יום רביעי, 03/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

תופס צד? נשיא המדינה הציג המתווה | בימין תוקפים

נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג את "מתווה העם" שבה הצעות שמשרתות בעיקר את האופוזיציה וגורמות לקואליציה להתנגד למתווה החד צדדי.

22:26 ,15/03/23
לע"מ
קרדיט: לע"מ
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

נשיא המדינה יצחק הרצוג הציג את "מתווה העם" כחלופה לרפורמת המשפט, שבה הצעות שמשרתות בעיקר את האופוזיציה וגורמות לקואליציה להתנגד למתווה החד צדדי שנוסח ככל הנראה על ידי גורמי האופוזיציה.

הנשיא דורש לחוקק שוויון בחוק יסוד, שנוגדת את עמדת החרדים, עם זאת הנשיא מציע פשרה לעניין חוק הגיוס וחוק דרעי.

המתווה שהציג הנשיא גורם לקואליציה שלא תוכל לקבל אותו:

המתווה הופך הדחת יועמשים לבלתי אפשרית כי חצי מחברי ועדת ההדחה בשליטת היועמ"ש
מעגן את הסניוריטי
מעניק שליטה לאופוזיציה בועודה למינוי שופטיםווטו על מינוי שופטים
לא מעניק לשמרנים שום שיפור במצבם
מאפשר ליועמ"ש כוח מוחלט כמעט כפי שיש לו היום עם פרס ניחומים של ייצוג עצמאי במקרים חריגים
בליכוד דחו את המתווה ושחררו את עוצר הראיונות.

ראש הממשלה בנימין נתניהו לפני המראתו לברלין התייחס למתווה ואמר "אני יוצא עכשיו לביקור בגרמניה, בו אפגש עם קנצלר גרמניה. הנושא העיקרי שאדון בו זה איראן, וגם נושאים אחרים שחשובים למדינת ישראל. הנושאים הביטחוניים לא לוקחים פסק זמן אפילו לרגע.

בעניין מתווה הנשיא, אני חושב שכל ניסיון להגיע להסכמה ולהידברות בוודאי הוא ראוי, ועל כן נציגי הקואליציה הלכו ונדברו עם הנשיא פעם אחר פעם, בעוד שנציגי האופוזיציה לא היו מוכנים להתדיינות אחת אפילו.

לצערי, הדברים שהציג הנשיא לא הוסכמו על ידי נציגי הקואליציה. סעיפים מרכזיים במתווה שהוא הציג רק מנציחים את המצב הקיים ולא מביאים את האיזון הנדרש לרשויות בישראל. זו האמת המצערת."

יואב קיש הגיב: "בשם הליכוד: כל ניסיון להגיע להסכמה הוא ראוי, אך במשך שבועות שנציגי הקואליציה קיימו הדברות עם הנשיא נציגי האופוזיציה סרבו לקיים התדיינות כלשהיא. המתווה שהציג הנשיא אמנם התייחס לנושאים ברפורמה אך לצערינו הוא כולל סעיפים מרכזיים שרק מנציחים את המצב הקיים ואינם מייצרים את האיזון המינימלי הדרוש בין הרשויות .

השרה מירי רגב הגיבה: "מתווה הנשיא? מתווה הנשיאה! נראה שאת המתווה הכתיבה הנשיאה לנשיא המדינה. המתווה הוא זלזול באינטליגנציה של הציבור. זהו מתווה שלוקח צד ברור, נגד העם והריבון. האמת שציפיתי למשהו יותר רציני".

שר האוצר בצלאל סמוטריץ אמר בתגובה לפרסום המתווה "יש לי כבוד גדול לנשיא המדינה, אבל מתווה לשינוי תוצאות הבחירות, שמנציח את שלטון המשפטנים הלא דמוקרטי ומקבל את כל הנחות מתנגדי הרפורמה, לא יכול להיות בסיס לפשרה גם אם מישהו מכנה אותו בשם המכובס "מתווה העם". העם אמר את דברו בבחירות האחרונות וזו חייבת להיות נקודת המוצא של כל דיון."

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי "מתווה הנשיא גרוע מהמצב היום. לא נוכל לקבלו.
הנשיא משאיר את הכח המלא ואת סופיות ההחלטות בעניינים ציבוריים וערכיים בידי השופטים הלא נבחרים של בג"צ."

השרה מאי גולן הגיבה: "מתווה העם? מתווה שליש העם. השליש בין הרצליה לרחובות, לא כולל ערים עם רוב ליכודי.. אז כשהימין יעלה לשלטון חברי המרכז של מרצ יבחרו את השופטים, וכשהשמאל בשלטון חברי המרכז של חדש-תעל? אני קוראת לא להיכנע לבריונות האלימה של ראשי האופוזיציה שמעודדים אנרכיה".

חה"כ קטי שטרית מסרה:‏ "מעריכה את הנשיא ואת הניסיונות שלו למתווה. אפשר להגיד על המתווה הזה הרבה דברים, אבל מתווה העם זה לא! בטח לא העם הזה שניצח בבחירות".

נפתלי בנט אמר לאחר פרסום מתווה הנשיא "זהו פתרון למשבר הנוראי שמסכן את מדינת ישראל. אין כאן מנצחים ומפסידים. גם עבורי כאיש מחנה הימין שמדבר על רפורמה משפטית שנים רבות המתווה הזה אינו התגשמות כל חלומותיי, אבל ברגע הזה אני מבין שמעל שמי ישראל מרחפת סכנה אמיתית של מלחמת אחים, והדבר החשוב ביותר הוא להגיע להסכמות רחבות. אומרים כן למתווה העם של הנשיא. ונשארים ביחד."

נשיא התאחדות התעשיינים ויו״ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל, ד״ר רון תומר, הודיע כי הוא תומך באופן מלא ביוזמת הנשיא וקרא להידברות. ״אנו עומדים באופן מלא מאחורי נשיא המדינה ויוזמתו המבורכת להידברות ולגיבוש מתווה מוסכם. מדובר במתווה ראוי ומאוזן, שגם אם הוא לא מושלם בעיני מי מהצדדים, הוא מהווה בסיס מצויין להתאמות ולהסכמות.
לפיכך אני קורא לכל המנהיגים להתכנס לאלתר סביב המתווה ולפתוח בשיח מואץ על מנת להגיע להסכמה. אנו עומדים בפני אתגרים כלכליים, בטחוניים וחברתיים רבים, ועל כן, כעת יותר מתמיד, נדרשת אחדות עוצמה ויציבות ובעיקר לשמור על הביחד הישראלי״.

עודד רביבי ראש מועצה מקומית אפרת ומוביל מכתב ראשי השלטון המקומי לנשיא הרצוג "המתווה המוצע הוא לא מה שחלמתי עליו, כנראה שגם לא רבים ממצביעי הימין. באותה מידה גם המתנגדים לרפורמה אינם מרוצים מהפשרות והצעדים לשינוי שהציג הנשיא. דווקא בשל כך טובתה של המדינה שבעת הזו נאמץ את המתווה, נגיד לו כן, נבין שזו הברירה הטובה ביותר בדרך ללא מוצא שנקלענו אליה."

מהמחנה הממלכתי נמסר בתגובה למתווה הנשיא: ״אנו מברכים את נשיא המדינה על המאמץ העילאי שהקדיש למען אחדות עם ישראל, ומניעת המשבר החוקתי, ומלחמת אחים שעלולה לפרוץ ביננו. סיעת המחנה הממלכתי מקבלת את מתווה הנשיא כמקשה אחת, כבסיס לחקיקה במקום מתווה החקיקה המסוכן הקיים. אני קורא לנתניהו ולכלל הגורמים במערכת הפוליטית לנהוג באחריות, בשעה גורלית זו, לאמץ את המתווה, ולהתחיל בקידומו באופן מיידי.״

מתווה הנשיא

קרדיט: מתווה הנשיא

לע

קרדיט: לע"מ

קרדיט: לע"מ

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של שמחה קנר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו