חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
פרשת ויחי הרצון האחרון כמצפן לאחדות משפחתית
פרשת ויחי חותמת את ספר בראשית ספר המשפחה. רגע לפני הסתלקותו, יעקב אינו עוסק בנכסים בלבד, אלא בדברים המהותיים באמת: אחדות זהות והמשכיות
יעקב מזמן את בניו, מברך כל אחד מהם בנפרד, ומציב מראה אישית מול כל שבט אך עושה זאת בתוך מסגרת אחת, משפחתית, כוללת. אין כאן השוואה תחרותית, אלא הכרה בשונות בתוך אחדות. בכך מלמדת הפרשה שרצון אחרון איננו רק חלוקה טכנית, אלא אמירה ערכית: מי אנחנו כמשפחה, ומה אנו מבקשים לשמר.
הרצון האחרון: לא רק מה אלא למה
בצוואתו של יעקב אין פירוט של נכסים, אלא מסר. הוא מגדיר תפקידים, מצביע על נקודות כוח וחולשה, ובעיקר מבקש למנוע קרעים עתידיים. הרצון האחרון נועד להעניק בהירות כדי שלא תישאר פרשנות שתצית מחלוקת. בהירות זו היא מתנה למשפחה: היא מצמצמת מאבקי אגו, מפחיתה חשדנות, ומותירה מרחב לאבל משותף ולא למאבק.
צוואה כמכשיר לאחדות
כאשר הרצון האחרון מנוסח בצלילות ובהוגנות, הוא הופך לכלי שמאחד ולא מפלג. הוא מאפשר לכל בן ובת לדעת: נראו, נשמעו, הוכרו. גם כשאין שוויון מתמטי יש שוויון בכבוד. זהו היסוד שמחליף מי קיבל יותר? במה האחריות שניתנה לי?.
בין עבר לעתיד האחריות של הדור הבא
פרשת ויחי מזכירה לנו שהעיסוק ברצון האחרון אינו עיסוק במוות, אלא בחיים שאחריו חיי המשפחה שנותרת. צוואה שאינה רק מסמך משפטי, אלא ביטוי לרצון, לערכים ולפיוס, מסוגלת להגן על הקשר בין האחים גם שנים קדימה.
בסופו של דבר, יעקב מלמד אותנו אמת פשוטה ועמוקה:
אחדות משפחתית אינה מובנת מאליה היא תוצאה של אומץ לומר את הדברים בזמן, של אחריות להשאיר סדר, ושל רצון אחרון שמבקש לא רק לחלק, אלא לחבר.
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים


