שבת, 09/11/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

למה לא מזמינים את בנט לדבר בישיבת מרכז הרב?

אנחנו בעיצומו של דיון מהותי. מי שרוצה לראות בבנט את מנהיגו של עם ישראל זו זכותו. זכותם וחובתם של תלמידי חכמים שמנגד לשים תמרור אזהרה

11:56 ,25/05/22
קרדיט: ויקפדיה/ישיבת מרכז הרב
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

התראיינתי השבוע אצל שרון גל על אי הזמנת מר בנט לישיבת מרכז הרב לנאום בהיכל הישיבה ביום ירושלים.

בדיון עם אברי גלעד טענתי שהממלכתיות והסדרים היפים והנאותים צריכים לעיתים לפנות את מקומם לטובת הדיון במהות.

קיבלתי המון תגובות מחממות לב של אנשים מכל קצוות הקשת שהרגישו שביטאתי את מה שהיה על לבם, אבל מנגד אנשים טובים ויקרים באו בשתי טענות. הראשון – האם אין כאן מעשה קמצא ובר קמצא הידוע? אותו סיפור מכונן המלווה את ימי בין המצרים ושם למולנו תמרור אזהרה בוהק והשני – האם ויתרנו על ה'ממלכתיות'?

מהי התפיסה הממלכתית? בנינו מדינה ויש לנו אחריות משותפת לקיומה ולכן הכבוד למוסדות הדמוקרטיים חיוני על מנת שתתקיים. זהו טיעון פשוט שכל בר דעת מבין ובמידה מסויימת הוא נכון לכל מדינה בעולם. הממלכתיות הזו אין בה קדושה אלא חשבון קיומי פשוט – "אלמלא מוראה של מלכות, איש את רעהו חיים בלעו".

אבל תפיסת הממלכתיות כפי שנוצרה במעבדות הרוח של הציונות הדתית, אומרת משהו מסדר גודל אחר.

ה'הממלכה' היא צורת הצבירה הנשגבה ביותר שלנו. אנחנו עם קדוש; "גוי אחד בארץ" והביטוי לתפיסה הזו היא הממלכתיות היהודית. זכינו להקים מחדש במדינת ישראל את 'כלל ישראל' כאורגן אחד חי , שהולך ומתעצם למרות הכל ב"ה.

האחדות היהודית אינה רק מטרה בטחונית קיומית. למעלה ממנה ההבנה שדבר ה' מופיע אלינו כאומה ורק אחר כך כיחידים. לכן אנו מברכים את ברכת התורה הידועה "אשר בחר בנו מכל העמים ונתן לנו את תורתו". אנחנו כאומה הכתובת לתורה והשמירה על המבנה הלאומי היא גופא עבודת ה' הנשגבה שלנו. היא עבודת ה' הקשה של מתן האמון בעם ישראל על כל גווניו ולמרות חסרונותיו.

הכבוד לכן כלפי ראש ממשלה מתחלק לשני פנים; הנימוס האזרחי כלפי הסמכות והשני הכבוד כלפי מי שנושא בתפקידו את הזהות הקולקטיבית שלנו; מי שהקב"ה בחר בו להנהיג את עמו.

כאשר בנט בונה את שלטונו על תמיכת האחים המוסלמים וכאשר הוא משעבד את נכסיה של מדינת היהודים לביצורה של התנועה הזו, הוא מפסיק להיות מי שמייצג את האומה.

אסור לפגוע בו מסיבות אחרות וכן – גם סיפור קמצא עומד לנגד עינינו ובטח אם היה בא לישיבת מרכז הרב לא היו פוגעים בו.

אבל למי שפגע בממלכתיות היהודית המהותית מקום של כבוד בבית המדרש, חייבים לומר בבהירות – לא!

לפני שאנחנו חברה אזרחית אנחנו עם ה' ורק מנקודת המוצא הזו אנחנו מתחילים את הדיון.

אנחנו בעיצומו של דיון מהותי ביחס לצורה הלאומית שלנו. מי שרוצה לראות בבנט את מנהיגו של עם ישראל, למרות המהלכים החמורים שהוא שותף להם – בביטחון המדינה ובזהותה היהודית זו זכותו. זכותם וחובתם של תלמידי חכמים שמנגד לשים תמרור אזהרה וללמד שיעור חשוב לדורות – התורה שלנו למעלה מן המושגים האנושיים כולל האזרחיים החשובים. ולכן תנצור את רגשי הכבוד לזמנים אחרים ובינתיים תשמור על נימוס ראוי כלפי מי שאחראי לעת עתה על שלומם של ישראל.

התורה לא יכולה לשחק במשחק האזרחי.

 

הכותב הוא יו"ר המכון לאסטרטגיה חינוכית יהודית

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

5 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. חרדלי הגיב:

    אין לו מה לחפש לנאום בבור ששתה ממנו מים והשליך בו אבן.

  2. הוא בנידוי הגיב:

    הלוואי רק שם לא היו רוצים אותו. לא רוצים אותו בשום מקום, בבתי אבלים, תנועות כנסים וכו

  3. פנינה הגיב:

    לדעתי רוב העם לא רואים בבנט את מנהיגו של עם ישראל….
    שיעשה ש"ב

  4. יוגב חיון הגיב:

    וואוו כתבה מרתקת ברמה גבוהה

  5. שאול הגיב:

    יפה

כתבות נוספות של אהרון אגל-טל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו