יום ראשון, 15/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » חדשות

עיקרי המחלוקות בעסקת החטופים: פסגה מכרעת בדוחא

המשלחת הישראלית יוצאת לפסגה בדוחא לניהול מו"מ עם חמאס, נושא החטופים במוקד. המחלוקות העיקריות: שחרור חטופים, מעבר נצרים וציר פילדלפי.

23:08 ,15/08/24
דוברות הכנסת
קרדיט: דוברות הכנסת
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

צוות המשא ומתן הישראלי בענייני שבויים ונעדרים עומד לצאת היום (רביעי) לדוחא, בירת קטאר, כדי להשתתף בפסגה מכרעת הנערכת בהובלת ראש ממשלת קטאר מוחמד א-תאני, ובשיתוף פעולה עם ראש ה-CIA האמריקני, וויליאם ברנס. הפסגה, המתקיימת על רקע המאמץ הנמשך להשגת עסקת חילופי חטופים עם ארגון הטרור חמאס, עשויה להוות נקודת מפנה במאמצים הללו.

בדיון מקיף שנערך אתמול (שלישי) בלשכת ראש הממשלה בנימין נתניהו בקריה בתל אביב, אושר מנדט מורחב למשלחת הישראלית לניהול המשא ומתן. בראש המשלחת יעמוד ראש המוסד דדי ברנע, ואליו יצטרפו ראש השב"כ רונן בר, ראש מנהלת החטופים בצה"ל האלוף במיל' ניצן אלון, והיועץ המדיני של ראש הממשלה אופיר פלק.

הצוות צפוי להתמודד עם מספר אתגרים מורכבים במהלך הפסגה, המתוכננת להימשך כיממה אחת בלבד, אך ייתכן שתוארך בהתאם להתפתחויות.

על אף שנציגי חמאס לא ישתתפו ישירות בפסגה, הם נמצאים בקטאר, והמתווכים הקטארים והמצרים ייפגשו עמם במטרה להציג את עמדות הצדדים. גורם ישראלי ציין: "חמאס נמצאים בקטאר, הם לא מחרימים את הפסגה. יהיו דיונים משמעותיים עם ישראל ואז זה יעבור לחמאס ואז נראה מה התגובה."

במסגרת המו"מ עם חמאס, מתגלעות מספר מחלוקות מרכזיות: שחרור החטופים: ישראל דורשת את שחרורם של 30 חטופים חיים מתוך קבוצות של נשים, ילדים, מבוגרים וחולים. חמאס, לעומת זאת, הסכים לשחרר 30 חטופים, אך חלקם כגופות בלבד. לנוכח עמדתו של חמאס, ישראל שוקלת לדרוש שחרור של 30 חטופים חיים גם אם אינם נמנים עם הקטגוריות שהוצגו בתחילה.

מעבר נצרים: ישראל עומדת על כך שיוקם מנגנון בידוק במעבר נצרים, שיבטיח כי רק אזרחים יעברו בו ולא חמושים. חמאס מתנגד לדרישה זו בתוקף, והנושא צפוי להיות מוקד מחלוקת מרכזי בשיחות.

ציר פילדלפי: אחת הדרישות המרכזיות של חמאס היא עזיבתה המוחלטת של ישראל את ציר פילדלפי, העורק המרכזי להעברת נשק ומצורפי חמאס. בעוד שראשי מערכת הביטחון הישראלית מוכנים לשקול ויתור על נוכחות ישראלית בציר בשלב הראשון, ראש הממשלה נתניהו מתנגד לכך נחרצות, מתוך הבנה שמדובר במרכיב אסטרטגי מרכזי בביטחון ישראל.

שחרור מחבלים: סוגיית שחרור המחבלים גם היא עומדת במוקד המחלוקות. ישראל דורשת ווטו על מספר המחבלים שישוחררו, כמו גם התחייבות להגליית מספר מסוים של מחבלים במסגרת העסקה. חמאס, מצידו, טרם נתן את הסכמתו לתנאים אלו, ודיון מעמיק בנושא צפוי להתרחש בפסגה.

הדיונים לקראת הפסגה החלו כבר אתמול בבוקר ונמשכו עד שעות הערב המאוחרות. בדיונים השתתפו, לצד ראש הממשלה נתניהו, שר הביטחון יואב גלנט, השר לנושאים אסטרטגיים רון דרמר, ויו"ר ש"ס אריה דרעי. במהלך הדיונים הוצגו בפני ראש הממשלה האסטרטגיות השונות בניהול המשא ומתן, ונקבעו קווים אדומים שהמשלחת לא תחרוג מהם.

המחלוקות המרכזיות שנדונו משקפות את המורכבות העצומה של המשא ומתן. כל אחד מהצדדים מנסה להשיג את מטרותיו תוך שמירה על עקרונותיו, אך בשלב זה, נראה כי המרחק בין עמדות הצדדים נותר גדול, וההכרעה תהיה קשה.

נכון לעכשיו, נמשכת חוסר הוודאות לגבי תוצאות הפסגה. מה שמסתמן הוא כי בעוד ישראל שואפת להגיע לעסקה שתביא לשחרור מקסימלי של חטופים חיים, חמאס ממשיך להחזיק בקווים נוקשים, ודורש בתמורה ויתורים משמעותיים מישראל, כולל בתחום הביטחוני.

המגעים נמשכים על רקע הלחץ הבינלאומי הגובר לפתרון המשבר, וקטאר, שמארחת את הפסגה, מנסה לגשר בין הצדדים ולמצוא פשרה שתאפשר את המשך השיחות. ייתכן כי תוצאה כלשהי של הפסגה תסייע בהפחתת המתחים באזור, אך לא ברור אם יושג הסכם כלשהו בקרוב.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של שמחה קנר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו