יום ראשון, 08/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » מעניין

"ראית אמונה בעיניך?" // ר' אשר פריינד

יהודי שהיה לו ספק שאמונה היא דבר שאפשר לראות בעינים - שהה בחדרו של ר' אשר כמה דקות והבין...

11:53 ,06/10/22
קרדיט: אתר על הרב אשר פריינד זצוק"ל / ר' אשר
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

ר' אשר פריינד, שנקרא גם "הצדיק הירושלמי", נולד בכ"ה באלול תר"ע (1910).

שני דברים מרכזיים שהיו עבודת חייו הן עזרה לנזקקים ונדכאים, ולימוד תורת החסידות להמונים בדגש על האמונה הפשוטה בה' ועבודת הנפש בחיים ובעבודת ה'.

בתוך העזרה לנזקים הקים את עמותת "יד עזרה" שכללו בית דפוס ומטבח. גם בתוך ביתו היו מגיעים בכל יום עשרות ומאות אנשים שהיו צריכים עזרה והוא ואשתו היו משתדלים לעזור להם ככל יכולתם, וגם פגועי נפש רבים היו מגיעים אליהם והם השקיעו רבות להכניסם לחיי קהילה תומכים.

עשרות ומאות אנשים היו מגיעים או מטלפנים מדי יום לביתו, לקבל עזרה וברכה לרפואה ולישועה, והוא היה מקבל ועוזר ונותן בחום ובמאור פנים המיוחד שהיה לו.

בנוסף הקים ר' אשר ישיבה לבחורים שנפלטו ממסגרות או שהיו עם בעיות נפשיות והתמסר אליהם במסירות נפש גדולה.

ראשית עבודת הנפש אצל ר' אשר היתה מדת השפלות. מדת השפלות העצמית של האדם בעיני עצמו, מקנה לו את היכולת להסתכל על מי שהוא באמת בלי תחושת התנשאות והגבהה עצמית, וממילא להודות לה' ולסביבתו על כל דבר שנותנים לו.
השפלות גם נותנת לאדם כחות להשפיע לאחרים ולנחותים ממנו, ביודעו שכל כוחותיו הם לגמרי מהקב"ה ואין לו מעצמו כלום, וה' יכול הכל, וממילא גם הכוחות שיש לי לא מוגבלים כלל להשפיע לתת ולהעניק.

יחד עם זאת עליי תמיד לחיות עם ה'סיבות'. כל דבר שקורה איתי הוא סיבה מאת ה', ועליי לשים לב ולהתבונן מה ה' רוצה ממני כעת.

הוא חיזק מאוד את ההתבודדות והתפילה הכנה והפתוחה לה', שלימד רבי נחמן מברסלב. לתלמידים שבאו לקבל ממנו הדריך לא לנטוש את הדרך ממנה באו.
היחס לצדיק הוא לא מתוך ביטול מוחלט. הביטול הוא בעיקר ביחס לה', ומהצדיק האדם מקבל את הדרך בעבודת ה' ואחר כך עיקר העבודה היא לעבוד בכח עצמו.
בנוסף, המליץ לכל אחד על ספר בעבודת ה' שהוא הספר שעליו ללכת איתו, והוא ההדרכה בחייו לעבודה את ה'.

מתלמידיו: הרב יצחק גינזבורג, הרב גדליה סגל, הרב יהודה פרוש, הרב שלמה מן, רבי ישראל חיים וייס (האדמו"ר מספינקא-דונולו), רבי עקיבא רבינוביץ (האדמו"ר מפוריסוב) והרב אברהם יורוביץ (מנהיג קהילת "אוהל מנחם – וויטבסק").

נפטר בי"א בתשרי תשס"ד (2003) ונטמן בהר המנוחות.

🍃🍁🍃

סיפר ר' נחום כהן:
נכנסתי פעם אל ר' אשר והוא דיבר הרבה על אמונה בה'. אזרתי אומץ ושאלתי אותו: "ר' אשר, אתה מדבר כל כך הרבה על אמונה, אני רוצה לראות בעינים".

"אם כך", אמר לי ר' אשר, שב כאן בחדרי זמן קצר".
ישבתי בצד ור' אשר קיבל קהל.
הגיע אליו יהודי אחד שלחש באוזנו דבר מה. ר' אשר שאל אותו: "כמה אתה צריך?"
"אלפיים שקל", היתה התשובה.
"חכה מעט" ענה לו ר' אשר, הורה גם לו לשבת בצד והמשיך לקבל קהל.

לא חלפו אלא רגעים אחדים ואל החדר נכנס יהודי שגם התקרב לר' אשר והתחיל ללחוש לתוך אוזנו. נראה שהיה זקוק לישועה ולברכה. ר' אשר בירך אותו בחום והיהודי הכניס ידו לתוך כיסו. שלף משם חבילת שטרות, הכניסה לידו של ר' אשר ויצא מהחדר מרוצה ושמח.

ר' אשר זימן אליו באצבעו את היהודי הנזקק. הושיט לו את חבילת השטרות ואמר לו "ספור".
הלה ספר. היו שם בדיוק אלפיים שקל! הוא הודה לר' אשר ויצא מהחדר מרוצה ושמח.

"נו, ראית אמונה?" שאלני ר' אשר בחיוך רחב. "אילולא ראית בעיניך את הדברים מתרחשים, היית יכול לחשוב שאני זימנתי את שני האנשים. הנותן והמקבל, ותיאמתי ביניהם… אבל אתה יכולת להיווכח שלא ידעתי רגע לפני כן מי עומד להיכנס לחדרי ובאיזה עניין. ראית איפוא במו עיניך איך הקב"ה מזמן לפונדק אחד את שני האנשים זה בלי ידיעתו של זה".

סיים ר' אשר ואמר- "ראית אמונה בעיניך? ראית שהקב"ה מנהל את העולם? אתה יכול כבר ללכת לדרכך"…

(מתוך הספר "ר' אשר")

🌱🌾🌱

🍷
האמונה היא 'המצווה' שעליה עומד הכל.
בא חבקוק והעמידן (את תרי"ג המצוות) על אחת, שנאמר: "וצדיק באמונתו יחיה".

בשביל שנוכל ללמוד מהסיפור הזה לראות אמונה בעינים – נראה איך כל אחד מאיתנו יכול להיכנס לכל אחת מהדמויות בסיפור:

• למי מאיתנו שיש לו איזשהו ספק בלב, והוא רוצה לראות אמונה בעינים – הנה התשובה. יש כבר סיפור שרואים איך שהקב"ה מנהיג את העולם בהשגחה פרטית מדויקת.
רק שעלינו לפקוח את העינים ולהיות עם יותר תשומת לב להשגחת ה', אז נראה זאת בעינינו במוחש.

• לכל אחד מאיתנו יש מה לתת. ה' ברך אותנו בשפע בכל מיני צורות, הן שפע גשמי והן שפע רוחני, אך לא תמיד אנחנו מאמינים שאנו יכולים לתת אותו ולהשפיע אותו לאחרים ומעדיפים לנצור אותו בתוכנו ולהעלים אותו מתודעתנו.
אם יהודי ביקש ממני עזרה, ממונית או סיוע כל שהוא, או השפעה רוחנית – אם ה' זימן אותו שיבקש ממני, בודאי שיש לי את היכולת והכח למלא בשבילו את מבוקשו. עליי רק להאמין בכך וה' יראה לי איך אוכל לעזור לו.

• לפעמים אנחנו צריכים עזרה, גשמית או רוחנית, ואנחנו לא מספיק מאמינים שהאנשים שסביבנו יכולים לעזור לנו בה.
אך אם ה' משגיח על כל בריה ובריה לדאוג לה כדי מחסורה – בודאי שגם חושב עלינו ודואג לנו תמיד.
אם נאמין שה' לא סתם מפגיש אותנו עם אנשים אחרים ומקשר אותנו עם מי שסביבנו – החלקים שאצלי חסרים נמצאים אצל מי שסביבי והם יכולים לעזור לי למלא אותם.
אדמו"ר הזקן אומר ש"כל אחד מתוקן מחברו" – ההסבר הפנימי הוא שכל אחד מתוקן מ-(על ידי) חברו. ה' ברא את העולם כך שהקשר עם יהודים אחרים וקבלה מהם מתקנים אותי בעצמי.

• ואחרון אחרון חביב, ר' אשר בעצמו, שצופה בכל ההשגחה הפרטית הזו ועל ידו היא מזדמנת.
אנחנו יכולים לחשוב לפעמים שרק אצל הצדיקים יש מופתים, ורק בסיפורים עליהם יש ניסים גלויים. אבל באמת במהלך החיים של כל אחד יש אין סוף מופתים והשגחה של ה' עליו באופן ניסי לחלוטין. אך אנחנו נוטים להתעלם מהם כאילו הן דבר שבשגרה.
ה' נתן לדיבור שלנו כח, כמו שבדיבור של ה' הוא ברא את העולם יש מאין – כך על ידי שאנחנו מברכים יהודי אחר, הדבר שביקש כבר הגיע אליו. העבודה היא להוריד את השפע ממקום של אור אלקי לשפע גשמי שאפשר להשתמש בו.
אם ה' נמצא איתו תמיד, ומה'חדר שלנו' יוצאות ברכות ושפע גשמי בתור צדקה ליהודים – בודאי שה' גם יזמן לידינו את היהודים הנכונים, הנותן והמקבל, ויראה לנו שהוא פה ממש!


הסיפור נשלח בקבוצת הסיפורים 'באהלי צדיקים – סיפורים'.

נהנתם?
שתפו את זה הלאה!

• אשמח ממש לתגובות על הסיפורים, ולשיח מעניין ותובנות שהיו לכם מהסיפורים! 👍🏻 •

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

2 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. לפעמים דוקא בעולם מנסים למכור לנו שפיות, ואילו אל הסיפורים על הצדיקים מנסים לטשטש תחת השם אגדות עם.
    ברוך ה' שפוקח את עינינו לראות מה עושה לנו טוב בחיים, מה מחיה אותי ונותן לנו עוד כח לעשות עוד דברים טובים בדרך לגאולה השלמה 😃

  2. יעלי נתן הגיב:

    מהמם. מחכה כל פעם לסיפורים שלך. קצץ שפיות בעולם אכזר

כתבות נוספות של יהושע חי שמחי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו