יום רביעי, 03/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

לראשונה בתולדות המדינה: בג"צ פסל ברוב דחוק את חוק הסבירות

בג"ץ פסל ברוב דחוק את חוק יסוד הסבירות שחוקקה הכנסת. 12 שופטים קבעו שיש לבג"ץ סמכות לפסול חוקי יסוד | לוין "פסק הדין לא ירפה את ידינו"

21:04 ,01/01/24
דוברות הרשות השופטת
קרדיט: דוברות הרשות השופטת
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

בג"ץ פסל היום (שני) ברוב דחוק של שמונה שופטים מול שבעה את החוק לצמצום עילת הסבירות, במה שמהווה תקדים היסטורי ביחסי הרשויות בישראל.

12 מתוך 15 שופטי העליון קבעו כי לבג"ץ יש סמכות להתערב בחוקי יסוד במקרים קיצוניים שבהם הכנסת חורגת מסמכותה כרשות מחוקקת. זאת בניגוד לדעת המיעוט שגרסה כי פסילת חוק יסוד פוגעת בריבונות העם.

חוק יסוד הסבירות, שאושר ביולי האחרון, שלל מבג"ץ את האפשרות לבטל החלטות ממשלה בטענה לחוסר סבירות קיצוני. החוק נחקק במסגרת הרפורמה במערכת המשפטית שקידמה הקואליציה.

בעקבות עתירות שהוגשו, התכנסו בספטמבר כל 15 שופטי העליון לדיון חסר תקדים שארך 13 שעות ושודר בשידור חי. הנשיאה חיות קבעה כי הכנסת אינה רשאית לחוקק חוק יסוד הסותר את אופייה של ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.

שופטי המיעוט טענו כי פסילת חוק יסוד על ידי בג"ץ "מבטלת דה פקטו את ריבונות העם". שופטים אחרים מתחו ביקורת על הנשיאה חיות כי דחקה בהם להשלים את הדיון עד סוף כהונתה, ואילו בלעדיה התוצאה הייתה הפוכה.

מדובר בתקדים היסטורי שבו בית המשפט פוסל חוק יסוד של הכנסת. ההכרעה מעמיקה את המחלוקת סביב מעמדה של הרשות השופטת מול הרשות המחוקקת. ימים יגידו מה יהיו ההשלכות ארוכות הטווח של החלטה דרמטית זו על מאזן הכוחות בין הרשויות בישראל.

שר המשפטים יריב לוין הגיב להחלטה ואמר "החלטת שופטי בית המשפט העליון לפרסם את פסק הדין תוך כדי מלחמה, היא ההפך מרוח האחדות הנדרשת בימים אלה להצלחת לוחמינו בחזית.

השופטים למעשה לוקחים לידיהם בפסק הדין את כל הסמכויות, אשר במשטר דמוקרטי מתחלקות באופן מאוזן בין שלוש רשויות השלטון. מצב בו אי אפשר לחוקק אפילו חוק יסוד או לקבל החלטה כלשהי בכנסת ובממשלה שלא בהסכמת שופטי העליון, לוקח ממיליוני אזרחים את קולם ואת הזכות הבסיסית להיות שותפים באופן שווה בקבלת הההחלטות."

עד אמר לוין "פסק הדין, שאין דומה לו באף דמוקרטיה מערבית, לא ירפה את ידינו. כשהמערכה נמשכת בחזיתות השונות, נמשיך לנהוג באיפוק ובאחריות."

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אמר "בזמן שמדי יום לוחמינו מוסרים נפשם למען עם ישראל בעזה, החליטו שופטי בג"ץ להחליש את רוחם ולפגוע בהם בראש ובראשונה. פסק הדין של בג"ץ הוא אינו חוקי, וכולל ביטול חוק יסוד באופן תקדימי, בהיעדר מקור לסמכות חוקית, תוך ניגוד עניינים של השופטים. מדובר באירוע מסוכן, אנטי דמוקרטי – ובשעה זו, מעל הכל, בפסק דין שפוגע במאמץ המלחמתי של ישראל מול אויביה".

בליכוד הגיבו להחלטה "מצער שבית המשפט העליון בחר להביא פסק דין בלב המחלוקת החברתית בישראל דווקא כשחיילי צה״ל מימין ומשמאל נלחמים ומסכנים את חייהם במערכה. החלטת בית המשפט מנוגדת לרצון העם באחדות במיוחד בזמן המלחמה."

מתנועת ש״ס נמסר "פסיקת בג״צ התקדימית הפוסלת לראשונה חוק יסוד של הכנסת, על חודו של קול, הוא אירוע מצער וקשה, הממשיך לכרסם תחת עקרון הפרדת הרשויות, פוגע במעמדה של הכנסת ובאימון הציבור במערכת המשפט.
פסיקה כזו בעיצומה של מלחמה קשה, כאשר הלכידות והאחדות בעם חיונית יותר מאי פעם, מחלישה את המאמץ המלחמתי ומשיבה את הקרע בעם שחווינו לפני ה-7 באוקטובר.

ש״ס מצרה על כך, שהיוזמה של יו״ר התנועה הרב אריה דרעי לדחות את פרסום פסק הדין במספר חודשים לא התקבלה ובית המשפט נחפז לפרסם את ההחלטה. למרות זאת, ש״ס קוראת לכלל הציבור לשמור על האחדות בפרט בעת שחיילנו מחרפים את נפשם בשדה הקרב."

יושב-ראש הכנסת אמיר אוחנה: ״המובן מאליו הוא שלבית המשפט העליון אין שום סמכות לבטל חוקי יסוד. המובן עוד יותר מאליו הוא שלא נוכל לעסוק בכך כל עוד המלחמה בעיצומה״.

ראש הממשלה לשעבר וראש האופוזיציה, יאיר לפיד שיבח את ההחלטה ואמר "החלטת בג"צ חותמת שנה קשה של מריבה שקרעה אותנו מבפנים והובילה לאסון הנורא בתולדותינו.

מקור כוחה של מדינת ישראל, הבסיס לעוצמה הישראלית, היא העובדה שאנחנו מדינה יהודית, דמוקרטית, ליברלית, שומרת חוק.

בית המשפט העליון מילא היום נאמנה את תפקידו בשמירה על אזרחי ישראל, ואנחנו נותנים לו גיבוי מלא.

אם ממשלת ישראל שוב תתחיל את המריבה על בית המשפט העליון אז הם לא למדו כלום. לא למדו כלום בשביעי לאוקטובר, לא למדו כלום מ 87 יום של מלחמה על הבית."

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של שמחה קנר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו