שבת, 18/01/2025
האנשים שלי
עמוד הבית » מעניין

רבי זושא והשואה הנוראה // רבי זושא מאניפולי

מה הקשר בין רבי זושא והשואה האיומה? ומה עשה השטן בכניסה לאושוויץ?

17:10 ,24/01/23
אתר סיפורים
קרדיט: אתר סיפורים / 1
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

רבי משולם זושא (זוסיא) מאניפולי נולד בשנת ת"צ (1730) ונפטר ביום ב' בשבט תק"ס (1800), ומנוחתו באניפולי לצד רבו הגדול המגיד ממעזריטש.

 

 

סיפור שסיפר הרבי הריי"צ על הרבי רבי זושא:

 

פעם ישבו תלמידי הרב המגיד יחד להתוועדות – כולם צדיקים בעלי רוח הקדש, ביניהם: רבי אלימלך מליז'ענסק, רבי פינחס בעל ההפלאה, רבי שמעלקא מניקלשבורג, רבי לוי יצחק מברדיטשוב. תוך כדי שהתוועדו התלמידים ושקעו בדבקות, אמרו כולם שהם רואים ברוח הקודש שעם ישראל בקרוב הולך לעבור תקופה קשה ביותר, יהיה "עת צרה ליעקב", זו תהיה תקופה שתדרוש מכל היהודים מגדול ועד קטן מסירות נפש בפועל ממש כדי לעבור את התקופה הזאת. כולם מדברים זה עם זה ביראה.

 

יושב בצד ומקשיב הרבי ר' זושא, ואומר כדרכו בקדש (כשהיה מדבר, במיוחד על עצמו, היה תמיד מדבר בגוף שלישי): "און זושא זאגט, זושא ויל ניט מסירות נפש און תורה ומצוות, זושא ויל מקיים תורה ומצוות בריש גלי" [זושא לא רוצה מסירות נפש על תורה ומצוות, זושא רוצה לקיים תורה ומצוות בריש גלי]. בזה נגמרה ההתוועדות, כולם אמרו לחיים והלכו הביתה.

 

בפעם אחרת, הלכו האחים רבי אלימלך ורבי זושא במהלך הנדודים שלהם והגיעו לאושוויץ. כשבאו להיכנס עמד השטן מולם ואמר להם: "אם אתם נכנסים לכאן, אני פונה מכל עסקיי ועוסק רק בכם בשביל לגמור אתכם". לכן באמת לא נכנסו לשם.

 

 

 

משני הסיפורים הללו רואים שהיה לרבי זושא קשר לשואה הנוראה, שהיתה הרבה-הרבה שנים אחר כך:

 

מהסיפור אפשר להבין שה"זושא" שמדבר בגוף שלישי לא מדבר רק על עצמו, אלא הוא מדבר גם על כלל ישראל. אם הוא אומר ש"זושא לא רוצה לקיים תורה ומצוות במסירות נפש אלא בריש גלי", זה לא רק "זושא" הפרטי אלא כל עם ישראל.

 

הרבי הריי"צ אמר שמכח האמרה שלו ש"זושא לא רוצה מסירות נפש" הוא הועיל ופעל לדחות את התקופה הזו, שהחבריא ראו אותה ברוח קדשם, בהרבה הרבה שנים. ולא רק שהועיל לדחות את זה בהרבה זמן אלא גם הועיל להפחית מזה לא לבטל לגמרי את מה שהחבריא קדישא ראו, אלא לדחות את זה בהרבה דורות ולהפחית מזה במדה רבה.

 

למרות שבסיפור השני הם נמנעו בסוף מהליכנס לשם, רבי זושא פעל הרבה בשביל לבטל ולהפחית מהגזירה הנוראה.

 

עוד דבר חשוב ופשוט: אם גם הסיפור וגם מסקנת הסיפור יוצאים מפי הרבי הקודם, הרבי הריי"צ, בעל ההילולא של י' שבט, הוא ודאי וודאי התכוון (בדרך אפשר) לדור שלו עצמו, הדור של השואה. זה ודאי היה הזמן הקשה ביותר לעם ישראל מאז היותנו לגוי, ולחשוב שזה היה יכול להיות עוד יותר גרוע זה מבהיל את הרעיון לגמרי. בכל אופן, אם ההשערה הזאת נכונה, אז הרבי ר' זושא דחה את זה בכמעט מאתיים ושנה וגם פעל מה שפעל.

 

(מתוך התוועדות של הרב יצחק גינזבורג)

 

הסיפור נשלח בקבוצת הסיפורים 'באהלי צדיקים – סיפורים'.

 

נהנתם? 

שתפו את זה הלאה!

 

• אשמח ממש לתגובות על הסיפורים, ולשיח מעניין ותובנות שהיו לכם מהסיפורים! •

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

3 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. משה קנר הגיב:

    כתבת שזה מתוך התוועדות של הרב גינזבורג, זה אותו אחד שמעלה כאן דברי תורה לפרשת השבוע?

    1. יוני הגיב:

      אני חושב שכן, יש לו שיעורים

  2. ראובן מושקוביץ הגיב:

    כדרכך בקודש! מחזק ומרומם

כתבות נוספות של יהושע חי שמחי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו