יום שלישי, 10/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

דבר תורה ניהולי – פרשת דברים

נאום הפרדה של משה, האצלת סמכויות, צניעות וענווה

22:59 ,07/08/24
אישי
קרדיט: אישי
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

לאורך ספר דברים משה נושא נאום שנמשך שלושים ושישה יום. הנאום מתחיל בראש חודש שבט ונמשך עד יום פטירתו, ז' באדר. בנאום זה משה מוכיח את בני ישראל בהרבה צניעות וענווה, כיאה למנהיג בסדר גודל זה. במהלך הנאום, שהוא נאום תוכחה, משה מוכיח לבני ישראל ברמזים רבים את תלונותיהם במדבר: את חטא בעל פעור, את הבכי על ים סוף, את חטא המרגלים, את ענייני קורח ועדתו ועוד. משה עושה זאת ברמזים על מנת לא לפגוע בבני ישראל, וזה מלמד אותנו שגם כשצריך להוכיח את העובדים שלנו, יש דרך לעשות זאת בכבוד ובצניעות.

משה נואם נאום תוכחה ארוך מאוד, והיה מצופה ממנהיג שעבר הרבה, שרגע לפני סוף תפקידו, בסוף הקדנציה שלו כמנהיג העם, גם יסקור את הישגיו הרבים ויצביע על כל הדרך שעבר מאז היותו בבית פרעה, דרך הפיכתו למנהיג עם ישראל, דרך הוצאת העם ממצרים במבצע לילי מיוחד, דרך קריעת ים סוף וההליכה במדבר ארבעים שנה בכל התלאות, ועד הפיכת עם ישראל לעם שעומד לכבוש את ארץ ישראל. במקום זה משה בוחר להוכיח את עם ישראל טרם הכניסה לארץ ישראל ולהסביר להם איך עליהם לנהוג בהמשך הדרך.

גם מנהלים צריכים לדבר הרבה. אחד מכלי העבודה שלהם הוא הפה. אומנם הם חייבים גם לעשות הרבה ולדאוג שהדברים יקרו, אבל הם חייבים לדבר כי זה חלק בלתי נפרד מהתפקיד: ללמד, להסביר, להראות, להציג מצגות, לשבח, לפרגן, לנזוף, להעיר, לקיים ישיבות ודיונים, לערוך כנסים.

בתחילת הדרך אנו רואים שמשה מעט חסר ביטחון בהנהגה, הוא כבד פה וכבד לשון, מהסס, ובודק מול אלוקים אם הוא מתאים להנהגה. אחרי ארבעים שנה אנו רואים מנהיג שמדבר דברי חוכמה וטעם, דבריו הם דבר השכינה היוצאת מגרונו, והכול מתוך צניעות, כבוד וענווה.

בהמשך משה ממנה דיינים שיסייעו למנהיג הבא לנהל את העם. משה מסביר: "… לֹא-אוּכַל לְבַדִּי שְׂאֵת אֶתְכֶם" (דברים, א ט) כי אתם היום ככוכבי השמיים, יש הרבה משימות, ואי־אפשר שאדם אחד יעשה את הכול. משה גם מסביר מה דרישות התפקיד: "הָבוּ לָכֶם אֲנָשִׁים חֲכָמִים וּנְבֹנִים וִידֻעִים לְשִׁבְטֵיכֶם וַאֲשִׂימֵם בְּרָאשֵׁיכֶם" (שם, שם יג), כלומר תדאגו שהאנשים יהיו צדיקים, חכמים וידועים. את האנשים הללו משה מחלק ל"שָׂרֵי אֲלָפִים וְשָׂרֵי מֵאוֹת וְשָׂרֵי חֲמִשִּׁים וְשָׂרֵי עֲשָׂרֹת וְשֹׁטְרִים לְשִׁבְטֵיכֶם" (שם, שם טו) כדי שיגיעו לכל הפרטים.

ועוד לימוד חשוב ביסודות הניהול נלמד כאן: עליך לבחור את האנשים הטובים ביותר ולשים אותם לידך כדי שיעזרו לך לנהל את ענייני הארגון. ומשבחרת בהם, ליווית וחנכת אותם, אתה צריך להאמין בהם שיעמדו באתגרים, במשימות ובאחריות שהצבת לפניהם. אם הם אכן טובים, כל עולם הניהול שלך יצליח, ותוכל לעסוק בעיקר ולא בטפל. עבודתם המסורה תקל עליך, ובמקום שתעמיס עליך משימות ועניינים מיותרים, תעביר אותם אליהם ותאציל עליהם סמכויות.

שבת שלום!

 

המחבר: 

פוגל יניב, סא״ל במיל. מנהל אדמיניסטרטיבי של בית חולים וולפסון , מחבר את  הספרים "אבות הניהול" עם זיו אלול ואת "תרי"ג מצוות הניהול" עם יובל בן מרדכי. וחוקר את מבצע אנטבה.

 

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

6 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. מנשה הגיב:

    חזק ואמץ

  2. אלעד סיסרו הגיב:

    יניב היקר, כיף להפגש כל פעם עם הטור שלך, יסודי ומקתצועי ומלמד הרבה, בשורות טובות

  3. אליהו ר הגיב:

    אהבתי את הרעיון המשלב הזה

  4. חייט הגיב:

    מדהים

  5. בני הגיב:

    מעולה שבת שלום

  6. מאירה הגיב:

    איזה יופי של רעיון, למדתי הרבה

כתבות נוספות של יניב פוגל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו