שבת, 05/10/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

דבר תורה ניהולי – פרשת וישלח

איזה אנשים תמיד יהיו בארגון ? איפה אסור לשים את כל הביצים ? מה חייב לעשות מי שרוצה בשלום ? ומה משותף בן מאבקו של יעקב עם מלאכו של עשו ומנהל

22:04 ,06/12/22
קרדיט: צילום: אלחנן קוטלר
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

יעקב נמצא אצל לבן כאדם פשוט , מחפש "שקט תעשייתי" ולעסוק בפיתוח וקידום ייעודו: הקמת משפחה שתהפוך לאחר מכן לעם ישראל . הוא שולח חלק מהמלאכים למחניים לגשש מה מצבו של עשו אחיו? האם סלח לו על כל העניין עם ברכת יצחק או לא?

"….כה תאמרון לאדני לעשו כה אמר עבדך יעקב , עם לבן גרתי ואחר עד עתה ויהי לי שור וחמור צאן עבד ושפחה ואשלחה להגיד לאדוני למצוא חן בעינך.."  יעקב מחפש שקט כדי שיוכל לקדם ולהתקדם .

המלאכים חוזרים אל לבן עם מודיעין משמעותי , לא רק שעשו לא נרגע ולא בדיוק רוצה שלום אלא הוא נמצא עם ארבע מאות איש מתכונן למלחמה אתך …" ..באנו אל אחיך אל עשו , וגם הולך לקראתך וארבע מאות איש עמו ".

יעקב מבין שאין פניו של עשו לשלום אלא למלחמה הוא מצר על כך מאוד ומחליט לחלק את רכושו על לשתי מחנות למצב שבו מחנה אחד יפסיד במלחמה , ואז האחר יישאר וימשיך לתפקד ולממש את ייעודו.

"ויאמר אם יבוא עשיו אל המחנה אחת והכהו והיה המחנה הנשאר לפליטה "

רש"י במקום אומר "על כרחו אלחם עמו והתקין לשלושה דברים דורון , תפילה ומלחמה …"

לאחר החלוקה של המחנות , יעקב נשאר לישון במחניים ובבוקר שולח לעשו , עזים, כבשים גמלים , פרות אבנים ומרגליות בניסיון לפייסו. בעצם לעשות עוד מספר מהלכי מנע כדי למנוע את המלחמה הצפויה.

לאחר מכן העביר יעקב את כל משפחתו ורכושו במעבר יבוק  ,נשאר לבדו בלילה ואז הגיע מלאכו של עשו , נאבק עימו כל הלילה כדי לנסות ולהורגו.

עם העלות השחר הצליח יעקב לרתק את מלאכו של עשו ובעצם ניצח אותו וחייב אותו להודות שברכות שקיבל מיצחק שייכות ליעקב בצדק ולא במרמה.

" ויותר יעקב לבדו ויאבק איש עימו עד עלות השחר, וירא כי לא יכול לו ויגע בכף ירכו ותקע כף ירך בהאבקו עמו …"

בהמשך נכתב בזמן המפגש הצפוי על עשו: "וישא יעקב עניו וירא את עשיו בא ועימו ארבע מאות איש ויחץ את הילדים …וישם את השפחות ואת ילדיהן , ראשונה ואת לאה וילדיה אחרונים ואת רחל ואת יוסף אחרונים והוא עבר לפניהם …."

מפסוקים אלו לומדים הרבה מאוד על העולם הניהול .

מנהל תמיד מחפש את הדרך לעשות טוב , לקדם את הדברים והארגון שבאחריותו , להתעצם , לעשות את התפקיד שלו הכי טוב שהוא יכול אבל תמיד יהיו גורמים שיפריעו לו ושינסו לזנב בו , ינסו להדיח אותו , ינסו לשבש את עיסוקיו ככה שלא יקדם את הארגון , יפריעו לו בדברים זוטרים  ותמיד לחבל במהלכים הניהוליים להתעצמות הארגון . זה יכול להיות עובדים ממורמרים, מנהלים מתוסכלים בארגון ,זה יכול להיות המתחרים ויכולים להיות עוד גורמים שינסו לשבש את סדר יומו של המנהל. תמיד יהיו גורמים כאלה , אסור לפחד מהם, ואם צריך אז נאבקים ונלחמים בהם.

אבל לפני המלחמה, יש לעשות הכל כדי לא להגיע אליה .במלחמה כולם מפסידים משהו, צריך לנסות ולהשיג שלום אבל להתכונן למלחמה,  יש לנסות לפייסם ולהגיע איתם להסדרים מחייבים. (בדיוק כמו יעקב שניסה לתת לעשו מתנות על מנת לנסות לפייסו) אבל אם הפיוס לא מצליח, צריך להתפלל היטב ולצאת למאבק . המשימה של המנהל זה קידום הארגון ,עליו לעשות את זה גם אם צריך להיאבק בכל מיני מטרדים כאלה ואחרים .

עניין ניהולי נוסף שרואים זה פיצול המשאבים הארגוניים, או "לא לשים את כל הביצים בסל אחד" (בדיוק כמו שעשה יעקב פיצל את משפחתו ורכושו ) ככה שאם לא יצלח המהלך או המאבק שלו עדיין יהיה אפשר להתקדם ולהתפתח עם מה שנותר , ולא תרד כל העבודה שנעשתה לטימיון.

הכתוב בחר להדגיש את המילים "והוא עבר לפניהם" למה ? להראות את זה שיעקב בעצם אומר לכולם אני כאן אם צריך אני אאבק ראשון בעשו ואני אנהל את המאבק . מנהל חייב להיות בראש המאבק ,לנהל אותו ואת המשבר שנובע ממנו , הוא לא יכול להיות בצד ולא יכול לתת למישהו אחד לנהל את המאבק במקומו . הוא חייב להיות אסרטיבי , נחוש ,להפגין דוגמא אישית ומנהיגות כדי שאנשים יזדהו אתו ועם מטרת המאבק.

במאבק במלאך עשו נכתב ו"יוותר יעקב לבדו , ויאבק איש עמו " הכתוב מדגיש "מאבק" ומדגיש את המילה "לבדו" . תמיד במאבק או במשבר המנהל יהיה לבד. זה על הראש שלו , לא משנה כמה עוזרים ותומכים ויועצים יש לו תמיד זה הוא והוא לבד . יש מושג שנקרא "בדידות המנהל" או המפקד . אלו האנשים הכי בודדים כי הכול עליהם , גם ההצלחות וגם הכישלונות . הם לבד. במיוחד בזמן מאבקים ומשברים המנהל בודד ועליו לדעת את זה מראש ולהכין את עצמו לכך .

מנהל שמבין מה טוב , עושה את המהלכים הנכונים , ומאמין בצדקת הדרך – מנצח בסוף , בדיוק כמו יעקב אבינו.

המחבר:

פוגל יניב, סא״ל במיל. מנהל אדמיניסטרטיבי של בית חולים וולפסון , מחבר את  הספרים "אבות הניהול" עם זיו אלול ואת "תרי"ג מצוות הניהול" עם יובל בן מרדכי. וחוקר את מבצע אנטבה.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

4 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. ריקי הגיב:

    תענוג לעקוב אחרי הטורים שלך

  2. רועי ח הגיב:

    כמה כוח נתת לי בטור הזה אני בדיוק במשבר ניהולי וענית לי על הרבה מלבטים שלי. תודה

  3. דודי אור הגיב:

    וכל זה מפרשת השבוע??? אתה טוב

  4. דניאל הגיב:

    מסר חזק ונכון אהבתי

כתבות נוספות של יניב פוגל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו