שבת, 06/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

נתניהו עונה לנגיד בנק ישראל "הרפורמה רק תחזק את הכלכלה"

במסיבת עיתונאים הודף נתניהו את טענת נגיד בנק ישראל כי רפורמת המשפט תפגע בכלכלה | לפיד בתגובה "פגיעה אנושה בכלכלה"

21:42 ,25/01/23
לע
קרדיט: לע"מ
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

במסיבת עיתונאים הודף נתניהו את טענת נגיד בנק ישראל כי רפורמת המשפט תפגע בכלכלה.

"בימים האחרונים אני שומע חשש לגבי השפעת הרפורמה המשפטית על החוסן הכלכלי שלנו" פתח נתניהו "וגם כאן אני מבקש להעמיד דברים על דיוקם. האמת היא בדיוק הפוכה, המהלכים שלנו לחיזוק הדמוקרטיה בישראל לא רק שלא יפגעו בכלכלה הם יחזקו אותה, הם יחזירו את ישראל למצבן המשפטי של רוב הדמוקרטיות המובילות בעולם, למקום שהיא עצמה הייתה במשך חמישים שנה.

אני מזכיר לכם מה שאמרתי בדיוק לפני עשרים שנה, כשהייתי שר אוצר אמרתי שצריך לעשות דיאטה לשמן – לסקטור הציבורי, להוריד מיסים לרזה – לסקטור הפרטי, ולהסיר מכשולים להשקעות ולתחרות – ואכן צמצמנו את הוצאות הממשלה, הורדנו מיסים, הפרטנו חברות, הגדלנו את התחרות. קודם לכן, שחררנו את המטבע וכתוצאה מכך קיבלנו את אחת הכלכלות החזקות בעולם, והעלינו את רמת החיים לכל אזרחי ישראל. יחס חוב התוצר שלנו עומד היום על פחות מ-61. לא ייאמן."

נתניהו הדגיש כי "רק לפני שנתיים כשעשינו את המהלכים הכלכליים כדי להיחלץ מקורונה, ניבאו לנו שהיום אנחנו נהיה עם 73 יחס חוב תוצר, והיו כאלה שאמרו הרבה מעבר לכך.

לכן, לאורך השנים אנשים רבים טעו לכל אורך הדרך. אבל גם אז, לפני עשרים שנה, בתחילת הרפורמות הכלכליות הגדולות שהובלנו, אמרתי וצפיתי, שיהיה לנו מאבק קשה מאוד מול חסמים של עודף רגולציה ועודף משפטיזציה. חסמים שמקשים עלינו לממש את מלוא הפוטנציאל הכלכלי שלנו."

עוד אמר ראש הממשלה "קחו לדוגמא את אחד המהלכים הכלכליים החשובים שהובלנו בעשור האחרון – הוצאת הגז מהמים. הצעד הזה, שזכה לקיתונות אינסופיים, של התנגדות ומחאה ציבורית מאורגנת, ממומנת – הצעד הזה כבר מכניס לישראל מיליארדי שקלים בשנה, ובהמשך הוא יכניס עוד עשרות מיליארדי שקלים. אנחנו הפכנו את ישראל למעצמה אנרגטית עצמאית, ובזכות הוצאת הגז מחירי החשמל בישראל הם מהנמוכים בעולם. אבל הצעד המהפכני הזה של הוצאת הגז מהמים – שהיום כולם מתברכים בו, כולל אלו שהתנגדו לו בתוקף – הצעד הזה התעכב במשך שנים בגלל עודף משפטיזציה, שלוותה כמובן בזעקות השבר של האופוזיציה. אני אישית נאלצתי ללכת לבית המשפט העליון כדי להיאבק בניסיונות למנוע את הוצאת הגז מהמים. בנושא שספק אם בכלל היה צריך להגיע לבית המשפט."

בהמשך אמר נתניהו "תהליכים משפטיים מיותרים עיכבו במשך שנים פרויקטים תשתיתיים ענקיים נוספים, לדוגמה כביש 6. אתם יכולים לדמיין את מדינת ישראל בלי כביש 6? אבל זה נעצר והתעכב במשך שנים בגלל תהליכים משפטיים. למשל הרכבת המהירה בין תל אביב לירושלים. היום כל אחד מבין את זה, אנשים נוסעים שם בלי סוף, אבל גם זה התעכב במשך שנים. פרויקטים שהקלו על חייהם של מיליוני אזרחים ושינו את פני החברה והכלכלה בישראל נעצרו ועוכבו במשך שנים בגלל עודף משפטיזציה. עודף המשפטיזציה בישראל הוא כמו חול בגלגלי הכלכלה הישראלית.

אני מדגיש שוב, הרפורמה המשפטית נועדה להחזיר את ישראל למשפחת הדמוקרטיות המובילות בעולם. היא תחזק את שלטון החוק, היא תחזיר את האיזון בין הרשויות. אנחנו מחויבים לעצמאות בית המשפט שתשמר ותהיה זהה למקובל ברוב הדמוקרטיות בעולם. איש לא יפגע בזכויות הקניין ובכיבוד ההסכמים, שהם ערכים מקודשים עבורנו והם המבחן הקריטי. הם המבחן הקריטי למשקיעים לאורך זמן ולכן אין שום סיבה להפחדות.

אני חייב להגיד לכם, רק כדי להבין את בעיית כיבוד ההסכמים במדינת ישראל, הבנק העולמי מדרג את ישראל, השנה נדמה לי, במקום ה-85, ואם אני לא טועה בשנה הקודמת במקום ה-75 בעולם.

כיבוד ההסכמים, שזה נשמת אפה של כלכלה מתוקנת, זה מאוד לוקה בחסר אצלנו וצריך לתקן את זה. כלומר, עודף המשפטיזציה אצלנו זה דבר שיכול לשנות, אנחנו חייבים לשנות אותו. כשנשנה אותו אנחנו נקבל כמה אחוזי צמיחה.

אם יש מנוע צמיחה אחד גדול במדינת ישראל, זה הסרת עודף הרגולציה והסרת עודף המשפטיזציה.

כשהרפורמה המשפטית תעבור, והיא תעבור, תוך דיון ותוך כדי הידברות, אני משוכנע שכולם יראו ששלטון החוק נשאר על כנו ואף התחזק. שהדמוקרטיה נשארה על כנה ואף התחזקה. שהכלכלה החופשית שלנו נשארה על כנה ואף התחזקה – התחזקה הרבה יותר. שזכות הקניין וזכות ההסכמים יהיו חזקים עוד יותר ועניין כיבוד ההסכמים הרבה יותר. לכן כל מי שישקיע בישראל רק ירוויח.

אני רוצה לומר לכם דבר נוסף, בסרט הזה היינו כבר כמה פעמים. בעשור הקודם יריבינו הפוליטיים הזהירו אותנו שאם לא נעשה ויתורים מפליגים לפלסטינים אנחנו נקבל צונאמי מדיני והצונאמי המדיני הזה יוביל מהר מאוד לצונאמי כלכלי נוראי. בפועל, ההיפך הגמור קרה. המדיניות שהובלנו הביאה לישראל ארבעה הסכמי שלום היסטוריים עם מדינות ערב והביאה פריחה מדינית ופריחה כלכלית חסרות תקדים. עם תל"ג לנפש יותר משל בריטניה, צרפת, יוון ועם אי השוויון הנמוך ביותר מזה 20 שנה.

אני מזכיר לכם גם את הבכי והנהי נגד מדיניות הממשלה בראשותי בזמן הקורונה.

הבאנו תכנית כלכלית של מענקים וסיוע לאזרחי ישראל ו"הכלכלנים מטעם" הסבירו לנו ש"זאת טעות שתקריס את הכלכלה", אני מצטט. גם כאן ההיפך הגמור קרה. הוצאנו את ישראל ראשונה בעולם מהקורונה. גם מהקורונה הבריאותית וגם הקורונה הכלכלית, ראשונה בעולם בכלכלה. גם במקרה הזה עשינו זאת למרות המשפטיזציה ולא בזכותה. כי גם בקורונה נאלצנו להיאבק בתהליכים משפטיים על זכותנו לנקוט את המדיניות הנכונה, שהצילה פעם נוספת את כלכלת ישראל. היינו צריכים להיאבק על הזכות להביא עוד חיסונים. אגב, זה נמנע ממני ע"י היועמ"ש והייתי צריך ללכת לכנסת כדי לעקוף את המניעה הזאת, וגם אז לא יכולתי להביא יותר מכמה מיליוני חיסונים שהיו עוד מיליוני חיסונים שנשארו באירופה ולא הבאנו לאזרחי ישראל.

אני אומר למשקיעים – המשיכו להשקיע בכלכלת ישראל, זה ישתלם לכם."

לסיום אמר ראש הממשלה "בעשרים השנים האחרונות הנהגתי את כלכלת ישראל, ברובן, לא בכולן, אבל ברובן. מי שהשקיע בישראל בשנים הללו הרוויח בגדול וכל מי שימשיך להשקיע בכלכלת ישראל יוסיף להרוויח בגדול. ישראל היתה מקום טוב להשקיע בו וישראל תהיה מקום עוד יותר טוב להשקיע בו" סיים ראש הממשלה.

בציוץ בטוויטר הגיב יאיר לפיד: "מסיבת העיתונאים ההיסטרית והמזיעה של נתניהו לא משאירה שום מקום לספק. ביבי חלש והוא יודע שהוא מוביל לפגיעה אנושה בכלכלה הישראלית. כל אזרחי ישראל ישלמו עליה מהכיס שלהם וישלמו ביוקר".

יו״ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר בתגובה ״במפגינים הוא מזלזל, על היועמ"שית הוא מאיים ואת הנגיד הוא מבטל – אבל הסיבה לעצור את ההפיכה המשטרית היא לא רק ירידה בדירוג האשראי ולא רק ההגנה על מפקדי צה"ל בחו"ל שתפגע – אלא קודם כל ומעל הכל משום שהיא תהרוס את הערכים הבסיסיים שעליהם הוקמה מדינת ישראל".

עוד אמר "נתניהו, ההיסטוריה לא תסלח לך על מסע החרבת שיטת הממשל והקרע שאתה יוצר בעם. עוד לא מאוחר לעצור״.

צפו בדברי ראש הממשלה נתניהו

קרדיט: לע"מ

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של שמחה קנר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו