יום ראשון, 28/12/2025
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

'הכתב והמכתב': הרבי הרש"ב בקונטרס חריף נגד הציונות

מערכת אתר 'חב"ד לייב' מגישה לקריאה מכתב חריף מאת הרבי הרש"ב כנגד הציונות ושיטתם, עם פתיחת הראשי תיבות ותרגום כשנצרך.

21:42 ,28/12/25
אתר חבד לייב
קרדיט: אתר חבד לייב
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

מערכת אתר 'חב"ד לייב' מגישה לקריאה מכתב חריף מאת הרבי הרש"ב כנגד הציונות ושיטתם, עם פתיחת הראשי תיבות ותרגום כשנצרך. נכתב בחודש תמוז תרנ"ט, ונדפס לראשונה בתוך הספר 'אור לישרים' (ווילנא תר"ס), לצד מכתביהם של גדולי הרבנים. המכתב עורר בזמנו הד גדול ולאחר מכן בשנת תרע"ז פורסם בשם קונטרס 'הכתב והמכתב', והיה לחוברת הראשונה שהודפסה על ידי חסידי חב"ד בארצות הברית, שהופצה בעשרות אלפי עותקים בכל רחבי הקהילות היהודיות, והייתה למשב רוח מרענן ליהדות • 'המסייעים בידי הציונים עתידים ליתן את הדין, כי מחזיקים המה ידי מחטיאי הרבים. ולזאת מי לה' ולתורתו לא יתחבר לעושה רעה ולא יתן ידו אליהם, אדרבה ינגד להם בכל מה דאפשר' • לכתבה המלאה

פרסום נדיר: הרבי הריי"צ במכתב יסודי על 'עבודת התפילה'

בעזרת השם ליובאוויטש

בדבר שאלתם אודות הציונים והבאנק שלהם. הנני להשיב להם בקצרה, הנה אם גם היו האנשים האלה שלמים עם ה' ותורתו, וגם היה מקום לחשוב שישיגו מטרתם, אין לנו לשמוע להם לדבר הזה לעשות גאולתנו בכוח עצמינו, והלא אין רשאים גם לדחוק את הקץ ולהרבות בתחנונים על זה (רש"י כתובות דף קי"א עמוד א', דיבור המתחיל 'שלא לדחוק', ועיין מה שכתוב במדרש רבה שיר השירים פרק ו' על פסוק 'השבעתי אתכם').

וכל שכן בכוחות ובתחבולות גשמיים, דהיינו לצאת מהגלות בזרוע אין אנו רשאים ולא בזה תהיה גאולתנו ופדות נפשינו. ובפרט שהוא נגד תקוותינו האמיתי, כי כל ציפייתנו ותקוותינו הוא שיבוא הקדוש ברוך הוא וישלח לנו משיח צדקנו במהרה בימינו אמן, ותהיה גאולתינו על ידי הקדוש ברוך הוא בעצמו, כמו שכתוב במדרש תהילים על פסוק 'כי עמך מקור חיים'.

כי גם הגאולה שהייתה על ידי משה ואהרון לא היתה גאולה שלימה וחזרו כו', וכל שכן הגאולה שעל ידי חנניה מישאל ועזריה כו', גם מעשיהם על פי נבואת ירמיה ועל פי נביאים האחרונים שהיו עמם, ובהגלות הזה עלינו לצפות רק לגאולתו וישועתו של הקדוש ברוך הוא בעצמו, שלא על ידי בשר ודם ותהיה גאולתינו שלימה.

עוד זאת באמת כל עניניהם יסודתם בדמיון לבד, כי חפצם בלתי אפשר לבוא לידי פעולה באשר לא יהי' ע"ז הסכם בשום אופן וגם אנחנו מצד תכונתינו אין אנו מסוגלים לזה, ורק שוחד החופש והשררה מעוור עיני המתעסקים הראשים בזה ואחריהם הכסילים בחשך ילכו.

והעולה על זה אחרי אשר המתעסקים הראשים בזה המה מנגדים גמורים לה' ולתורתו, וכל חפצם ומגמתם הוא לפרוק עול התורה והמצוות ולהחזיק רק בהלאומיות וזה תהיה יהדותם, כאשר יצא לא מכבר אחד מראשי החברה המיוחדים שבהם במאמר גלוי, לחרף ולגדף את כל היהדות לעיני כל ישראל, ויעיז ויאמר לעין כל אשר לא כל המקיים תורה ומצוות הוא יהודי וכו', ועל הרבה ממצוות התורה אומרים יסכרו פיהם שהמה חרפה רחמנא ליצלן לישראל.

וזה רוצים להשריש בלב הנערים, בהחינוך שרוצים לכבוש תחת ידם בבתי ספר שלהם, למען השרש בהם רעל וארס הכפירה רחמנא ליצלן בתורה ומצוות ורק הלאומיות יהיה דגלם, וכאשר העיז אחד מראשיהם לעשות תורה חדשה, והוא חמישה חומשי תורה, אך לא כמו שנמסרה למשה מסיני. כי אם דילג הרבה פסוקים והרבה פרשיות ודינים אשר לא ישרו בעיניו, וידו נטויה להדפיס התורה החדשה וזה ילמדו עם הנערים בבתי הספר, וזאת תהיה אחת מפעולות הבאנק לייסד בתי ספר לנערים לחנכם בדרך הנזכר לעיל.

ועד אשר יעלה בידם לבנות בכוח הבאנק את הריסות ארצנו, לתקן דרכים ומסילות ויתר הדברים האמורים בהפראגראמע [= תוכנית] שלהם, יתנו כוחם על חינוך הנערים והקולטוריה [= תרבות] בכלל, להשריש בהנערים וצעירי הדור שורש פורה ראש ולענה. ושלוחיהם כמותם המה המטיפים הציונים, אשר ידרשו באוזני ההמון דרשות של דופי ומדברים סרה על נביאי ה', גם על משה רבנו רבן של כל הנביאים ככל העולה על רוחם, אוי לנו שכך עלתה בימינו.

'זה משנה חיים': ההמלצה הלבבית של הרב אופן שלא תוכלו להתעלם ממנה

וכל אמצעי שימצאו להטות לב ההמון לדעתם ורוחם, אין לזה שום מניעה ועיכוב כלל ואין מעצור לרוחם הרע, באשר באמת רובם חפיצים להסיר חס ושלום לב ישראל מאת הוי' ותורתו, ולהשפיל בעיניהם את כל קודשי ישראל, שזה חפץ הראשים וגופא בתר רישא גריר. ואם חס ושלום יעלה בידם להחזיק בארץ כמו שמדמים בנפשם, יטמאו וישקצו אותה בשיקוציהם ומעלליהם הרעים, ויאריכו בזה חס ושלום את אורך הגלות.

ואחר כל הדברים האמיתים האלה, התבוננו אתם אחינו היטיב האם באנשים כאלה חפץ ה', והאם על ידם תהיה ישועתם של ישראל. לא, לא נקבל זה בשום אופן גם את טוב האנשים האלה נזרק לפניהם, לא בטוב הזה אנו חפיצים, כי אם בהטוב אשר יתן לנו ה' על ידי קיום התורה ומצוות, כמו שכתוב 'אם בחוקותי תלכו ונתתי גשמיכם' כו', בזה אנו חפיצים ולזה כל תקוותינו, והמסייעים בידי הציונים הנזכר לעיל עתידים ליתן את הדין, כי מחזיקים המה ידי מחטיאי הרבים.

ולזאת מי לה' ולתורתו לא יתחבר לעושה רעה ולא יתן ידו אליהם, אדרבה ינגד להם בכל מה דאפשר, ועד אשר יהי הרצון מאת ד' לגאלינו, עלינו לקבל עול הגלות לכפר על עונותינו, ועלינו להתחזק ולעמוד נגד כל גל וגל ולהיות אמיץ וחזק בקיום התורה ומצוות אשר זאת ה' דורש מאתנו, ולקוות אליו יתברך כי קרובה ישועתו לבוא ויביא את משיח צדקנו במהרה בימינו אמן, ואם יתמהמה חכה לו, ובנו הדבר תלוי בתיקון מעשינו והשם יתברך ירחם עלינו, ויחוש וימהר גאולתינו במהרה בימינו אמן.

ומה שטוענים הציונים למה לא יעמדו היראים והחרדים בראש, א] איך יעמדו היראים בראש התנועה המנגדת לכללות אמונתינו בענין הגאולה האמיתית כנזכר לעיל. ב] היראים לא יוכלו להשתתף עמהם, כי המה לא ישמעו לדברי היראים בעניני הדת והחינוך, ויעשו זר מעשיהם כחפץ החופש הנטוע ומושרש בנפשם, ועוד יעיזו לאמר שגם היראים מסכימים על זה.

והרבה מהמון אחינו בית ישראל יאמינו בתמימות, שכל מעשיהם הוא גם בהסכם היראים והחרדים. ואם יתחלקו מאיתם אחר כך ויצעקו מרה נגדם (אם יתנו לדבריהם מקום במכתבי עת), לא תפעול כל כך התחלקותם וגם השתתפותם הקודמת, וכאשר אנו רואים עתה שאחד מהגדולים שלהם יצא ונתחלק מהועד הפועל לנגד להם, ומכל מקום לא פעל התחלקותו והתנגדותו עתה מה שפעל קודם ההשתתפות שלו.

ג] באמת הם אינם רוצים כלל שישתתפו היראים איתם, מפני שמכל מקום יעמדו לנגרם בדרכם הרעה שבחרו להם (לפרוק מעליהם עול התורה ומצוות לגמרי וכל יהדותם יהיה רק הלאומיות כנזכר לעיל). וכאשר באסיפות וארשא דרשו הרבנים שאל וועד הפועל יהיה גם ועד רבנים, לא הסכימו על זה בשום אופן, ושלוחי הדין שלהם, המה הסופרים יצאו במכתבי עת במאמרים נגד הרבנים ועשאום ללעג, וחרפו אותם שהרבנים העיזו בנפשם לדרוש כזאת. ועוד בלשונות כאלו. ומזה נראה בעליל שאינם רוצים בהשתתפות היראים שלא להפריעם ממחשבתם הרעה. והשם יתברך יפר עצתם ויקלקל מחשבתם.

ומה שטוענים עוד שהמה עושים ומעשים לטובת עמם, והיראים יושבים בחיבוק ידים ואינם עושים מאומה, נראה מה עשו המה לטובת עמם, ולא נדבר בהציונים אשר במשך קרוב לשלושה שנים שנתעוררה התנועה הציונית לא עשו דבר וחצי דבר לטובת אחינו בית ישראל, רק אחת פעלו שנסגרו חופי ארץ הקודש לפני כל היהודים, יהיו מאיזה מדינה שיהיו.

הרב יאיר רוזנטל במסר אישי: זה החדשות הכי חמות של חב"ד • צפו

ואינן מקיימים שום קנין בית או קרקע על שם אחינו בית ישראל, שאינו תחת חסות תוגרמה אף גם הישנים (עוד מאז התחילה החברה 'חובבי ציון' נסגרו חופי ארץ הקודש לפני יהודי רוסיה ורומיניה, ונאסרה קניית קרקע ובתים ליהודי כל הארצות (לבד מאנשי תוגרמה) הבאים מחדש, כידוע לכל כמה סבלו רבים מזה, והפסידו מעותיהם בענין רע, וכאשר נתעוררה התנועה הציונית נאסרה הכניסה לכל היהודים, וכן נאסר הקנין גם להישנים), אשר בזה הרעו הרבה מאוד לאחינו היושבים שמה מכבר.

ועל ידם נעשה הבדל בין יהודי לארץ ישראל שלא היה כזאת מקודם, והורידו והשפילו בזה כבוד אחינו בני ישראל בעיני תושבי הארץ. וכל זה עלה לישראל בדמים הרבה תחילה בחצאי השקלים שקבצו, ואחר כך בהאקציעס [= פעולות] שאספו ממון רב ולא פעלו שום דבר, רק רוצים שנאמין בהם ובהבטחותיהם, ורק עזות מצחם היא שתועיל להם לתבוע מזולתם, בשעה שהמה הרעישו את העולם ואספו סך גדול, וגם הוציאו ולא עשו מאומה לטובת אחינו בית ישראל.

אמנם גם חברת 'חובבי ציון' באדעס שנתייסדה זה כעשר שנים מהממשלה, נראה מה עשו המה לטובת אחינו בית ישראל, הדבר האחת שפעלו לטובה הוא התייסדות הקולאניא הנזכר לעיל קסטיניא [= כפרי התיישבות בישראל]. וכפי שנודע לי מאיש נאמן ביותר, שיודע היטב את הקולאניא הנזכר לעיל ומכיר היטב את אנשיה, יש בקולאניא הזאת רק שבעה משפחות, אין להם בתים (כי אם בנינים מנסרים) רק מה שניתן להם עבור יגיעתם בעבודת האדמה פראנק וחצי ליום לכל עובד (וההכנסה מתוצאות הארץ שייכה להחברה) והמה עניים מרודים, ועוד מחזיקים איזה משפחות במספר מועט בקולאניא פתח תקוה.

וזהו טובתם שעושים בכלל ישראל. והטובות והחזקות כאלה עושה כל רב וכל בעל הבית בעירו, שמחזיקים ידי בעלי הבית נמוכים באופן שלא יצטרכו לקבל עוד (לא כהקולאניסטן בארץ הקודש שצריכים תמיכה תמידיות, גם הקאלאניסטין של הבאראן שנתן לכל אחד ואחד נחלה גדולה עם כל המכשירין שעולה עד עשרת אלפים רובל כסף ויותר לכל אחד ואחד. וזה יותר מעשרים שנה שנתיסדו הקאלאניעס שלו, מכל מקום צריכים לתמיכה תמידית ורק שני קאלאניסטין יצאו לחיות על חשבון עצמם. וזה גם כן על ידי ריבוי הטבה מהבאראן שהיטיב עמהם) ומפרנסים את עניי עירם.

וכל זה נעשה בלי קול רעש והמולה ולא נודעו לרבים כלל. וגם בעיירות שאינם מצטיינים במעשה צדקתם, מחזיקים הרבה יותר ממה שמחזיקים החובבי ציון. והרבה יותר יש לנו לתבוע מהם, אחרי הרעש הגדול שמרעישים את העולם ומאספים יותר מארבעים אלף רובל כסף לשנה. מה עשו במשך העשרה שנים לטובת אחינו, אין כוחם אלא בפה ובעטם, לשונם מדבר גדולות, ובכוח עטם יגדילו וירחיבו כל דבר שעושים ומה שחושבים לעשות. וכשמריחים ריח איזה התנגדות מאחד, נופלים עליו כאריות טורפות, ושופכים עליו דברי בוז וקלון ורוצים לשרוף אותו בהבל פיהם ופי עטם.

אבל מה יתרון לבעל הלשון, ובהבל פיהם לא יבראו חדשות, אף גם לא יסמו את עיני הרואים, והלא בפועל אין אנו רואים במאומה, וכי בהחזקה קטנה מאוד בערכה הנזכר לעיל מטיבים עם כלל ישראל. ועוד יתיימרו לעושים ומעשים לטובת אחינו, ואיך לא יבשו להגיד כזאת. ועוד תובעים מזולתם על העדר עשייתם.

אשר באמת עשיות כאלה עושים הנתבעים הרבה יותר, מהם כל אחד בעירו ובמקומו. וגם יש בנו הדואגים להטבת רבים להיטיב מצב פרנסתם ואינם מרעישים את העולם כלל ועושים את הטוב בפועל. והשם יתברך ירים קרן אחינו בית ישראל מעלה מעלה ויחיש וימהר גאולתינו במהרה בימינו אמן.

כה דברי ידידם אמת חפץ באהבתם האמיתית מצפה לישועתו של הקדוש ברוך הוא בקרוב.

שלום דובער.

קונטרס 'הכתב והמכתב' (ניו יורק, תרע"ז). נדפס בעריכה נוספת ובהרחבה בספר 'אגרות קודש' הרבי הרש"ב, חלק א' עמוד רצ.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתבה זו עדיין לא פורסמה בחבּוּרֶה. את/ה ואחוז קטן מהגולשים נבחרתם לדרג ולהשפיע אם היא תעלה והיכן היא תמוקם

דרג/י עכשיו והשפיע/י!

ּשלח/י לכתב מדוע לדעתך התוכן לא מתאים לחבּוּרֶה?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של לחלוחית גאולתית חבד
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו