חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
ביבי וטראמפ מרימים כוסית? המודל החדש של גוגל מטשטש אמת ושקר
להמציא את האמת מחדש: המודל החדש של גוגל הופך את המציאות לחומר גלם לעיצוב כשהעובדות הן רק המלצה • מאת מומחה הדיגיטל רועי ריבק
מאת: רועי ריבק
ב העולם השתנה. מודל התמונות החדש של ג'ימני מייצר פוטוריאליזם מושלם, מזהה סלבס, כותב בעברית צחה ומאיים לשלוח את המעצבים הגרפיים ללשכת התעסוקה • רועי ריבק מנתח: לאן הולך עולם העיצוב, למה כבר אי אפשר להאמין לשום דבר, ואיך זה הולך להשפיע על העסק שלכם?
תסתכלו רגע על התמונות של נתניהו וטראמפ חוגגים עם שמפניה וסיגרים, או על חבורת הראפרים הישראלית. תעצרו ותסתכלו טוב. במבט ראשון? זה נראה כמו צילום פפראצי איכותי שדלף. במבט שני? העין המקצועית אולי תחפש פגמים. אבל הרוב המוחלט של הציבור לא מסתכל במבט שני.
ב-20.11.25, גוגל הטילה פצצה שהרעידה את עולמות הטכנולוגיה והקריאייטיב. היא השיקה את מודל התמונות החדש Imagen 3 המשודרג תחת Gemini, והרשת גועשת. אם עד היום התרגלנו לראות "אצבעות עקומות", טקסטים בג'יבריש או פרצופים מרוחים שהסגירו את ה-AI, המודל החדש יוצר טשטוש מוחלט בין מה שאמיתי לבין מה שנוצר על ידי שרתים מרוחקים. לראיה לחבל הדק בין האמת לשקר, לאחרונה ד"ר גיל יוסף שחר מהמרכז לרפואת הרמב"ם העלה סרטון, בו הוא טוען שיצרו דמות שלו, שנראית כמוהו ומדברת כמוהו עם קול דומה. הדמות שלו רצה ברשתות ובקבוצת הווטסאפ והטלגרם וממליצה בשמו על מוצרים שונים, שהוא מעולם לא המליץ עליהם בעצמו.
המהפכה השקטה: עברית בתוך התמונה
היכולות החדשות הן לא פחות ממבהילות, אבל יש בשורה אחת שמשנה את חוקי המשחק בישראל: הטקסט. עד היום, אם רציתם לייצר באנר בעברית ב-AI, הייתם מקבלים תמונה יפה עם כיתוב כמו "Shalom" באותיות לטיניות או קשקוש מוחלט. גוגל פיצחה את זה. המודל החדש יודע לראשונה לשלב טקסטים בעברית בתוך התמונה בצורה מופלאה. שלטי רחוב, חולצות מודפסות, כותרות של עיתונים הכל בעברית תקנית, בפונט נכון ובפרספקטיבה מושלמת.
משבר האמון: העיניים משקרות
אנחנו נכנסים לתקופה מסוכנת של "משבר אמון" גלובלי. התמונה של ביבי וטראמפ היא רק קוריוז משעשע, אבל ההשלכות הן דרמטיות:
עידן הפוסט-אמת: כשכל ילד עם מקלדת יכול לייצר "תיעוד" של ראש ממשלה בסיטואציה מביכה, של חייל מבצע פשע מלחמה שלא היה, או של אירוע חדשותי מומצא הערך של תמונה כהוכחה מתאפס.
הונאות צרכניות: דמיינו ביקורות במסעדה עם תמונות "אותנטיות" של לקוחות מאושרים ואוכל מדהים, שמעולם לא היו שם. הרשתות החברתיות יוצפו בפייק-ויזואלי ברמה שטרם הכרנו.
האתגר המשפטי: בתי משפט יצטרכו להתמודד עם השאלה, האם ניתן לקבל צילום כראיה, כשאפשר לייצר אותו ב-10 שניות?
תמונה שנוצרה בבינה מלאכותית
רעידת אדמה בעולם העיצוב: הסוף למעצבים הבינוניים?
אבל מעבר לפוליטיקה, יש כאן איום מקצועי מיידי. אנחנו נכנסים לעידן שבו העיצוב הגרפי הופך למוצר צריכה בסיסי (Commodity). המודל של גוגל לא רק "מצייר", הוא "מעצב". הוא מבין קומפוזיציה, הוא יודע מהי היררכיה, והוא יודע לשלב כותרת ותמונה בצורה שיווקית נכונה.
האם למעצבים הגרפיים יש ממה לחשוש? התשובה הכנה היא: כן, מאוד. מעצבים שעבודתם מסתכמת ב"להניח דברים על הדף" או ליצור באנרים פשוטים למדיה חברתית, נמצאים בסיכון גבוה. למה שבעל עסק ישלם 300 ש"ח לבאנר ויחכה יומיים, כשהוא יכול לכתוב פרומפט לגוגל ולקבל 4 סקיצות מושלמות (כולל הטקסט!) ב-30 שניות?
התחזית: ספר המותג האוטומטי (Automated Brand Book)
השלב הבא כבר מעבר לפינה. דעתי היא שבעתיד הקרוב מאוד, אנחנו נראה אינטגרציה מלאה של נכסי המותג: עסקים יוכלו "להאכיל" את מודלי ה-AI בספר המותג (Brand Book) שלהם. המערכת תלמד את הפונטים הייחודיים, את פלטת הצבעים המדויקת (Hex Codes), את השפה הגרפית ואת הלוגו. מאותו רגע, מנהל השיווק יוכל לכתוב: "תכין לי באנר למבצע חנוכה בסגנון המותג שלנו" וה-AI ייצר גרפיקה מושלמת, שעומדת בכל חוקי המותג הנוקשים ביותר.
השורה התחתונה
הטכנולוגיה לא תחכה לאף אחד. המעצבים שישרדו הם לא אלו שמתחרים ב-AI על הביצוע הטכני, אלא אלו שיהפכו לארט-דירקטורים. אלו שידעו לנהל את המכונה, לכתוב את הפרומפטים המדויקים, ולבנות את האסטרטגיה הויזואלית. כל השאר? הם יצטרכו למצוא מקצוע חדש, כי המחשב של דולב חיות (ושל כולנו) כבר עושה את זה טוב יותר.
על הכותב: רועי ריבק הינו מומחה לשיווק דיגיטלי מזה כ-20 שנה, רועי ריבק הוא יועץ אסטרטגי ובעלים של סוכנות פרסום המלווה עסקים בצמיחה. ריבק מוביל את נבחרת Black Squad להכשרת בעלי סוכנויות לעידן החדש, מגיש הפודקאסט "לבן על שחור", ודוגל באסטרטגיה עסקית מותאמת למהפכה הטכנולוגית.

קרדיט: עידן אסלן / רועי ריבק

קרדיט: מתוך האינסטגרם של dolevhayut / האמת והשקר מתערבבים

קרדיט: מחולל התמונות של ג'מיני / נתניהו נואם בכנסת?
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים
