יום שישי, 18/10/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » מעניין

ה"בן איש חי" // סיפור למוצאי שבת 🎻🎼

על דמותו המיוחדת והמופלאה של ה"בן איש חי", ואיזה דבר מסתורי היה עושה בכל מוצאי שבת?

06:34 ,29/05/22
קרדיט: אין קרדיט לתמונה
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

סיפר ה"בן איש חי" שבהיותו ילד בן שבע נפל לבור עמוק, וזעק בכל כוחו "הצילו" ואין מושיע. כעבור כמה שעות, גרונו ניחר מצמא, בטנו הומה מרעב והוא תשוש וחלוש, ועדיין נמצא בתוך הבור העמוק והאפל, בחצר בית אביו, אז נדר הילד הצעיר נדר: "ריבונו של עולם, אם תציל אותי מתוך הבור האפל והמסוכן הזה, אקדיש את כל חיי לתורה ולעבודת השם!".

אך סיים את נדרו, והנה נתקבצו אנשים מסביב לבור. הם שמעו את תחינותיו-זעקותיו. כל אחד הציע הצעות כיצד לחלץ את הילד מהבור המסוכן. כל עצה שעלתה מיד הורדה מסדר היום. לבסוף הציע מישהו לקחת חבל עבה לכרוך את קצהו כעניבה ולשלשלו אל הבור. יוסף חיים יקשור את העניבה מתחת לזרועותיו. כמה צעירים חזקים ימשכו את החבל מעלה מעלה, וכך יוציאו אותו מהבור. אכן

העצה התבצעה כראוי, והילד חולץ…

הילד יוסף חיים אכן קיים את נדרו. מאותו היום והלאה עד יומו האחרון הקדיש את ימיו ולילותיו

ללימוד התורה ולעבודת ה', זו תפילה. כבר בגיל צעיר ניכרו בו כישרונותיו העילויים: גאון עולם,

בעל תפיסה מהירה, זיכרון נפלא "בור סיד שאינו מאבד טיפה", אצילות נפש, ענווה, כושר מנהיגות, יכולת לדרוש דרשות ולכתוב פיוטים משובבי-נפש.

רבי יוסף חיים ישב והגה בתורה לילות כימים. המקובל רבי שמעון אגסי סיפר לאחר הסתלקותו כי

נקרא "יוסף" כיון שבנשמתו היה ניצוץ מנשמת יוסף הצדיק. הוא היה יפה-תואר כיוסף, נפל לבור

תחתיות כמו יוסף שהובל לבור, נחבש בכלא בגלל עלילה כמו שקרה ליוסף.

כגדולתו של רבי יוסף חיים בתורה – כן קדושתו… לא בכדי העידו בו אנשי-אמת שזוכה לגילוי אליהו הנביא הבא ללמדו תורה בכל מוצאי שבת. בליל זה נהג להתבודד בעליית-ביתו, במקום שהסתגר בדרך כלל לכתוב בקולמוס את ספריו הקדושים, ואף אדם לא הורשה להיכנס אליו.

פעם ניסו האברכים מ"מדרש בית זלכה" לברר אם יש אמת בשמועה שלומד עם אליהו זכור לטוב. הם נתנו עיניהם במופלא שבחבורה, רבי יהושע שרבאני (נפטר בירושלים י"א טבת תשל"ג), שהיה מאותם ד"עיילי בלא בר" אצל רבי יוסף חיים, וישימו בפיו דברים לשאול ממנו בפירוש סוגיא אחת, ויזרזוהו

לילך אצלו במוצאי-שבת דוקא ולהיכנס ישר אל העליה בלא הודעה מוקדמת, כדי שיזכה לראות פני אליהו. הלך רבי יהושע ועשה כמו שנדברו ביניהם, וכשהגיע אל גרם-המעלות שהוליכו לעליה, טיפס במהירות יתירה, כדי שלא יחמיץ. אך באותו רגע ממש יצא רבי יוסף חיים מתוך העליה, וירד לקראתו במדרגות, כשהוא אומר: "חכם יהושע, במדרש מתחבטים להבין פשר סוגיא פלונית? לך ואמור להם שכך היא הכוונה…"

(מתוך נפלאות הצדיקים)

🍷

ה"בן איש חי" קרא את ספרו כך וגם נקרא כך בפי העם על שמו של בניהו בן יהוידע, עליו כתוב בפסוק: "וּבְנָיָהוּ בֶן יְהוֹיָדָע בֶּן אִישׁ חי [חַיִל] רַב פְּעָלִים מִקַּבְצְאֵל".

על פי ספר הגלגולים לאר"י הקדוש הגלגול של בניהו בן יהוידע מתחיל מאליעזר עבד אברהם, אח"כ כלב בן יפונה, ואח"כ בניהו בן יהוידע.

דבר מיוחד שיש בשלושת הדמויות האלו הוא שהיתה להם שליחות גדולה לעשות והם התפללו לה' שיצליחו לעמוד בשליחות – אליעזר להביא אישה ליצחק; כלב בן יפונה ללכת עם המרגלים ומסופר שהלך להתפלל על קברי אבות שינצל מעצת המרגלים; ובניהו בן יהוידע היה שר צבא שלמה אחרי שהתמנה למלך והיה לו שליחות להינקם מיואב בן צרויה על המעשים הלא-טובים שלו בעבר.

ה"בן איש חי" גם היה דומה לשלשת הדמויות האלו, ובפרט לבניהו בן יהוידע". הוא מסר את עצמו להיות שלח למען עם ישראל בדברי התורה שלו ודרשותיו המופלאות, ובספריו המחיים את הנשמות ונוגעים בלבו של יהודי פשוט.

שבוע טוב לכולם!! 😃 (ומקווה שלא הארכתי יותר מדי…)

הסיפור נשלח בקבוצת הסיפורים 'באהלי צדיקים – סיפורים'.

נהנתם?

שתפו את זה הלאה!

• אשמח ממש לתגובות על הסיפורים, ולשיח מעניין ותובנות שהיו לכם מהסיפורים! 👍🏻 •

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

8 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. ישראל אפשטיין הגיב:

    מרתק ומעשיר בידע רוחני
    תודה רבה נהנה מאוד

  2. משה לייב הגיב:

    חזק ואמץ,

  3. שימי ירושלמי הגיב:

    כמה כוח יש בסיפורי מעשיות . מחזק מאוד בצורה נעימה

  4. כרמית הגיב:

    אהבתי, שיתפתי תודה

    1. מירי הגיב:

      גמני

      1. זה מחמם את הלב שסיפורי הצדיקים שאני שולח מחזקים ומשמחים עוד יהודים ועוברים הלאה – תהיו ברוכים!

        1. קושמיר הגיב:

          האקט אין טשייניק..

כתבות נוספות של יהושע חי שמחי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו