חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
כי קרוב אליך הדבר מאוד – פרשת ניצבים כהכנה לראש השנה
לפעמים כשמנסים לחזור בתשובה זה נראה כמו הר גדול מדי. האלשיך הקדוש מבאר את דברי משה רבינו, ובעצם כל אחד מאיתנו יכול. וזה אפילו כיף
בפרשת השבוע שלנו, משה רבינו מחזק את עם ישראל לקיים ולשמור את התורה והמצוות. ואומר משה רבינו לעם ישראל כך: "כִּי הַמִּצְוָה הַזֹּאת אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם לֹא נִפְלֵאת הִוא מִמְּךָ וְלֹא רְחֹקָה הִוא. לֹא בַשָּׁמַיִם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲלֶה לָּנוּ הַשָּׁמַיְמָה וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. וְלֹא מֵעֵבֶר לַיָּם הִוא לֵאמֹר מִי יַעֲבָר לָנוּ אֶל עֵבֶר הַיָּם וְיִקָּחֶהָ לָּנוּ וְיַשְׁמִעֵנוּ אֹתָהּ וְנַעֲשֶׂנָּה. כִּי קָרוֹב אֵלֶיךָ הַדָּבָר מְאֹד: בְּפִיךָ וּבִלְבָבְךָ לַעֲשֹׂתוֹ".
שואל האלשיך הקדוש:
על מה בדיוק התורה מדברת? על איזו מצווה? אם מדובר באופן כללי על כל התורה וכל המצוות, היה ראוי לדבר בלשון רבים "כל המצוות אשר…" ולא "המצווה".
זאת ועוד, התורה משתמשת בלשון חריגה מעט, "לא בשמיים היא", "לא מעבר לים היא". היעלה על הדעת שהקב"ה היה מצווה אותנו לעשות מצווה שהיא מעבר ליכולות שלנו?!
ואם נסתכל בלשון הפסוקים, שואל האלשיך הקדוש, יש עוד דבר פלא: התורה פותחת בלשון נקבה (כל המצווה… לא נפלאת היא…) אך מסיימת בלשון זכר: כי קרוב אליך הדבר מאוד! מדוע?
יתירה מזאת: אנחנו יודעים שיש מחשבה, לאחר מכן דיבור, ולבסוף מעשה. מדוע אם כן התורה משנה את הסדר ואומרת "בפיך ובלבבך לעשותו"? היה צריך להיכתב בלבבך ובפיך לעשותו!
מסביר האלשיך הקדוש:
כדי להבין זאת נלך פסוק אחד אחורה שם כתוב " כִּי תִשְׁמַע בְּקוֹל ה' אֱלֹקיךָ… כִּי תָשׁוּב אֶל ה' אֱלֹקיךָ, בְּכָל לְבָבְךָ וּבְכָל נַפְשֶׁךָ." אם כן, המצווה עליה מדבר משה רבינו, היא מצוות התשובה. וכאן משה רבינו נותן לנו עצה, כי זה העניין של הצדיקים, לא רק לומר לנו "מה צריך לעשות" אלא "איך אפשר לעשות".
ומה העצה שנותן לנו משה רבינו, בקשר לתשובה?
זאת העצה המובאת במסכת קידושין אם פגע בך מנוול זה משכהו לבית המדרש. אומר משה רבינו לעם ישראל, אם אתם לא יודעים איך לחזור בתשובה זה רק מפני ש"לא עם הארץ חסיד", ברגע שתדעו מה מותר ומה אסור אזי תוכלו להבין כמה והאם אתם רחוקים מזה, ולהתפלל להקב"ה שיזכה אתכם לשוב בתשובה באותו עניין.
ולא זו אף זו, אלא כאשר אדם לומד תורה לשם שמיים, זכות התורה מועילה לו ומאירה לו את התורה והמצוות ואת החושך שהיצר הרע מנסה להחשיך לו.
ובכן, יבוא אדם ויאמר, מעולה, אני אלמד תורה כדי לזכות לתשובה, אבל יש לי שאלה, הרי אם קודם שחטאתי, והייתי במדרגה גבוהה יותר, עדיין היצר הרע הצליח להחטיא אותי, עכשיו שכבר חטאתי, ואני במדרגה פחותה, מה הסיכוי שאצליח להתגבר עליו?
ואם כן יאמר האדם, התשובה ממש התרחקה ממני, הסיכוי שאחזור בתשובה הוא (ח"ו) קטן, אלא אם כן יש איזה פתרון מיוחד, לא שגרתי, שנמצא למשל מעבר לים, או מעל השמיים…
על זה אומר משה רבינו לאדם: כי המצווה הזאת (דהיינו מצוות התשובה) אשר אנוכי מצוך היום, לא נפלאת היא ממך ולא רחוקה היא!! זה לא פלא ולא משהו רחוק! זה גם לא משהו שנמצא מעבר לים או בשמיים… אלא מה כן?
כי קרוב אליך הדבר מאוד. אין שכונה יהודית בלי בית מדרש. אין יהודי שנמנע מללמוד תורה בגלל המרחק הפיזי (ואולי היום, איכשר דרא ואפילו אם יש יהודי בקצה העולם יכול ללמוד ע"י שיחת טלפון וכיוצא). ולכן, הפתרון ממש בשכונה שלך, אולי אפילו ברחוב שלך, קום ולך לשמוע דבר תורה.
ולכן התורה משתמשת דווקא בלשון "דבר", דהיינו דיבורים של תורה. וממילא מובן הסדר של "בפיך ובלבבך", כי קודם כל תהגה בדברי התורה בפיך, ולאחר מכן הם ייכנסו לליבך, ורק אחר כך תזכה לעשותו.
ומה נאים דברים אלו לחודש התשובה בו אנו נמצאים, אשר כל אחד ואחד מאיתנו יכול להתחזק עוד בלימוד והפצת התורה ובזכות זה נזכה לשוב בתשובה שלמה לפני מלכנו, ונזכה לשנה טובה ומתוקה כתיבה וחתימה טובה יחד עם כל אחינו בית ישראל אמן.
שבת שלום ומבורך!
לשמיעת השיעור בקול הלשון מספר שיעור : 38973270
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים
שכוייח
התמונה מושלמת כמו התוכן חחח
כיף לגמרי, הבא להיטהר מסייעים בידו
ממש נהנתי יישר כח