ה' ירחם, ולחזור חזרה לדרך החסידות ולעבודת ה'?

21:57 ,16/06/22
קרדיט: איחוד הצלה / ציונו של ה"בית אהרון" מקרלין
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

רבי אהרון מקרלין, ה"בית אהרון" (כונה גם האדמו"ר הזקן ממלינוב) נולד בר"ח סיון שנת תקס"ב (1802) לאביו רבי אשר 'הינוקא' מסטולין, בן רבי אהרון הגדול מקרלין. בהגיעו לפרקו נשא את נכדתו של רבי יחיאל מיכל מזלוטשוב.

עם פטירת אביו בשנת תקפ"ז (1827) התמנה לאדמו"ר בקרלין. אחר כמה שנים (בערך בשנת תרכ"ד – 1864) נאלץ היה לעזוב את עירו קרלין ועבר לגור בעיר סטולין. ה"בית אהרון" תמך מאוד בישוב ארץ ישראל ושלח קבוצה מחסידיו להתיישב בעיר הקודש טבריה, וקנו שם את המגרש ובית הכנסת של הרה"ק רבי מנחם מענדל מויטבסק.

הסתלק ביום י"ז בסיון תרל'ב (1872) בעיר מלינוב ושם מנוחתו כבוד.

מסופר שבאותו הזמן היה גר בארץ ישראל אחד מגדולי חסידי ה"בית אהרון" בשם ר' וועלוועל פינסקער, וביום י"ז בסיון נכנס לבית המדרש בבהלה וסיפר שראה בחלומו שהסתלק ה"בית אהרון" והיתה לוויה בירושלים והטמינו את גופו בהר הזיתים ליד קברו של האור החיים הקדוש. החסידים התרגזו על דבריו כי עוד לא הגיעה שום ידיעה מחוץ לארץ על פטירתו, ורק אחרי שבועיים הגיעה הידיעה.

מעשה בחסיד אחד ושמו ר' יונה לייב, מחסידיו של רבי אהרון הגדול מקרלין ואחר כך של ה"בית אהרון" מקרלין, שלא עלינו חלה ונפטר והשאיר אחריו בן יתום, וגם האם נפטרה אחר כך. הסתובב הנער בלי השגחה וכשהיה בן חמש-עשרה השכיר את עצמו לגוי גרמני אחד. לפרנסתו היתה לגוי ספינה קטנה בה היה שט לעיר קייב ולעוד עיירות ומביא משם סחורות, והנער היתום היה נוסע בספינה. היתה לאותו גוי בת יחידה והנער היתום רצה לשאת אותה, אך אביה הסכים רק בתנאי שימיר את דתו ר"ל ואחר כך ישא אותה.

לחסידי קרלין נודע הדבר והם הכירו את ר' יונה לייב, אביו של היתום, שהיה יהודי חשוב מאוד. הלכו וסיפרו את הסיפור ל"בית אהרון", ואמר להם: "כשהבחור יגיע לפינסק עם הספינה שלו תנסו להביאו אליי".

כך היה, יום אחד הגיע אותו בחור עם ספינתו לנהר שליד פינסק והודיעו ל"בית אהרון" והוא שלח את אחד מחסידיו לקרוא לו, אך הבחור לא רצה ללכת כי הבין שבטח הרבי רוצה להזהירו על כך שרוצה לשאת את בתו של הגוי. שלח ה"בית אהרון" יהודי מכובד מאוד לקרוא לו, ואמר לו: "הרבי רוצה לומר לך שני דברים למבקש ממך שתבוא אליו", והתרצה הבחור ללכת עמו.

ה"בית אהרון" היה לפני התפלה ואמר לקהל שיתפללו והוא ימתין לבחור היתום ויתפלל אחר כך ביחידות. כשבא הבחור נתן לו שלום ואמר לו: "בני! הייתי רוצה לשאול אותך שני דברים, אך היות ועדיין לא התפללתי וכבר מאוחר, אבקשך שתשב על הספסל". בחדרו של ה"בית אהרון" היה ספסל ליד קיר המזרח סמוך למקום תפילתו ואותו בחור ישב לידו. ה"בית אהרון" התחיל להתפלל בקול נמוך מ"לעולם יהא אדם" עד "עלינו לשבח" והבחור ישב ושמע את תפילתו וכל תיבה ותיבה שיצאה מפיו של הרבי ירדה לחדרי לבו וכמו סיכות ומחטים דקרוהו התיבות מכל צד.

אחר התפילה שאל אותו ה"בית אהרון": "מה אתה חושב בני?" השיב לו הבחור: "אני חושב להישאר ולא ללכת מכאן". שמח הרבי ואמר לו: "ברכה תנוח על ראשך, הישאר כאן, בני".

ואכן נשאר הבחור שלש שנים אצל ה"בית אהרון" ובכל שבת ויום טוב היה מוכרח הבחור לשבת סמוך לרבי ליד השולחן. אחרי שלוש שנים ניגש ה"בית אהרון" לבחור ואמר לו: "כעת אתה יכול לנסוע לכל מקום – "נפשם בהם תתטעף", כדאי לך להתעטף בין החסידים".

"אני שמעתי את הסיפור מהבחור בעצמו. הוא בעצמו סיפר לי זאת, הוא היה אז כבר זקן בשעה שסיפר לי הסיפור, והכרתי אותו היטב" – העיד רבי משה מאיר קירשנבוים.

(מתוך הספר זכרונם לברכה, חודש סיוון)

🍷

אפשר לשים לב לרגישות הגדולה של ה"בית אהרון" לאותו בחור, הוא הבין טוב את הסיטואציה שלפניו, להתנהג עמו באהבה ובחמלה.

מעניין עוד לראות שהדרך שלו לשכנע ולמשוך את הבחור אליו היא "אני צריך לומר לך שני דברים", למרות שלא אמר לו אותם בסוף – מה שעורר את הבחור היתום לתשובה היתה תפילתו של הרבי מעומק הלב ובתמימות פשוטה בקול נמוך.

אז מהם אותם שני דברים?

משה עלה להר סיני: "וַיְהִי שָׁם עִם יְהוָה אַרְבָּעִים יוֹם וְאַרְבָּעִים לַיְלָה לֶחֶם לֹא אָכַל וּמַיִם לֹא שָׁתָה וַיִּכְתֹּב עַל הַלֻּחֹת אֵת דִּבְרֵי הַבְּרִית עֲשֶׂרֶת הַדְּבָרִים". משה עלה להר סיני לארבעים יום וארבעים לילה ואותו בחור עלה והשתקע בבית מדרשו של ה"בית אהרון" למשך 3 שנים!

יכול להיות ששני הדברים הם שתי הדברות הראשונות שנאמרו מפי הגבורה – אולי לא היה בכוחות הבחור לשמוע את זה, ואולי הוא רצה לעורר אותו בשני הפסוקים היסודיים האלו "אנכי הוי' אלקיך אשר הוצאתיך מארץ מצרים" ועתיד להוציאך מכל הצרות שנקלעת ונולדת לתוכן; "לא יהיה לך אלקים אחרים על פניי", אל תטעה ותחשוב ח"ו שתשיג חיות או תענוג מקשר ו'ברית' כביכול עם גויה טמאה – הברית היחידה והנצחית היא בהקמת בית נאמן בישראל ששכינה ביניהם.

הסיפור נשלח בקבוצת הסיפורים 'באהלי צדיקים – סיפורים'.

נהנתם?

שתפו את זה הלאה!

• אשמח ממש לתגובות על הסיפורים, ולשיח מעניין ותובנות שהיו לכם מהסיפורים! 👍🏻 •

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

תגובה אחת
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. יעל הגיב:

    תפילה זה מפתח ההצלחה. נועם וקרוב לבבות זה סוד ההצלחה . סבלנות

כתבות נוספות של יהושע חי שמחי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו