יום שני, 01/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

משבר כלכלי בחינוך החרדי: ניתוק ממערכות המדינה וחובות עתק

רשתות החינוך החרדיות ינותקו ממערכות המדינה ב-1 ביולי, ויאלצו להתמודד עם חובות של מאות מיליוני ש"ח בעצמן, בעקבות החלטת סגן החשב הכללי באוצר

13:42 ,06/06/24
עדירל/ויקיפדיה
קרדיט: עדירל/ויקיפדיה
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

רשתות החינוך החרדיות העצמאיות עומדות בפני מהפכה כלכלית כואבת. סגן החשב הכללי במשרד האוצר, יהונתן רזניק, הודיע כי רשת החינוך העצמאי ורשת מעיין החינוך התורני של ש"ס ינותקו ממערכות התקציב של המדינה. ההחלטה הזאת נחשפה בדיווח של ליאור דטל בעיתון "כלכליסט", ולפיה הניתוק ייכנס לתוקף כבר בתחילת חודש יולי הקרוב. מדובר בצעד שמטלטל את רשתות החינוך החרדיות, שהסתמכו עד כה על גיבוי כלכלי חזק ממשרד האוצר.

ההחלטה של רזניק אינה נוגעת להפחתת התקציב הישיר, אלא לשינוי יסודי בניהול הכספים של הרשתות. הוא הסביר במכתבו: "לאור העובדה שנכון לעתה טרם הושגו ועוגנו הסכמות עם כלל הגורמים על תיקון יסודי במערך הכספים ברשת, הכולל שינוי נהלי עבודה והעברת האחריות הכוללת לניהול מערך הכספים לידי החשב הכללי, תוך הקצאת המשאבים המתאימה להקמת מערך ניהול כספים שתואם את היקפי התקציב והמורכבות אנו פועלים לניתוק הרשת ממערכות התקציב של המדינה, הפסקת התקצוב הישיר והוצאת החשבת מהרשת החל מ1 ביולי".

כתוצאה מההחלטה, ינותקו רשתות החינוך החרדיות ממערכת המחשוב של משרד האוצר – מרכב"ה, ויוקמו עבורן חשבונות בנק, מערכת רכש ומערכת כספים עצמאיים. רזניק מורה למנהלי הרשתות להתחיל מיד בהקמת מערכות אלו כדי שיוכלו להתנהל באופן עצמאי. ההחלטה מציבה אתגר כלכלי עצום עבור רשתות החינוך, שמעתה ייאלצו להתמודד בעצמן עם הגירעונות הכבדים שלהן.

ברשת החינוך העצמאי, מדובר בגירעון של 330 מיליון ש"ח ובתביעה ייצוגית על סך 85 מיליון ש"ח. רשת מעיין החינוך התורני של ש"ס, המנהלת גירעון שנתי של 16.9 מיליון ש"ח, תצטרך להתמודד עם גירעון מצטבר של 270 מיליון ש"ח. מדובר בנתונים מדאיגים במיוחד, שעלולים לגרום למשבר כלכלי חמור ברשתות החינוך החרדיות.

החלטה זו אינה הפעם הראשונה שנושא ניתוק הרשתות מהאוצר עולה. שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, ניסה בעבר להוביל מהלך דומה במסגרת מדיניותו הכללית כלפי המגזר החרדי, אולם הליך זה נבלם עם החלפת הממשלה בבנימין נתניהו ויאיר לפיד.

כעת, ההליך מתרחש דווקא בתקופה שהחרדים נמצאים בקואליציה ובממשלה, מה שמעורר תגובות חריפות במגזר. ברשת החינוך העצמאי, המצב קשה במיוחד. החשבונות של הרשת בבנק הדואר עוקלו, מה שכמעט גרם לעיכוב במשכורות של החודש הנוכחי. המשבר הוביל לאיום של יו"ר ועדת הכספים, חבר הכנסת משה גפני מ'דגל התורה', לפרוש מתפקידו בוועדה אם לא יימצא פתרון לבעיה.

הקשיים ברשת החינוך העצמאי אינם מסתיימים כאן. הרשת מתקשה להכניס את המורות החרדיות לתוכנית אופק חדש, ועתה, עם ניתוק התקציבים והאחריות של משרד האוצר, הרשת עלולה להתמודד עם משבר כלכלי חמור. המשמעות היא שמנהלי הרשתות יצטרכו למצוא דרכים להתמודד עם חובות העתק, וללא גב כלכלי ממשרד האוצר, המשימה נראית כמעט בלתי אפשרית.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

תגובה אחת
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. אחד הגיב:

    הלוואי שהרשתות החרדיות יצטרכו ללמוד להתנהל בצורה תקינה ולהיות אחראיות על האיזון שלהן. זה יצמצם את החשש לשחיתות.

כתבות נוספות של שמחה קנר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו