יום חמישי, 21/11/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

לכבוד ח"י אלול – מה רגישות חסידית יכולה לפעול // אדמו"ר הזקן

לכבוד יום ההולדת של הבעש"ט ואדמו"ר הזקן - לשם מה שלח אדמו"ר הזקן את החסיד שלמה פייגין אל רבי שלמה מקרלין? ומה עורר אותו לחזור בתשובה שלמה?

12:50 ,15/09/22
קרדיט: חב''דפדיה / אדמו"ר הזקן
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

כאשר החל רבי שניאור זלמן מליאדי, הידוע בכינויו "האדמו"ר הזקן" ללמד את תורת חסידות חב"ד, נמשכו אליו סוגים רבים של אנשים. חלקם באו מתוך כוונות רציניות לשפר את אישיותם, להיות חסידים בתפילה, בלימוד התורה, בעבודה ובבית; אך היו גם כאלו שנהנו מן הרובד האינטלקטואלי שבחסידות, מההשכלה והחכמה העצומה שבה, ולא חיפשו לעבוד בשיפור העצמי שלהם.

איש עסקים בשם שלמה פייגין היה בין אלה, האחרונים. למרות שהיה בעל ראש גאוני ונהנה מן האתגר האינטלקטואלי של תורת האדמו"ר הזקן ומהלך המחשבה וההתבוננות העמוקה שלו, הוא לא היה מוכן לחיות באמת ובתמים ברוח החסידות.

אירע פעם ששלמה היה צריך לנסוע ללייפציג בענייני העסקים. טרם נסיעתו קרא לו רבי שניאור זלמן וביקש לדעת את מסלול המסע. כששמע הרבי שהוא יעבור דרך העיר קרלין הוא ביקש ממנו לבקר את ידידו רבי שלמה מקרלין ולשאול בשלומו. שלמה הבטיח לעשות זאת.

כשהגיע שלמה פייגין לביתו של רבי שלמה מקרלין הוא נכנס לחדר ההמתנה שהיה סמוך לחדר עבודתו של רבי שלמה. בעודו ממתין הוא שמע את רבי שלמה צועד בחדרו. לפתע נפתחה דלת החדר ורבי שלמה פרץ החוצה והחל לצעוד לאורכו ולרוחבו של חדר ההמתנה. פתאום קרא רבי שלמה בקול רם, "אברך, אברך, ומה תאמר אם אכן יש אלוקים בעולם"?

רבי שלמה שב לחדרו ושלמה פייגין, שעמד משתאה מול ההתרחשות המוזרה, הוסיף לחכות.

חלפו מספר דקות. שוב התהלך רבי שלמה בחדרו הלוך ושוב. שוב נפתחה הדלת ורבי שלמה יצא, כשהוא צועד אנה ואנה ומכריז בקול: "אברך, אברך, ומה תאמר אם אכן יש אלוקים בעולם"?

כאשר רבי שלמה שב על מעשיו בפעם השלישית, הבין שלמה פייגין שלשם כך הוא נשלח על-ידי רבי שניאור זלמן לבקר בקרלין. הוא עזב את הבית והמשיך במסעו ללייפציג.

זמן מה לאחר מכן החל מצבו הרוחני של שלמה פייגין להתדרדר. הוא נטש את דתו ואמונתו מכיוון שלא הרגיש שעבודת ה' נוגעת בלבו; כשרונותיו הגאוניים סייעו לו לטפס בסולם ההצלחה עד שמונה למשרה גבוהה בממשלת הצאר.

חלפו שנים נוספות. האדמו"ר הזקן הסתלק מן העולם ונטמן בעיר האדיטש. באחד הימים החליטה הממשלה לבנות כביש מהיר שיחצה את המדינה, אך לצערם של החסידים הנתיב שהציעו עבר בדיוק במקום קברו של האדמו"ר הזקן. החסידים ניסו לשנות את רוע הגזירה ולבסוף נודע להם כי שלמה פייגין, החסיד לשעבר, הוא הסמכות הממונה על תוואי הכביש. האם יבין ללבם? האם יתעורר ברגישות חסידית לרבו הגדול?

רבי משה ווילנקר, חסיד זקן שלמד יחד עם שלמה בחצר האדמו"ר הזקן, נתבקש להיפגש עם שלמה פייגין ולהתחנן לפניו לשנות את מסלול הכביש. "בשמחה אעשה זאת" השיב שלמה, "אך בטרם ניפרד בקשה לי אליך: אני מתגעגע לאותם הימים בהם היינו יושבים בחצר הרבי ומתוועדים יחדיו. האם נוכל לעשות זאת שוב, כאן ועכשיו"?

"בודאי!" רבי משה הסכים בשמחה והשניים ישבו לשיחה ארוכה באמירת 'לחיים'.

במהלך השיחה התוודה שלמה לפני רבי משה: "אני אדם עשיר שפיתח קריירה מוצלחת. אך אינני יכול ליהנות מעושרי והצלחתי. בראשי מהדהדות כל הזמן מילותיו של רבי שלמה מקרלין: "אברך, אברך, ומה תאמר אם אכן יש אלוקים בעולם"?

(מתוך האתר 'בית חב"ד')

🍷

בנפש היהודי ישנם שלשה מלכים – המח, הלב והכבד. הדבר נלמד מראשי התיבות שלהם מ ח, ל ב, כ בד.

מכל אחד משלושת האיברים הללו, כל איבר בכוחו להנהיג ולהוביל את כל האישיות של האדם. וכמו כן, ישנם 'אנשים של שכל', 'אנשים של לב', וגם, 'אנשים של כבד'.

אני שואל אתכם, מה אנחנו רוצים להיות? מה מיוחד בעבודת ה' החסידית שגילה לנו הבעל שם טוב – עבודה של מח, של לב, או של כבד?

אדמו"ר הזקן מלמד אותנו בספר התניא, עפ"י הזהר, שהעבודה היא להגיע לכך ש"המח יהיה שליט על הלב". המח ביגיעה והתבוננות לעומק בגדולתו של הקב"ה בתורה ובעולם, מביא להתקשרות עמוקה ועצמית יותר מאשר נטיית לב חזקה ככל שתהיה. כי לדעתו של האדם יש יכולת של תפיסה והתקשרות באופן אמיץ וחזק שאין לשום כח אחר.

אך בכל אופן, מה תכלית העבודה של החסידות, אחרי כל ההתבוננות המעמיקה בספרי החסידות ובתפילה – לעורר ואפילו לרגע אחד אהבה או יראה אמיתית לה'.

יוצא שכל העבודה המאומצת וארוכת השנים של ההתבוננות עניינה להביא בסוף לעורר רגש אמיתי ועצמי.

על זה אומרים בחסידות ש"פנימיות הלב שליט על המח". עיקר התלבשות האלקות היא במח, המח מקבל מטען רוחני אדיר של אור דרכו הוא מתקשר לה'; אבל עצם הרצון האלקי קיים בלב בדרך של 'השראה' (כמו שאומר רבי נחמן מברסלב). בנקודת הלב היהודי, רצון הלב הנקרא "רעותא דלבא" שם מתגלה הרצון הכי עצמי של ה'.

עבודת האדם עם שני המלכים החזקים שבנפשו – המח והלב – עם המעלות המיוחדות שבכל אחד מהם, מגלה את נשיאת ההפכים האלקית באדם עצמו. נשיאת ההפכים הזו היא גרעין-התקווה הראשון הנזרע באדם שגם אם 'עולם הפוך ראיתי' – יש עניין שנתהפך הכל לטובה, ואנו נגלה את נשיאת ההפכים שיש בעולם, גילוי האור האלקי בתוך הטבע הגשמי.

הסיפור נשלח בקבוצת הסיפורים 'באהלי צדיקים – סיפורים'.

נהנתם?

שתפו את זה הלאה!

• אשמח ממש לתגובות על הסיפורים, ולשיח מעניין ותובנות שהיו לכם מהסיפורים! 👍🏻 •

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

2 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. כיף של ממש! התגובה שלך ממש משמחת 😃 תודה רבה!
    שבת שלום

  2. דרור הגיב:

    תודה לבורא עולם!! תענוג הכתבות המחזקות שלך!!

כתבות נוספות של יהושע חי שמחי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו