שבת, 05/10/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » צבא וביטחון

תוכנית ארץ ישראל | אריה לייב יפה הי"ד

למה חסם לייב יפה יחד עם המנהיגים הצעירים את הבאים לקונגרס הציוני? ומה היו תוצאות המחאה?

22:58 ,10/03/24
תמר הירדני - הארכיון הציוני
קרדיט: תמר הירדני - הארכיון הציוני / לייב יפה הי"ד
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

שמעתם על תוכנית אוגנדה? בח' באב תרס"ג התחיל הקונגרס הציוני השישי בבזל (היה זה הקונגרס האחרון בו השתתף הרצל, שנפטר שנה אחריו). בריטניה הציעה לראשי התנועה הציונית להקים טריטוריה יהודית באוגנדה, בגודל של 13,000 קמ"ר, שתשמש מפלט לעם היהודי. הזקנים שבמנהיגי הציונות לקחו את ההצעה ברצינות והחלו לדון ולהתלבט עליה. מכיוון שלא נראה באופק אישור רשמי מטעם האומות להקמת מקום כזה בארץ ישראל, ניסו לקדם את תוכנית ההתיישבות באוגנדה. על כך התקיים הקונגרס השישי.

אך היו כאלו שלא היו מוכנים להסכים, מנהיגי הציונות הצעירים ובראשם אריה לייב יפה. עוד מתחילת הקונגרס הציוני הראשון התנגד לייב יפה נחרצות לרעיון הקמת טריטוריה יהודית מחוץ לשטחה של ארץ ישראל.

בבוקרו של יום כ"ד בתמוז תרס"ה התחיל הקונגרס השביעי. כשהגיעו הצירים (השליחים) לקונגרס, חסם לייב יפה יחד עם חבריו הציונים הצעירים את הכביש ולא נתנו לצירים לעבור ולהמשיך לקונגרס שעוד רגע מתחיל, עד שלא מוכנים מבטלים את ההצעה להקמת הטריטוריה היהודית באוגנדה אלא רק התיישבות בארץ ישראל.

במהלך הימים הבאים בקונגרס התנהלה מחלוקת האם לבקש מאנגליה טריטוריה חלופית לאוגנדה או לשלול לחלוטין כל פניה כזו. ובזכות המחאה הנחרצת נגד התוכנית, בסוף הקונגרס נדחתה ההצעה סופית, והוחלט פה אחד להשקיע את כל המשאבים בהתיישבות בארץ ישראל.

(מפי משפחתו)

 

אריה לייב יפה היה ממנהיגי הציונות. נולד בי"ג בסיון תרל"ו בגורודנא שברוסיה, צאצא של רבי מרדכי יפה, "בעל הלבושים". בצעירותו למד בחיידר ובהמשך בישיבת וולוז'ין. בשנת תרס"א למד באוניברסיטה והתמחה בפילוסופיה, שפות אירופאיות ומדעים שונים.

עוד כשהיה צעיר פעל בתנועת "חיבת ציון". השתתף כציר בקונגרס הציוני הראשון בבזל בשנת תרנ"ז, ומאז שימש כציר בכל הקונגרסים הציונים. כאשר הציע הרצל לקבל את אוגנדה כמקלט זמני לעם היהודי במקום ארץ ישראל, היה לייב יפה מהלוחמים העקביים נגד ההצעה ולמען התיישבות בארץ.

לייב יפה היה גם עיתונאי, משורר וסופר. כתב וערך בכמה עיתונים ופרסם ספרים ושירים רבים. למרות שרוב פעילותו היתה בגולה, שירתו היתה כולה שירה ציונית לאומית, רווית געגועים לארץ ישראל. במלאות 25 שנים לקונגרס הראשון, נבחר לערוך את "ספר הקונגרס".

בשנת תר"ע נישא לפרידה, להם נולדו שתי בנות מרים ותמר, והבן בנימין. באישיותו של לייב יפה היה שילוב מיוחד של משורר ואיש רוח, שניהל את המוסד הכספי המרכזי של התנועה הציונית במשך שנים רבות. בכל נאומיו הדגיש את הקשר בין התרומות הכספיות לבין הערך הרוחני של הציונות.

ביום חמישי, ל' באדר א' תש"ח, הצליח ערבי להכניס מכונית תופת לחצר המוסדות הלאומיים ברחוב המלך ג'ורג' במרכז ירושלים. המכונית העמוסה חומרי נפץ הוכנסה לחצר על ידי נהג בקונסוליה האמריקאית שהיה סוכן כפול. הוא הצליח לרכוש את אמונם של כמה מאנשי ה'הגנה' כאשר הבטיח לספק להם נשק, ועקב כך הותר לו להכניס את מכוניתו לחצר הפנימית דרך משמרות הנוטרים, חברי ה'הגנה' שהופקדו על שמירת המקום.

לאחר שהעמיד את המכונית בחצר יצא ממנה הנהג בתואנה כלשהי. המכונית עמדה במרכז החצר, מתחת ללשכתו של יו"ר הנהלת הסוכנות דוד בן-גוריון. כאשר אחד הנוטרים הזיז את המכונית לאגף קרן היסוד, היא התפוצצה. הפיצוץ גרם להריסת חלק מהקיר החיצוני של הבניין, ובעיקר נפגע קשה אגף קרן היסוד. 12 יהודים, בהם ששה נוטרים, נרצחו בהתפוצצות ועוד כ- 45 נפצעו. לייב יפה נרצח ליד שולחן עבודתו.

לייב יפה נרצח בהיותו בן 71 שנים, ומנוחתו בהר הזיתים בירושלים.

 

נקודה אישית: ישנן שתי גישות: גישה אחת אומרת שעל האדם לפעול על פי מה שמרשים ונותנים לו, אך הגישה השניה שואפת תמיד להגיע אל השלמות ולא להתפשר.

אם לתת להן שמות, הגישה הראשונה יוצרת 'כלים', מסמנת את האפשרויות ודרכי פעולה בהם האדם יכול לבטא את עצמו ולעשות בעולם. הגישה השניה מצביעה על ה'אורות', הכוחות האין סופיים מהם נברא העולם, האדם ושאר הנבראים. אם היסוד של הכל הוא אין סופי, השאיפה תהיה תמיד ליותר, וממילא אין מקום לפשרה המגבילה מהאור האין סופי להתבטאות.

שתי הגישות לא שלמות לכשעצמן. אך הרבי מליובאוויטש הציע את הנוסחה "אורות דתהו בכלים דתיקון" הכוונה, לא לגנוז ח"ו את האורות הגדולים שאין להם סוף, אדרבה להעצים אותם ולהשתמש בהם. אלא שצריך להכניס אותם בכלים מתוקנים, ליצור לאורות המופשטים עוד ועוד אפשרויות ביטוי, ובכך לתת להם מציאות מעשית וגלויה בעולם.

לכן סיים הרבי שיחות רבות בהכרזה ל"גאולה האמיתית והשלמה". לא משנה באיזה מצב, תמיד עומד מול עיניי הציור של התיקון השלם. וגם אם בדרך עומדים מכשולים וקשיים הם לא יזיזו אותי מאותו הרצון.

בשפה פשוטה: להאמין בכל הרצונות והשאיפות הטובים שיש לי במאה אחוז ולא לוותר על אף אחד מהם, ולהתחיל אט-אט להגשים אותם. כשהאדם מתחיל להגשים ולתת ביטוי לרצונות הללו, הוא מגלה כמה כוחות בלתי נדלים יש באוצר נשמתו.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

2 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. רועי הגיב:

    מעורר השראה, תודה רבה

כתבות נוספות של יהושע חי שמחי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו