שבת, 06/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

יאיר לפיד מסכם את כהונתו הקצרה: תשתדלו לא להרוס, תכף חוזרים

ראש הממשלה היוצא יאיר לפיד בנאום במליאת הכנסת, מסכם את פעילות הממשלה ואמר "בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת"

12:14 ,29/12/22
דוברות הכנסת
קרדיט: דוברות הכנסת
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

ראש הממשלה יאיר לפיד נאם במליאת הכנסת, וסיכם את פעילות ממשלתו היוצאת "השבעת הממשלה היא העברת מקל" פתח לפיד "בלב לא שקט אנחנו מעבירים את המדינה לידי הממשלה הנבחרת. מן הראוי ברגע כזה לתת לכנסת ישראל ולאזרחי ישראל דו"ח מסודר על מצב המדינה.

מתוך כבוד למעמד, אני רוצה להביא בפני הכנסת את הנתונים העובדתיים על מה שעשתה הממשלה תחילה בהובלת נפתלי בנט, שזה הרגע לשלוח לו מכאן תודה גדולה, ולאחר מכן בראשותי. כדי למנוע נסיונות לשכתב את ההיסטוריה, צריך שיהיה ברור מה היה מצבה של המדינה ברגע העברת השלטון.

ראש הממשלה הנכנס נתניהו אמר זה עתה… בסדרה של ראיונות שמשימתו הראשונה במעלה היא בלימת ההתעצמות האיראנית. אני מסכים איתו, זהו אכן האיום הראשון במעלה, ועסקנו בו רבות בשנה וחצי האחרונות.

בניגוד לכל התחזיות ונבואות הזעם הממשלה שלנו הצליחה לעצור את החתימה המחודשת על הסכם הגרעין עם איראן. זה היה כרוך בעבודה מדינית מורכבת, חלקה הגדול מתחת לרדאר, מול הממשל האמריקאי, וגם מול אירופה.

התוצאה ידועה: ההסכם לא נחתם, הסנקציות על איראן נשארו בתוקף ואף הורחבו. משמרות המהפיכה לא הוצאו מרשימת ארגוני הטרור. התיקים הפתוחים של איראן בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית לא נסגרו.

בעת ביקורו של הנשיא ביידן בישראל הוא ואני חתמנו על "הצהרת ירושלים" ההיסטורית, שכוללת הסכמה על העקרון שלישראל זכות מלאה להגן על עצמה ולפעול למניעת הגרעין האיראני בכל דרך שתמצא לנכון. ההצהרה כוללת מחוייבות אמריקאית לשיתוף פעולה כלכלי ובטחוני בהיקפים חסרי תקדים.

במהלך הכהונה שלנו ישראל ביצעה שורה של פעולות גלויות וחשאיות כדי למנוע את ההתעצמות האיראנית. הגברנו את המאמץ למנוע את ההתבססות האיראנית בסוריה, אבל ידה הארוכה של ישראל הגיעה גם הרחק מעבר לזה.

התנענו וחידשו פרוייקטים בטחוניים משמעותיים לביצור עליונותה ושימור יכולותיה ההתקפיות של מדינת ישראל, לאחר שהיו תקועים תקופה ארוכה.

כל זה נעשה תוך דיאלוג אינטנסיבי ולעתים נוקב עם האמריקאים, אבל גם תוך חיזוק מעמדה של ישראל בארצות הברית. לא שילמנו מחירים מדיניים. לא הסכמנו לפתיחת הקונסוליה האמריקאית במזרח ירושלים.

לא הסכמנו כמובן בניגוד לכמה פרסומים ואמירות לתת לאמריקאים שום זכות וטו על פעולות ישראליות. לא הסכמנו, כמובן, לחקירות בינלאומיות של חיילי צה"ל ומפקדיו.

המשכנו וחיזקנו את הסכמי אברהם, פתחנו שגרירויות ונציגויות באיחוד האמירויות, מרוקו ובחריין. התחלנו דיאלוג מול הסעודים, שבשלב ראשון יאפשר למטוסים ישראלים לעבור מעל סעודיה ויאפשר לאזרחים ישראלים טיסות ישירות למכה בזמן החאג'.

הנחנו את היסודות להצטרפות סעודית מלאה ל"הסכמי אברהם". הפרטים החסויים יועברו כמובן לראש הממשלה הנכנס. אם הממשלה החדשה תמשיך בנתיב שחצבנו אפשר להגיע עם הסעודים לנורמליזציה מלאה תוך זמן לא ארוך.

פתחנו את "פורום הנגב", פורום כלכלי ובטחוני עם ארה"ב, מצרים, איחוד האמירויות, מרוקו ובחריין, ניהלתי כבר שיחות עם מלך ירדן ובעבודה מדינית נכונה גם הירדנים יצטרפו לפורום הזה.

פתחנו את מיזם I2U2 עם ארה"ב, הודו ואיחוד האמירויות. מיזם שכבר בונה פרוייקטים כלכליים בכל רחבי המזרח התיכון ופותח בפני הכלכלה הישראלית שווקים חדשים בהיקפי ענק.

חידשנו את היחסים עם תורכיה, יש שגרירה באנקרה, חתמנו עם התורכים על הסכם תעופה והקמנו מחדש את הוועדה הכלכלית המשותפת איתם.

שירות החוץ הישראלי עבר תהליך מזורז של שיקום. מינינו 74 שגרירים חדשים. הקמנו מחדש את מערך ההסברה הבינלאומי, עם דגש על הסברה דיגיטלית. ניהלנו קמפיין בינלאומי נחרץ ומוצלח נגד ועידת דרבן הרביעית ועידה אנטישמית ואנטי ישראלית וגרמנו לעשרות מדינות, כולל המרכזיות ביותר, להחרים את הוועידה.

חתמנו עם האיחוד האירופי על הסכם הורייזן ועל הסכם-גג לשיתוף פעולה מדיני-כלכלי. אלה הסכמים שבשנים הקרובות יזניקו קדימה את המדע הישראלי, את הכלכלה הישראלית ואת הסחר בינינו לבין אירופה.

חתמנו על הסכם גבול ימי היסטורי עם לבנון, שמבטיח את האינטרסים הבטחוניים והאנרגטיים של ישראל בצפון. חתמנו על הסכם שותפות איסטרטגית ראשון מסוגו עם בריטניה. חתמנו על הסכם סחר חופשי עם איחוד האמירויות. התקבלנו כמדינה משקיפה באיחוד האפריקאי" סיים לפיד.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של שמחה קנר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו