חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
מהו לימוד זכות // רבי אהרן מבעלז
מי היה ר' מוטלי 'שַׁמָּשׁ הגהינם'? ולמה היה צריך כל כך הרבה נרות בבית המדרש של בעלז?
רבי אהרן רֹקח מבעלז – היה האדמו”ר הרביעי בשושלת בעלז, נולד באלול תר”מ (1880) בבעלז לאביו רבי יששכר-דב, האדמו”ר השלישי בשושלת, ולאמו בתיה-רוחמה, נכדת רבי אהרן מטשערנוביל, על שמו נקרא. גדל ולמד אצל אביו ואצל אבי אביו, רבי יהושע. לפני שמלאו לו 18 שנים התחתן עם מלכה, בת דודו (לימים נרצחו אשתו וכל ילדיו בשואה).
לאחר פטירת אביו, בשנת תרפ”ז (1927), מונה לממלא מקומו באדמו”רות וברבנות העיר. רבי אהרן נודע מצעירותו בקדושתו הגדולה, עד שאחד מצדיקי הדור התבטא עליו ”כנראה שיצר הרע שכח ממנו”. הוא נודע גם באהבת ישראל הרבה שלו ובכך שלא יכל לשמוע רע על אף יהודי, 'דתי' או 'חילוני' כאחד. הוא העיד על עצמו שנולד עם מידת הרחמנות.
במהלך מלחמת העולם השנייה נמלט מפולין מאימת הנאצים,
שרדפו אחריו באופן אישי, תחילה להונגריה ומשם לארץ ישראל. אחרי מגורים זמניים בירושלים קבע את משכנו בתל אביב. בארץ נישא רבי אהרן עוד שתי פעמים, אך לא נולדו לו ילדים מנישואים אלה. רבי אהרן בנה את חסידות בעלז מחדש בארץ. במוצאי שבת כ”א מנחם-אב תשי”ז (1957) הסתלק, ומנוחתו כבוד בהר המנוחות.
בספר "פאר לישרים" מובא בשם רבי גדליה מלוניץ, שמשיח ילמד זכות על כל ישראל, אפילו על הרשעים, שהם צדיקים, ועל ידו תהיה הגאולה שלימה.
ודבר נוסף היה אומר: "צדיק קטן אוהב רשעים קטנים וצדיק גדול אוהב גם רשעים גדולים, אבל משיח יהיה אוהב ומלמד זכות אפילו על רשעים גמורים".
בתורתו של רבי יששכר דב מבעלז (מהרי"ד), בפרשת אחרי-מות מובא בשם מרן אביו רבי יהושע מבעלז, שהקב"ה מינה את חנוך שיהיה מלאך מליץ טוב על ישראל. ואמר מרן, מפני מה עשה הקב"ה מלאך שימליץ על ישראל דוקא מבשר ודם, הלא היה יכול למנות על כך אחד ממלאכי מעלה. והטעם הוא, כי מלאך אשר נברא מלכתחילה מלאך אינו יכול להמליץ טוב על ישראל, כי אינו מבין ואינו יודע את יצר לב האדם ואת הנסיונות שהאדם צריך להתנסות בהם ברצותו לעבוד את השי"ת; אבל מלאך שהיה קודם בשר ודם מכיר ויודע כל זאת ויכול להמליץ טוב על ישראל.
אהבת ישראל עמדה במרכז חייו של אדמו"רי בעלז והתגלתה במיחד אצל רבי אהרון מבעלז האהבה העזה לכל יהודי שירש מאבותיו הקדושים. הוא תמיד מצא מקום לדרוש בשבחם של ישראל. לא היה דומה לו במאמציו ללמד זכות על כל אדם מישראל. בכל מקרה חיפש תמיד את המאור, את החיוב, את הזכות. רבי אהרן היה מעריך כל מעלה וכל מידה טובה שמצא באדם וניצל אותה כנקודת אחיזה לשם לימוד סניגוריה עליו. בכל הזדמנות, בעת שנגזרו על ישראל גזירות רעות, היה רבי אהרן שוטח תחינתו לפני בורא העולמים ומלמד סניגוריה על כלל ישראל.
אחד המשמשים בבית המדרש בבעלז היה ר' מרדכי שַׁמָּשׁ, שנקרא בשם ר' מוטלי "גהינום שַׁמָּשׁ". הוא הגיע לזיקנה. הכינוי "גיהינום שמש" ניתן לו, לפי שהיו לו הרבה מפתחות של כמה ארונות. באחד הארונות החזיק נרות שהיה מחלק ללומדי בית המדרש, לפי שבבעלז היו משתמשים בעת הלימוד רק בנרות.
כשהיו שואלים אותו: לשם מה לו כל כך הרבה מפתחות, ענה: כי המפתחות הם מהגהינום, אותו הוא פותח בערבי שבתות וחגים, וסוגר במוצאי שבתות וחגים, ואת מי שהוא רוצה הוא מכניס לשם, ואת מי שהוא רוצה, הוא מוציא משם. רבי יששכר דב מבעלז אהב לשוחח עמו ולשאול על אנשים שנפטרו, אם הם עודם בגהינום או שכבר יצאו משם והיה מבקש ממנו שיתן להם לצאת משם. לפעמים התעקש ר' מוטלי ואמר שאינו רוצה, ומהרי"ד הפציר בו. בודאי היתה לו לרבי יששכר דב כוונה כמוסה בשיחות אלו. פעם שאלתי את רבי אהרן מה הטעם שאביו מהרי"ד היה אוהב לשוחח עם ר' מוטל'י?
אמר לי מרן: "אדני אבי ז"ל אהב אותו בשל כמה מעלות טובות שהיו בו:
א) לפי שהיה תלמיד חכם וישב ועסק הרבה בתורה ואנשים לא הכירו אותו ולא ידעו על זה מאומה;
ב) הוא למד בכל יום י"ח פרקים משניות ושינן אותם בעל פה;
ג) היה מחלק נרות ללומדי בית המדרש. תפקיד זה מילא בנאמנות ושמר תמיד שיהיה מלאי מספיק;
ד) הוא היה בעל חסד גדול. ועל כולם אהב אותו אבי ז"ל, לפי שהיה תמיד ממליץ טוב על כל אחד מישראל, ומחפש לו זכות.
כשהיה שומע שמספרים לאבי ז"ל איזה דבר לא טוב על יהודי, היה מכחיש ומבקש מאבי לא להאמין לדברי המספר כי הוא מכיר את אותו יהודי שהוא אדם טוב וכשר וירא שמים. ובגלל תכונה זו אהב אותו במיוחד, מאשר כל המידות הטובות שהיו לו".
(מתוך הספר "אדמו"רי בעלז" חלק ד)
🍷
רבי אהרן מבעלז היה צדיק גדול והצדיקים בדורו, ביניהם גם הרבי מליובאוויטש, החשיבו אותו לצדיק הדור והעריכו אותו מאוד.
הדבר שאולי הכי מאפיין רבי וצדיק שכל נשמות הדור קשורות אליו ומקבלות ממנו – הוא לימוד זכות מתוך אהבת ישראל, לכל יהודי ויהודי, הפשוט שבפשוטים.
מה מיוחד בלימוד הזכות של רבי אהרן מבעלז, הצדיק של הדור?
הצדיק של הדור עניינו להרים את כל נשמות ישראל, וגם כשנשמות ישראל נמצאים בגלות ועוברים קשיים וטלטלות הצדיק נושא את ראשו של כל יהודי בכל מצב שיהיה, להסתכל אל הטוב האלקי הטהור ורע לא נגע בו, ויחד מנצח איתו את כל המחסומים בדרך לגאולה, הפרטית והכללית.
למוד זכות הכוונה לקחת את הזכות, גם הקטנה ביותר, ולהכריע איתה את החובה והדין. הזכות היא הקשר העצמי של היהודי עם ה' – גם אם נדמה שהיהודי נמצא במציאות של 'גהינם' הוא באמת לא שם, הוא דבוק לגמרי במקורו העליון ברוך הוא.
להסתכל ככה על יהודי היא אהבת ישראל הגדולה ביותר!
—
הסיפור נשלח בקבוצת הסיפורים 'באהלי צדיקים – סיפורים'.
נהנתם?
שתפו את זה הלאה!
• אשמח ממש לתגובות על הסיפורים, ולשיח מעניין ותובנות שהיו לכם מהסיפורים! 👍🏻 •
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים