יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

דבר תורה ניהולי פרשת קדושים

מתי חשוב לדבר ישירות אל כולם , אמינות, יושרה וצדק בחיי המנהל הארגון והעובדים וכמה מילים על "קדושת הניהול" .

09:37 ,28/04/23
צילום: אלחנן קוטלר
קרדיט: צילום: אלחנן קוטלר
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

ה' מבקש ממשה : "דבר אל כל עדת בני ישראל" כשיש דברים חשובים להגיד עושים את זה למול כל העם .

"קדושים תהיו כי קדוש אני" משה אומר לעם ישראל דברים שההקפדה עליהם מהווה חוזה מיוחד וקדוש בין עם ישראל לה'. מתחילה התורה לפרט  להיות יראים מההורים " איש אימו ואביו תיראו"  ," את שבתותיי תשמורו" , לא לפנות לאלוקים אחרים, לדאוג לעניים ולגרים, לא לשים מכשול בפני עיוור , ולא לקלל חרש על אף שהוא לא שומע את הקללה, זה פוגע במקלל יותר מבמקולל ,  ובנוסף התורה מדגישה עוד מספר דברים

"לא תעשוק את רעך , לא תגזול , לא תלין פעולת שכיר איתך עד הבוקר" התורה מחייבת הוגנות , אם מישהו עשה לך משהו טוב בעבודה , אל תגזול אותו ואל תלין את שכרו. בדרך זו התורה מפרטת עוד מספר גדול של מצוות שתכליתם לייצר וליצוק קדושה בעם ישראל מתוך דאגה לחלש, לפרט , ליצור משפט צדק , לדעת לכבד את הזקנים , המבוגרים ותלמדי החכמים.

עוד דגש מעניין התורה כותבת ומשייכת אדם ששוקל או מודד לשופט. "לא תעשו עול במשפט , במידה , במשקל ובמשורה , מאזני צדק אבני צדק , איפת צדק והין צדק יהיה לכם אני ה' אלוקיכם …."

המילים אני ה' אלוקיכם בא להדגיש פה את האמירה אל תנסו לרמות  כשאתם שוקלים עכשיו בשוק משהו ולהגיד לקונה שיש משקל גדול יותר כדי לקבל עוד כסף תמיד תדעו שאני רואה ויודע הכל ואין טעם לרמות . אדם ששוקל ומודד והוא בר סמכא הוא כמו שופט שכן מה שיגיד יחייב את הקונה.

עוד מביאה תורה אמירות בעלי משמעות לחיים עצמם , לא דברים שברומו של עולם אלא מחיי היום יומיים של כל אדם: "מפני שיבה תקום" , "הוכח תוכיח את עמיתך", "לא תשנא את אחיך בלבבך "," בצדק תשפוט את עמיתך", "לא תשקרו איש בעמיתו" ועוד

לקראת סוף הפרשה התורה מדגישה: "ושמרתם את כל חוקותיי ואת כל משפטי ועשיתם אותם ולא תקיא הארץ אתכם .." שוב התורה משתמשת בלשון של הקאה מתוכה , כאלה שלא יקפידו להתנהג כראוי במצוות המובאות בפרשה. כמו שהגוף לא יכול להכיל בתורה מאכל מקולקל ורעיל והוא מקיא אותו ככה הארץ לא יכולה להכיל מעשים רעים שכאלה .

 למצוות והאמירות שנאמרות בפרשה  יש בהם משהו מיוחד שמייצר קדושה בעם ישראל ומבדיל אותם מהתנהגויות הגויים .

 

 

מה לומדים מכך לעוולם הניהול ?

לדבר אל העובדים ואל כל הארגון כשיש דברים  חשובים להגיד המנהל או ההנהלה חייבים לכנס את העובדים או לפחות למצוא את הדרך להעביר את המסר לכלל הארגון. כולם מצפים לשמוע את דבר המנהל.  מעת לעת אנו רואים את ראש הממשלה או שר הביטחון נותנים 'הצהרה לתקשורת' . זה לרוב מסר מיוחד שחשוב להם להגיד לכלל ישראל. כשיש משהו חשוב ודרמטי המנהל צריך לעשות את "דבר אל כל עדת בני ישראל".

מנהלים וארגונים חייבים להקפיד לשלם את השכר בזמן-  אדם שכיר הוא מעין "שבוי" של מקום עבודותו . הוא עובד קשה ומצפה לקבל את שכרו בזמנו , הוא ומשפחתו מתפרנסים מכסף זה ומתכננים את החיים בהתאם . אי הקפדה על תשלום בזמן מהווה פגיעה אנושה בעובד ומשפחתו , גורמת לו לאבד אמון במערכת , לא להשקיע בעבודה ולדעתו תהיה מוסחת לענייני כלכלת משפחתו ולא למשימות שעליו לבצע . אם אין שקט ויציבות בבית לא יהיה שקט ויציבות בעבודה לכן נדרש מכל ארגון ומנהל לשלם את השכר בעיתו ובזמנו ולהקפיד על זה הקפדה יתרה .

אמינות וצדק העובד סומך על המנהל והארגון שלו שיהיו הוגנים איתו . שישלמו את שכרו בדיוק כפי שמוגדר בהסכם השכר . הכוח נמצא אצל המעסיק. התורה הקפידה לכתוב "לא תעשו עול במשפט , במידה, במשקל ובמשורה , מאזני צדק אבני צדק…" תקפידו על המדידה שאתם עושים במשקל , בשעון הנוכחות ובכל דבר בדיוק כמו ששופט צריך להקפיד כשהוא גוזר דין. לא סתם התורה עסקה בזה כי שם יש נטייה לטעות או לעגל לפינות ולכן התורה קבעה ששם יש להקפיד בפרטים הקטנים.

האמינות אמינות היא היסוד של כל יחסים שבין עובד למעביד או בכל בסיס חברתי ומשפחתי . מי שלא אמין לא יהיו איתו . בקורסי הקצינים מדיחים צוער באופן מידי על בעיית אמינות . מי שלא אמין בשגרה לא יהיה אמין בקרב . כל ההחלטות בקרב או במקום העבודה מתקבלות על בסיס מידע שמקורות באמינות של זה שמוסר את המידע , גורולות , החלטות , ומהלכים גדולים מתבצעים מתוך הבנה שמוסר המידע ונתונים מוסר אותם בצורה ישרה אמינה ובדוקה . היות וזה אחד ההיסודות החשובים  בחרה התורה לכתוב  "לא תשקרו איש בעמיתו" . השקר מקומו לא בחברה ולא במקום העבודה .

העולם הניהולי הוא עולם שיש בו סוג של קדושה . הוא עוסק באנשים , בגורלות , בפרנסה של אנשים ומשפחות ומי שעוסק בעולם זה חייב להתייחס לכך בחרדת קודש . לא סתם בפרשה הזו יש בה הרבה תחומים הקשורים להוגנות ולעשיית צדק כי כמו בחיי היום יום גם בחיי הניהול הדברים האלה קיימים ומקבלים משנה תוקף .

 

 

המחבר: 

פוגל יניב, סא״ל במיל. מנהל אדמיניסטרטיבי של בית חולים וולפסון , מחבר את  הספרים "אבות הניהול" עם זיו אלול ואת "תרי"ג מצוות הניהול" עם יובל בן מרדכי.

 

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

6 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שימי הגיב:

    טור מעורר השראה

  2. אורטל דדון הגיב:

    רעיון מהמם לטור עם השילוב של הפרשה. נראה שהכותב מדבר עם הרבה ניסיון

  3. אריאל הגיב:

    הלוואי והמעסיקים היו קוראים את זה, יש כאלה שלצערי ממש חושבים שהעובד חייב להם משהו והם משחקים את השכר בכל מיני חוכמות בידיעה שהעובד יפחד להתעכב על זה. לדעתי זה כמו גזל לכל דבר

  4. נורית הגיב:

    אתה כותב מדהים. אבל איך עושים דברים כאלא בסקייל של 300 עובדים?

    1. רועי לוי הגיב:

      תקראי שוב תביני

  5. עמרם כ הגיב:

    טור מהמם, לא ככ מסכים ששכיר שבוי למקום עבודתו. לעיתים המעסיק שבוי של השכיר… תלוי בתפקיד

כתבות נוספות של יניב פוגל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו