יום שישי, 22/11/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

לא סביר שאהרון ברק לא למד קצת תורה

השופט אהרון ברק משום מה לא ראה צורך ללמוד מעט יהדות. איך זה יתכן? מאיפה נובע הזלזול הזה?

18:41 ,23/02/23
עתון שביעי
קרדיט: עתון שביעי / 1
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

צפיתי ברוני קובן המוכשר ששוחח עם אחד האנשים המרתקים החיים בינינו וגם אם איננו מסכימים, צריכים להודות במה שעינינו רואות. אדם שמצהיר בהתרגשות דומעת על אהבתו לאשת נעוריו מזה שבעים שנה, הוא אדם בעל מעלה. הוא מי שליבו ברשותו ונאמנותו אומנותו, ובאמת אדם שכזה ראוי לדון מולו ולהתמודד עם טענותיו.

אהרון ברק מודה שאינו מכיר את היהדות. זה די מהמם לחשוב על כך. אדם שיכולותיו השכליות הן מן הגבוהות שיש בינינו, לא מוצא עניין ללמוד תורה? מוכן לשמוט את החיבור לספריות עמוסות בחכמה אדירה? איך זה הגיוני בכלל? גם אם אינך דתי, איך אתה כאדם תרבותי וכמי שרואה את עצמו כמנהיג חברתי, לא רואה לנכון להבין במעט מה מניע מיליוני יהודים לאורך דורות? זה מעליב ובעיקר מטריד מאוד.

ברק מלין על המדינה שלא לימדה את השופטים יותר יהדות, אבל זו טענה בלתי נסבלת. בטח לא מיהודי בן 87 שקרא וכתב כל כך הרבה. הוא ודאי לא צריך שהמדינה תדאג לו בתחומים האלו.

אני לא תובע את עלבונה של התורה. היא תחזיק מעמד היטב גם אם ברק לא ילמד אותה, אבל אני תובע את עלבונו של עם ישראל. כיצד יתכן ששופט ברמתו יכול לצטט הוגי דעות וגדולי משפט נוכריים ואילו את מה שקיים במסורת שלו – שלנו, הוא לא רואה לנכון לבדוק?

ברק אומר על עצמו שהוא הרצלייני. הרצל הוא דמות נערצת גם עלי. אבל הרצל לא מתחיל סיפור אלא מסיים אותו. אי אפשר להבין את הקיום היהודי רק במובנו הפיסי, כי הוא לא היה מתקיים בלעדי הממד הרוחני; זה שנפרש לאורך ולרוחב בין מיליוני הדפים שנכתבו ונלמדו במסירות נפש לאורך הדורות. הרצל בעיקר דואג לגוף, מה הנשמה שמחזיקה אותו בעצם?

הסיפור של ברק הוא סיפורו של ניצול שואה שמבקש לצור צורה חדשה ליקום. אם האלוקים הכזיב, אולי האדם ימלא את מקומו?

ברק מצוי במלחמה רוחנית. אין כאן סוגיה משפטית גדולה ככל שתהיה וגם לא גורלה של הדמוקרטיה הוא זה שמטריד את המחנה שלו. יש כאן קריאת תיגר, שלא לומר 'כפירה' בתפיסתו את האדם כמכונן המוסר. 'האדם הנאור', כהגדרתו. זה שיוכל לכונן מערכות חיים שיהיו חזקות ממעללי האדם הפחות נאור. בראיון לעיתון הארץ לפני למעלה מעשור הוא נשאל לגבי הביטוי הזה ובאי נוחות ענה: "במושג ציבור נאור אני מתכוון לציבור הסביר. הכוונה היא לאדם הנורמלי במדינת ישראל. כולל דתיים ולא דתיים, יהודים וערבים". מתחם הסבירות סוגר את החלונות מלהשקיף על מה שגבוה מדעתו של כבוד השופט ואנושיות שאינה מתכתבת עם הנשגב, אינה יכולה לסחוב את עם ישראל במעלה הדרך המפותלת שלו.

אנחנו כאן כי אנחנו בניו של אברהם אבינו ויש בנו מימדים שהם הרבה למעלה מן הקיום, גם אם הוא מנוסח היטב מבחינה משפטית. אולי חשבון הנפש הגדול שצריך להיעשות כאן הוא איך משקים את השורשים הקמלים האלו. איך הופכת התורה לחובה אישית שכל בן תרבות יהודי יחוש בושה שלא להכיר.

אם כבר "מבחן הסבירות" – לא סביר בעליל שיהודי לא יכיר את תרבותו היהודית!

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

6 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. רועי חן הגיב:

    מה המהומה, כמו כל תינוק שנשבה רק שהוא נהיה שופט שכולם שומעים את הטיפשות שלו

  2. יאיר הגיב:

    טור חזק!! נהנה לעקב אחריך כאן

  3. מוטי הגיב:

    חזק ביותר!!! מעניין יהיה לשמוע ממנו תגובה על זה

  4. משה גבריאלי הגיב:

    מבחן הסבירות היהודי!!!! חזק

  5. יהודה לב הגיב:

    אני בשוק ממה שקראתי, אמיתי שזהו אהרון ברק שאנחנו מכירים. התנכלו עד כדי כך לתורת ישראל????

  6. לימטר הגיב:

    לא קשה להבין למה הוא כלל לא מתעניין בתורה, פשוט הוא סולד מכל דבר ששם יהדות נודף מממנו. ודאי שלי שניסה ולמד חוכמות הגויים האחרות אבל בהחלט מדהים שלא בחר אפילו ללמוד מעט משהו מהתוכן של העם אליו הוא שייך

כתבות נוספות של אהרון אגל-טל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו