שבת, 29/06/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » חדשות

היועמש"ית: "על מערכת הביטחון לגייס מידית 3,000 בני ישיבות"

בג"ץ מחייב את מערכת הביטחון לגייס תלמידי ישיבות מידית, תוך הפסקת תמיכות כלכליות למוסדותיהם. על מערכת הביטחון לגייס 3,000 בני ישיבות בשנה זו

18:12 ,25/06/24
לשכת עורכי הדין
קרדיט: לשכת עורכי הדין
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

היום ניתן פסק דינו של בית המשפט העליון בישראל בנושא גיוס תלמידי הישיבות לצה"ל, בתיק בג"ץ 6198/23, בעקבות עתירות שהוגשו על ידי התנועה למען איכות השלטון נגד שר הביטחון. פסיקת בג"ץ, שניתנה פה אחד על ידי תשעה שופטים, קובעת כי על המדינה לאכוף את חוק שירות ביטחון על תלמידי הישיבות ולחדול מהעברת כספי תמיכות לישיבות עבור תלמידים שלא קיבלו פטור או ששירותם הצבאי לא נדחה כדין.

בעקבות פסק הדין, המשנה ליועצת המשפטית לממשלה הוציאה מכתב המפרט את ההנחיות האופרטיביות הנובעות מפסק הדין. לפי המכתב, על מערכת הביטחון לפעול באופן מיידי לביצוע פסק הדין ולגייס את תלמידי הישיבות החייבים בשירות צבאי בהתאם לצרכי הצבא וליכולותיו.

מערכת הביטחון התחייבה כבר עתה לגייס 3,000 תלמידי ישיבות בשנת הגיוס הנוכחית, בנוסף למספר המתגייסים הממוצע בשנים האחרונות. מספר זה נחשב כראשוני בלבד, ואינו משקף באופן מלא את צרכי הצבא הנוכחיים ואת קידום השוויון בנטל. על כן, על מערכת הביטחון לפעול להגדלת מספר זה ולהציג תכנית גיוס כוללת.

בפסיקת בית המשפט נאמר כי על הפוקד להפעיל את סמכותו להוצאת צווי גיוס מתוך התייחסות שוויונית לכל יוצא צבא, ללא הבחנה בין תלמיד ישיבה לבין יתר המיועדים לשירות ביטחון. בהתאם לפסק הדין, כוונת הממשלה לקדם חקיקה להסדרת הנושא אינה שיקול אותו רשאי הפוקד לשקול, גם אם מדובר בתקופה קצרה.

בית המשפט הבהיר כי לעניין אופן אכיפת חובת הגיוס על בני הישיבות, ניתן להתחשב בצורך בהיערכות של רשויות הצבא לגיוסם. אף בהפעלת סמכותו זו ובפעולות לגיבוש תוכניות לגיוס מדורג של תלמידי הישיבות, על רשויות הצבא לפעול בהתאם לכללי המשפט המנהלי.

במסגרת חוות דעת משפטית שפורסמה ביום 16 ביוני 2024, התחייב שר הביטחון כי במהלך החודש הקרוב, מערכת הביטחון תנקוט בצעדים מיידיים למיצוי פוטנציאל הגיוס. בנוסף, יינקטו צעדים נוספים, לרבות על ידי הממשלה, לצמצום הפגיעה בשוויון בנשיאה בנטל שירות הביטחון.

בהתאם לפסק הדין, דחיית השירות והלימודים במוסדות התורניים "הם שני הצדדים של אותו מטבע". בהעדר בסיס חוקי לדחיית השירות, נשמט הבסיס החוקי לעידוד ולתמיכת המדינה בפעילותם של אלה שנמנעים מגיוס. לא ניתן להמשיך ולהעביר כספי תמיכות למוסדות התורניים בגין תלמידים החייבים בגיוס, החל ממועד פקיעת פרק ג'1 לחוק שירות ביטחון ביום 1 ביולי 2023.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של שמחה קנר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו