יום שני, 01/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

מתיחות בכנסת: חוק הגיוס אושר, גלנט זכה לתשואות מהאופוזיציה

הכנסת אישרה את חוק הגיוס ברוב של 63 בעד ו-57 נגד. שר הביטחון גלנט הצביע נגד וזכה לתשואות מהאופוזיציה. החוק חוזר לוועדת החוץ והביטחון.

07:19 ,11/06/24
צילום מסך
קרדיט: צילום מסך
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

מליאת הכנסת אישרה הלילה את החלת דין הרציפות על הצעת חוק שירות ביטחון (תיקון מס' 26) (שילוב תלמידי ישיבות), התשפ"ב-2022. חוק זה, שעבר בקריאה ראשונה בכנסת ה-24, יחזור כעת לדיון בוועדת החוץ והביטחון לצורך הכנה לקריאה השנייה והשלישית. מתוך 120 חברי כנסת, 63 תמכו בהחלת דין הרציפות, בעוד 57 התנגדו.

החוק מתמקד בשילוב תלמידי ישיבות ובוגרי מוסדות חינוך חרדיים בשירות הביטחון. על פי ההצעה, יוקם מתווה חדש לגיוסם, יעודכנו יעדי הגיוס, ויוגדרו השלכות כלכליות במקרה של אי עמידה בהם. בנוסף, החוק מציע להוריד את הגיל הנדרש לקבלת פטור משירות סדיר לאחר דחיית שירות, ולאפשר שירות סדיר מקוצר לצד השתתפות בהכשרה תעסוקתית או שירות לאומי-אזרחי חלופי לשירות הצבאי.

תמיכה והתנגדות בכנסת
הדיון במליאה היה סוער ומתוח, עם אמירות חזקות משני הצדדים. ראש האופוזיציה, ח"כ יאיר לפיד, אמר במהלך הדיון: "החטא הגדול ביותר הוא הממשלה הזו שמעיזה לדבר בשם הלוחמים. היום צה"ל הודיע שהוא זקוק ל-15 גדודים. מאיפה ניקח אותם אם הממשלה הזו מעודדת סרבנות והשתמטות? לפחות אל תדברו על המחויבות שלכם ללוחמים ואז תבואו הנה ותעבירו חוקי סרבנות והשתמטות. כנסת ישראל תעמוד היום מול יותר מ-500 חיילים שנהרגו, מול כל האנשים שעשו 180 ימי מילואים והקואליציה תגיד לא אכפת לנו מכם, אתם לא מעניינים אותנו".

ח"כ אביגדור ליברמן התייחס לנושא ואמר: "מעולם לא הבנתי למה ליהודי אסור להיות לוחם. איפה זה מופיע במקורות? לא מצאתי זכר לכך ששירות צבאי מנוגד ליהדות. כל גדולי המנהיגים היהודים היו כולם לוחמים. למה המנהיגות חרדית מתנגדת לשירות צבאי? אתם לא דואגים לעולם התורה, אין בזה שום דבר יהודי. לא ברור לי איך נציגי הציונות הדתית יכולים לתמוך בהשתמטות. כל ההשתמטות הזו היא אנטי יהודית ואנטי ציונית. איבדנו חטיבה שלמה הרוגים, פצועים. המצב הבטחוני מחייב להגדיל את הסד"כ של צה"ל. להשתמט מהכול, משירות צבאי או אזרחי זה הדבר הכי אנטי יהודי".

ח"כ אפרת רייטן הוסיפה: "החוק הזה הוא ממש כל מה שפסול, שגוי ובלתי מוסרי בעבודה ציבורית. היעדר התאמה למציאות ולצרכים בפועל ופעולה נגד ערכי היסוד שעליהם מושתתת מדינת ישראל. מדובר במהלך פוליטי, תכסיס ציני, שגובש בלית ברירה בשל מצוקה משפטית ופוליטית. הממשלה בוחרת בהליך פסול ומקוצר על פני עבודה סדורה וראויה. זהו פשע ממש להעביר חוק כזה דרמטי הנוגע לבניין הכוח בלי חוות דעת של משרד הביטחון. זה חוק למען הכיסא, חוק ששם את טובתכם הפוליטית מעל טובת המדינה. אתם גורסים את הערך של צבא העם".

תגובת הממשלה
ראש הממשלה בנימין נתניהו הביע תמיכה בהחלת דין הרציפות על החוק, תוך שהוא מציין את הצורך בהרחבת הגיוס ושילוב חרדים בצה"ל. עם זאת, שר הביטחון יואב גלנט הצביע נגד החוק, וזכה לתשואות מצד חברי האופוזיציה.

יו"ר ועדת החוץ והביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, הביע את תמיכתו בהמשך הדיונים על החוק במסגרת הוועדה שבראשותו. "חוק הגיוס מגיע כעת לוועדת החוץ והביטחון. מדינת ישראל עומדת בפני אתגרים מורכבים, ותפקידנו הוא לתת לה את כל התנאים לנצח. השיקול המרכזי יהיה מתן מענה אמיתי ומדויק לצרכי צה"ל ועל צרכי הביטחון של מדינת ישראל. זוהי נקודת מפנה היסטורית עבור עם ישראל. זה הכרחי ואין לנו שום ברירה אחרת. כולנו צריכים צה"ל גדול, יעיל וחזק וצה"ל גדול, יעיל וחזק צריך את כולנו. נעשה זאת בצורה נקיה, עיניינית ובשיתוף פעולה מלא של כל הגורמים. למען מדינת ישראל נעשה ונצליח".

המחנה הממלכתי הוציא הודעה המוחה על החלת דין הרציפות על החוק, וטען כי "ראש הממשלה והקואליציה הוכיחו הלילה שהם חזרו ל. בזמן מלחמה, כשחיילי צה"ל נלחמים על הבית, הם נאבקים להנציח את הפטור משירות. עוד לא מאוחר להעביר מתווה רחב וכולל שיספק את צורכי הביטחון והחברה".

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של שמחה קנר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו