שבת, 05/10/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

נוכחות מלאה מול המלך

איך הולך יום הדין עם 'חדוה' בדיוק? איך היום שבו בריות בו יכתבו מי לחיים ומי למוות, יכול לעבור בחדוה? איך אפשר לאכול בכלל, מרוב פחד?

22:48 ,22/09/22
קרדיט: שריה קוך / הרב אהרון אגל-טל
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

שיתף אותי פעם בדמעות בחור ישיבה שסיפר על הקריסה שחש אחר הימים הנוראים. הציפיה הדרוכה והנרגשת לתפילות משמעותיות שיוצאות מקירות הלב, הפכה לאכזבה גדולה כי הוא פשוט לא הצליח להביע את עצמו כפי שחלם.

יש פוטנציאל גדול מאוד ביום הזה, אבל צריכים להתכונן לקלוט אותו. אנחנו נעים בין שני קצוות: האחד אדישות כי 'ממילא' אין בכוחנו להיות באמת 'נוכחים' במעמד המלכת ה' והשני השתוקקות עד כלות, עד אי יכולת להוציא אותה אל הפועל, מרוב שהיא חורגת מן הגבולות האנושיים שלנו.

חכמינו הורו שביום הזה צריכים לבוא לבושים היטב ולאכול ולשתות ולשמוח. למה? כי "חדות ה' היא מעוזכם".

איך הולך יום הדין עם 'חדוה' בדיוק? איך היום שבו בריות בו יכתבו מי לחיים ומי למוות, יכול לעבור בחדוה? איך אפשר לאכול בכלל, מרוב פחד?

כנראה שצריכים להבין אחרת את הימים הקדושים האלה. חיינו רצופים סתירות ומבוכות וקשה לנו לראות את ההשגחה האלוקית או לכל הפחות את מלכותו. איך ה' "מלך על כל הארץ" אם ככה מאיימים על בניו בהשמדה ח"ו? היכן היא מלכותו אם כל נבל יכול לעשות בנו כרצונו בלא לשלם מחיר? התמיהות האלו עמוקות מאוד בתודעתנו. כך אנחנו קולטים את המציאות.

אנחנו עדים לכך כיום, בכל הנוגע לסוגיית הפוסט מודרנה שבשל המבוכה הגדולה הזו חדרה אפילו לחלקים בעולם הדתי. לכאורה יאמרו אנשים – איך נדע מה האמת? על מה נילחם אם כל מה שיש לנו להציע, הן רק השערות על החיים?

"אנחנו יכולים כמובן להציע את העמדה שלנו, אבל לזכור ולקבל שאין בידינו הביטחון שזו האמת ואין בילתה". זו אולי התפיסה המנבאת ביותר את מה שקבעו חכמים – הגאולה מתקדמת לצד היאוש ממנה. היאוש כמסקנה לכך שאין בידינו להבין את הנהגת ה' ואין לנו מושג איך העולם הזה נגאל ושכינה מתגלה בו.

זה האור הגדול שגנוז בראש השנה. דומה הדבר לילד שיש לו טענות כלפי הוריו שהתיחסו אליו באופן לא נאות. לפני הכל יש חשיבות קריטית לידיעה המוחלטת שהם אכן הוריו, כי הפרשנות לחיים תלויה במידה רבה מאוד בכך. כי "אם אני בנם האהוב, ברור שאתאמץ מאוד להבין מדוע נהגו בי כך למרות אהבתם". ראש השנה מאיר את האופק ובכך משיב אותנו אל נקודת המוצא הזו. זו התשובה הגדולה שאנחנו קרואים אליה.

ראש השנה מאיר לנו שיש ודאות בעולם והיא חזקה יותר מכל השאלות והספקות. יש מלך ומלכותו בכל משלה. "זה היום תחילת מעשיך זיכרון ליום ראשון".

זה היום שבו אנחנו מנצחים את השקר של העולם, כי מתברר לנו למעלה מכל ספק שה' הוא מלך וה' גם ימלוך לעולם ועד. זו ידיעה בהירה ומשמחת, שמייצבת את הקרקע מתחת לרגלינו ומונעת אותנו מלגלוש אל היאוש הנוח.

השמחה של ראש השנה באה לשים אותנו בעמדת 'נוכחות' באירוע. את הודאות שבמלכות ה' חוגגים. יש לנו מלך!

בשנה הבאה בחר אותו בחור להתפלל בבית הכנסת המרוקאי הקטן והחמים של ילדותו והוא שב משם בפנים מאירות, כי לא המתח נדרש, אלא הנוכחות המלאה אל מול פני ה'. כפי שדוד המלך העיד על עצמו: "אני יראתי מתוך שמחתי, ושמחתי מתוך יראתי"

כתיבה וחתימה טובה.

פורסם בעלון 'שביעי' פרשת ניצבים, תשפ"ב

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

6 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. גבריאל הגיב:

    אתה מאיר בדבריך את המהות האמיתית של ראש השנה – יום של אמונה ודאית במלכות ה', המאפשרת לנו נוכחות מלאה. דברים נכוחים ומחזקים לימים אלה. שנה טובה

  2. עוקב הגיב:

    מהמם

  3. חן הגיב:

    יפה מאוד. יישר כח ושנה טובה

  4. טור יפה הגיב:

    רק בשמחה. עיבדו את ה בשמחה. לא צריך לפחד

  5. 4567 הגיב:

    מהי האמת? לדעת שהאמת היא אחת וגדולה מעבר ליכולתנו לתפוס אותה. לדעת שהיא אין סוף ותחתה שוכנים הדתיים, החילוניים, השחורים ,הלבנים , המוסלמים, היהודים, כולנו תחת אמת אחת. אלו שמביאים שינאה בשם האמת – אין בידם אמת. אלו שיביאו אנבה והרמוניה, הם האמת.

  6. חזקי ג הגיב:

    אין פחד. רק שמחה בלב. הליטאים בישיבות שידרו תמיד פחד באלול. היום הם מבינים את הטעות

כתבות נוספות של אהרון אגל-טל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו