שבת, 29/06/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » חדשות

שופטי בג"ץ הכריעו פה אחד המדינה חייבת לגייס את בני הישיבות

בג"ץ פסק על גיוס בני הישיבות לצה"ל, והמערכת הפוליטית מגיבה בחריפות. אביגדור ליברמן: "בג"ץ עושה צדק עם הציבור הנושא בנטל"

12:42 ,25/06/24
שאטרסטוק
קרדיט: שאטרסטוק
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

בג"ץ פסק היום (שלישי) כי המדינה חייבת לגייס את כל בחורי הישיבות לצה"ל ולהפסיק את העברת התקציבים למוסדות התורניים. ההחלטה נתקבלה פה אחד על ידי תשעה שופטים והיא מגדירה מחדש את המדיניות כלפי תלמידי הישיבות.

הפסיקה ניתנה בעקבות שורת עתירות שעסקו בנושא גיוס תלמידי הישיבות לצה"ל והפסקת התקציבים למוסדות התורניים. השופטים קבעו כי אין כיום מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי. בהתאם לכך, המדינה לא יכולה להורות על הימנעות מגיוס בחורי הישיבות, ועליה לפעול לפי הוראות חוק שירות ביטחון [נוסח משולב], התשמ"ו-1986.

פסק הדין
בית המשפט העליון קבע בפסק דינו כי "בעת הזו אין מסגרת חוקית שמאפשרת להבחין בין תלמידי הישיבות ליתר המיועדים לשירות צבאי. המדינה לא יכולה להורות על הימנעות גורפת מגיוסם, ועליה לפעול בהתאם להוראות חוק שירות ביטחון." נוסף על כך, נקבע כי בהיעדר מסגרת חוקית לפטור מגיוס, לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות לישיבות ולכוללים עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה.

השלכות ההחלטה
המשמעות הישירה של ההחלטה היא שהמדינה תצטרך לגייס את כל בחורי הישיבות ללא הבחנה, והתקציבים שהיו מועברים לישיבות עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או דחיית שירות צבאי יופסקו. השופטים הסבירו כי הפסקת התקציבים נובעת מהזיקה ההדוקה שבין מבחני התמיכה לבין מסגרת נורמטיבית שמאפשרת פטור מגיוס.

התגובה המשפטית
במישור הסעד, השופטים קבעו כי יש להורות על בטלות יחסית, כך שהמועד שבו לא ניתן עוד להעביר את כספי התמיכות הוא מיום . השופטים הסבירו שסעד זה מאזן בין הפגיעה שתיגרם למוסדות התורניים לבין חומרת אי החוקיות בנסיבות העניין.

בנוסף, השופטים התייחסו למצב הביטחוני הנוכחי והבהירו כי העמדה העדכנית של מערכת הביטחון היא שקיים צורך קונקרטי ודחוף בכוח אדם נוסף. הם הדגישו כי "הקושי שבעמדת הממשלה מתחדד נוכח המלחמה המתמשכת נגד ארגוני טרור ברצועת עזה ובחזית הצפונית, בתקופה של למעלה מ-8 חודשים." בעיצומה של מלחמה קשה, מעמסת אי השוויון בנטל חריפה מתמיד ומחייבת קידום פתרון בר קיימא לסוגיה זו.

בקואליציה מביעים זעם ובאופוזיציה מברכים. הפסיקה שמתמקדת בסוגיית הפטור מגיוס ותמיכת המדינה במוסדות התורניים, מובילה לתגובות נחרצות מכל קצוות הקשת הפוליטית.

יו"ר יהדות התורה והשבת, שר הבינוי והשיכון, הרב יצחק גולדקנופף, הביע את אכזבתו ואמר: "החלטה צפויה ומאוד מצערת ומאכזבת. מדינת ישראל קמה על מנת להיות בית לעם היהודי שהתורה היא סלע קיומו. התורה הקדושה תנצח". גולדקנופף מצטרף לדעות נוספות במפלגתו, המבקרות את החלטת בג"ץ ומביעות התנגדות עקרונית לפסיקה.

יו"ר דגל התורה, ח"כ משה גפני, טען כי: "מעולם לא היה פסק דין של בית המשפט העליון לטובת בני הישיבות ולטובת הציבור החרדי. אין שם אף שופט שמבין בערך של לימוד התורה והתרומה שלהם לעם ישראל בכל הדורות". גפני מדגיש את חשיבות לימוד התורה ואת תרומתו ההיסטורית של עולם הישיבות לעם היהודי.

שר ירושלים ומסורת ישראל, מאיר פרוש, הצהיר כי "פסיקת בג"ץ מובילה בהכרח ל-2 מדינות כאן. אחת, זו המדינה שמתנהלת כפי שהיא, כעת. ומדינה נוספת בה בני הישיבות ימשיכו ללמוד תורה כפי שנהגו במדינה שבן גוריון הכריז עליה. אין כח בעולם שיוכל לכפות על אדם שנפשו חשקה בלימוד תורה, להימנע מכך". פרוש מבליט את השבר הפוטנציאלי שעלול להיווצר כתוצאה מהפסיקה ואת הנחישות להמשיך בלימוד התורה.

יו"ר ש"ס הצטרף לביקורת ואמר: "העם היהודי שרד רדיפות, פוגרומים ומלחמות רק בזכות השמירה על ייחודיותו התורה והמצוות. זהו הנשק הסודי שלנו מול כל האויבים, כהבטחת בורא עולם. גם כאן, במדינת היהודים, לצד לוחמנו היקרים המחרפים נפש מול האויבים, נמשיך לשמור מכל משמר על חברת לומדי התורה המקיימים אותה מתוך הדחק. הם אלו שמשמרים את כוחנו הסגולי ומחוללים ניסים במערכה".

חה"כ ישראל אייכלר הגיב בצורה חריפה במיוחד, וטען כי "בג"ץ הוא גוף דיקטטורי שתפס את השלטון מידי הממשלה הנבחרת והרשויות הדמוקרטיות ומבקש לכפות מלחמת דת ברחובות, וקרע בין יהודים. והיא לא תצלח. נמשיך לאחוז במסורת אבותינו, גם אם דיקטטורים מושלים בעיני עצמם זוממים לעקור את הכל. פסיקת בג"ץ היא לא 9 שופטים מול 0 מתנגדים. היא 9 שופטים מול 3500 שנות לימוד ממתן תורה עד היום הזה".

מן הצד השני, יו"ר המחנה הממלכתי, בני גנץ, הגיב בקול קורא לפיוס ואמר: "אחיי החרדים, זה לא בג״ץ, וזה לא אתם. זה ראש הממשלה והשרים בממשלתו שלא חיפשו פתרונות לגיוס ולשירות המדינה, אלא פתרונות לתחזוק הקואליציה. לא מאוחר להגיע להסכמות, שישרתו את המדינה, ויביאו לשירות ישראלי. השירות הוא צורך ביטחוני וגם חובה מוסרית, לא במקום עולם התורה, אלא כדי שנוכל להמשיך להתקיים במדינה של כולנו – חרדים, ערבים, חילונים וכל חלקי החברה, ביחד. הגיע זמן מתווה שירות ישראלי בהסכמה רחבה".

יו"ר ישראל ביתנו, חה"כ אביגדור ליברמן, בירך על החלטת בג"ץ ואמר: "יש שופטים בירושלים. לאחר שנים של מריחות ושל ניסיונות להגיע לפשרות ולהבנות, בית המשפט העליון קיבל החלטה שעושה צדק עם הציבור שנושא בנטל. בשנה בה איבדנו חטיבה שלמה של חיילים שנפלו במערכה או נפצעו קשה, בשנה בה מילואימניקים שירתו מעל 200 יום, אין הוכחה מוצדקת יותר לכך שצה״ל צריך עוד כוח אדם, עוד אנשים שיכנסו תחת האלונקה. אני מברך את בית המשפט העליון על החלטה זו, היא מהווה צעד משמעותי בדרך לשינוי היסטורי".

 

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של שמחה קנר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו