יום שישי, 17/05/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » צבא וביטחון

ברקע הצלחת יירוט המטח האיראני: ביקוש עולמי במערכות הגנה

יירוט המטח האיראני הדגים את חשיבות מערכות ההגנה האווירית המתקדמות. אך קיים מחסור עולמי במערכות אלה, בשל הביקוש ההולך וגובר והייצור הממושך

21:36 ,18/04/24
רפאל
קרדיט: רפאל
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

ההצלחה ביירוט מרבית הטילים והמל"טים האיראניים שנורו לעבר ישראל בסוף השבוע, הדגימה את חשיבות מערכות ההגנה האווירית המתקדמות כמו חץ, פטריוט וספיידר. אולם אותה הצלחה גם העלתה מחדש את הבעיה הגדולה – קיים מחסור חמור במערכות הגנה אווירית מתקדמות ברחבי העולם.

מדינות רבות ברחבי העולם העיבו את מערכות ההגנה שלהן בשנים האחרונות, בין היתר בשל המלחמה באוקראינה, המתיחות באזור אסיה-שקט והעימות החריף במזרח התיכון. כך נוצר ביקוש עצום למערכות כמו פטריוט האמריקאית וחץ וספיידר הישראליות.

אולם החברות המייצרות את המערכות המתקדמות נאבקות לעמוד בביקוש הגואה. הסיבה העיקרית היא שהייצור של מערכות הגנה אווירית הוא ארוך ויקר, כלומר לוקח זמן רב לייצר את המערכות והעלויות של השימוש בהן גבוהות במיוחד.

"ייצור הטילים לוקח זמן רב, ולעיתים קרובות עלותם גבוהה הרבה יותר מעלות המטרה שהם מיירטים, במיוחד כשמדובר במל"טים זולים", כתב ה'וול סטריט ג'ורנל' השבוע.

לדוגמה, שווייץ הזמינה חמש סוללות פטריוט בשנת 2022 בעלות של כמיליארד דולר לסוללה, אך תעבורנה שש שנים עד שהראשונה תגיע אליה. במקרה של ישראל, עלות היירוט של המטח האיראני נאמדת בכ-2.1 מיליארד שקל – כמחצית מעלות שיגור המטח עצמו.

גורמים במערב חוששים שהעלויות רק יעלו, בעקבות העובדה שנדרש ליירט מל"טים זולים בטילים שעלותם מיליון דולר לטיל. בפנטגון מעריכים שהדבר אינו בר-קיימא לטווח ארוך.

פתרון אפשרי הוא מערכות לייזר חדשות לייעוד זה, שפותחו על ידי חברות פרטיות ונמצאות בבחינה של ארה"ב וישראל. המערכות יכולות לאפשר יירוט רציף של נחילי מל"טים ללא צורך בתחמושת. אך הן עדיין מוגבלות בטווח ולא עברו בדיקה קרבית.

מומחים מעריכים שכדי להתמודד עם האיומים המתעצמים של טילי שיוט, טילים בליסטיים ונחילי מל"טים, נדרשות כמויות גדולות יותר של מערכות הגנה מתקדמות מהדור הבא, שייצורן מסובך ויקר עוד יותר.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של אלימלך אברהם
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו