יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

דבר תורה ניהולי – פרשת במדבר

מינוי אנשים בכתב מינוי , מבנה ארגוני וחשיבותו , דגלים וסמלים , למה חשוב שהמנהל יכיר את יכולות עובדיו?

22:01 ,06/06/24
תמונות פרטיות
קרדיט: תמונות פרטיות
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

לאחר לימוד תורת הקרבת הקורבנות ושאר הנושאים המובאים בספר ויקרא, לימוד שארך כחודש ימים, הכתוב חוזר לסיפור מסע בני ישראל במדבר. בתחילת הפרשה משה, בציווי ה', מורה לספור את עם ישראל. כמו שאדם סופר את כספו, שהוא אוהב כל כך, כך ה' אוהב את בני ישראל ומבקש לספור אותם. הספירה מתבצעת על ידי מחצית השקל, שכל אחד מבן עשרים שנה ומעלה מעביר, ולבסוף סופרים את כמות חצאי השקלים שהצטברו. תוצאות הספירה מראות שעם ישראל מונה 603,550 איש, ללא שבט לוי שנספר בנפרד. ה' ממנה את הלויים על משכן העדות: "וְאַתָּה הַפְקֵד אֶת-הַלְוִיִּם עַל-מִשְׁכַּן הָעֵדֻת וְעַל כָּל-כֵּלָיו וְעַל כָּל-אֲשֶׁר-לוֹ הֵמָּה יִשְׂאוּ אֶת-הַמִּשְׁכָּן וְאֶת-כָּל-כֵּלָיו וְהֵם יְשָׁרְתֻהוּ וְסָבִיב לַמִּשְׁכָּן יַחֲנוּ" (במדבר, א נ). 

בהמשך ה' מבקש ממשה לארגן את בני ישראל בסדר התנועה במדבר לפי שבטים: "וַיְדַבֵּר יְהוָה אֶל-מֹשֶׁה וְאֶל-אַהֲרֹן לֵאמֹר. אִישׁ עַל-דִּגְלוֹ בְאֹתֹת לְבֵית אֲבֹתָם יַחֲנוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מִנֶּגֶד סָבִיב לְאֹהֶל-מוֹעֵד יַחֲנוּ" (שם, ב א-ב). הכתוב מפרט באיזה צד ובאיזה מקום וליד מי יחנה כל שבט. לבסוף הכתוב מפרט את אופן ספירת שבט לוי ובכורי ישראל.

 

ובעולם הניהול

מינוי בכתב מינוי מיוחד ה' מינה בצורה מסודרת את הלויים לעסוק במשכן. כך כל עם ישראל יודע מי עוסק בענייני המשכן ומי לא. מנהל לעיתים מעוניין לתת משימה מסודרת לעובד מסוים, משימה במסגרת תפקידו או נוספת על תפקידו. משימות מיוחדות יכולות להיות ראש צוות, ראש ועדה, חבר ועדה, קצין בודק לאירוע מסוים, הובלת פרויקט או כל דבר אחר. חשוב שלהטלת התפקיד יוצמד כתב מינוי מסודר כדי שהעובד יבין בדיוק מה תפקידו ומה כולל כתב המינוי, מה מצופה ממנו וכמה זמן יש לו לביצוע המשימה. כמו כן כולם מבינים שזאת המשימה שהוטלה עליו, ועליהם לשתף איתו פעולה בתחום. כמובן, עם תום ביצוע המשימה יתבטל כתב המינוי מאליו.

מבנה ארגוני מבנה ארגוני הוא דבר קריטי לארגון ולמנהל כי הוא משדר ומייצר סדר. כל אחד בארגון יודע מה מיקמו, מה תפקידו, ולמי הוא כפוף. נוסף על כך, מבנה ארגוני חשוב כדי שיהיה לכל יחידה ולכל עובד הגדרת תפקיד ומשימות כי ההגדרות האלה חשובות מאוד להבנה מי אחראי על מה. לאחר הגדרות מסודרות יהיה הרוב המכריע של המשימות ברור לכול, ולא יהיו ספקות ודילמות מי צריך לבצע אותן. במקום שהמבנה הארגוני אינו מסודר ואינו מוגדר בכתב, יהיו בעיות של ניהול ושליטה, העובדים לא ידעו מי אחראי על מה, והתוצאות עתידות להיות בעייתיות.

 לוגו, דגל וסמל הכתוב מציין בפרשה את המילה דגל כמה פעמים: "דגל מחנה אפרים", "דגל מחנה ראובן", "איש על דגלו לצבאותם". דגל אינו פיסת בד בלבד, דגל מסמן ערך ושייכות, ושייכות לארגון ובתוך הארגון חשובה לעובדים מאוד. עובד שאין לארגונו סמל או דגל כלשהו, הרי שהוא בודד ולא שייך. עובדים אוהבים להרגיש שייכים לארגונים מצליחים בדיוק כמו ששחקני קבוצת ספורט נלחמים על הסמל ורוצים להיות שייכים לקבוצה מנצחת ומצליחה. לכן כל ארגון וכל מנהל חייבים להסדיר לוגו ודגל, סמלים וערכים, שעובדים ירצו להיות שייכים אליהם ויפעלו להצלחתם.

הבנה והגדרת הייחודיות לכל עובד יש סגולות משלו, ודברים שהוא טוב בהם לעומת דברים שהוא פחות טוב בהם. לא כל העובדים שווים ולא כל היכולות זהות, כפי שנאמר: "לא הטבח ינגן ולא הנגן יטגן". עובד אחד טוב במחשבים, אחר, בעבודת אחזקה, אחד מעולה בבישול, ואחד אינו יודע לעשות כלום אבל מעולה בניהול ובהנהגת אנשים שמובילים פרויקטים. כל אחד והסגולות שלו. הבנה של המנהל ביכולות של כל עובד היא מתכונת להצלחה. כך מנהל לא ייתן לעובד שמומחה בביצוע עבודות אחזקה למשל לעשות עבודות אחרות שהוא אינו מיומן בהן. העובד ירגיש מאושר שהוא עושה את ייעודו ומצליח בתפקידו, והמנהל יהיה שמח שהמשימה שרצה באמת, התבצעה על הצד הטוב ביותר. מתן עבודה לעובד שאינו יודע לעשותה תגרום לנזק כפול: העובד יהיה מתוסכל שנכשל במשימתו, והמנהל יהיה מאוכזב שהמשימה לא התבצעה כנדרש ויכעס על העובד במקום לכעוס על עצמו.

 

שבת שלום!

 

המחבר: 

פוגל יניב, סא״ל במיל. מנהל אדמיניסטרטיבי של בית חולים וולפסון , מחבר את  הספרים "אבות הניהול" עם זיו אלול ואת "תרי"ג מצוות הניהול" עם יובל בן מרדכי.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

3 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. מנחם הגיב:

    נהנה מכל טור שלך

  2. אלחנן הגיב:

    יש מקומות שממנים על הדרך כדי לחסוך בעלויות ולדעתי זו שגיאה חמורה

  3. יוני הגיב:

    חודש טוב כרגיל בהיר ולעניין

כתבות נוספות של יניב פוגל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו