יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

דבר תורה ניהולי – פרשת בחוקתי

שכר ועונש - חשיבות ההתחדשות - השלום והאחדות תנאי להצלחת המנהל והארגון

17:48 ,29/05/24
תמונות פרטיות
קרדיט: תמונות פרטיות
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

הפרשה פותחת בהצגת תנאי "אִם-בְּחֻקֹּתַי תֵּלֵכוּ וְאֶת-מִצְו‍ֹתַי תִּשְׁמְרוּ וַעֲשִׂיתֶם אֹתָם. וְנָתַתִּי גִשְׁמֵיכֶם בְּעִתָּם וְנָתְנָה הָאָרֶץ יְבוּלָהּ וְעֵץ הַשָּׂדֶה יִתֵּן פִּרְיוֹ. וְהִשִּׂיג לָכֶם דַּיִשׁ אֶת-בָּצִיר וּבָצִיר יַשִּׂיג אֶת-זָרַע וַאֲכַלְתֶּם לַחְמְכֶם לָשֹׂבַע וִישַׁבְתֶּם לָבֶטַח בְּאַרְצְכֶם" ( ויקרא, כו ג-ה). אם תחיו חיי תורה, יהיו לכם חיים מאושרים ובטוחים בארץ. גם את עניין השלום התורה מזכירה ואומרת: "וְנָתַתִּי שָׁלוֹם בָּאָרֶץ וּשְׁכַבְתֶּם וְאֵין מַחֲרִיד וְהִשְׁבַּתִּי חַיָּה רָעָה מִן-הָאָרֶץ וְחֶרֶב לֹא-תַעֲבֹר בְּאַרְצְכֶם. וּרְדַפְתֶּם אֶת-אֹיְבֵיכֶם וְנָפְלוּ לִפְנֵיכֶם לֶחָרֶב" (שם, שם ו-ז). השלום והאחדות מהווים בסיס להצלחה בכול, ויש להם ערך עליון בעיני התורה, בין אם בחיים היום־יומיים ובן אם בשעת מלחמה ועימות עם אויבים.

לאחר מכן התורה ממשיכה לפרט את כל הטוב שיקבל עם ישראל אם ילך בחוקות ה'. ואולם לאחר פירוט הטוב מגיעה גם אזהרה: "וְאִם-לֹא תִשְׁמְעוּ לִי וְלֹא תַעֲשׂוּ אֵת כָּל-הַמִּצְו‍ֹת הָאֵלֶּה. וְאִם-בְּחֻקֹּתַי תִּמְאָסוּ וְאִם אֶת-מִשְׁפָּטַי תִּגְעַל נַפְשְׁכֶם לְבִלְתִּי עֲשׂוֹת אֶת-כָּל-מִצְו‍ֹתַי לְהַפְרְכֶם אֶת-בְּרִיתִי.  אַף-אֲנִי אֶעֱשֶׂה-זֹּאת לָכֶם וְהִפְקַדְתִּי עֲלֵיכֶם בֶּהָלָה אֶת-הַשַּׁחֶפֶת וְאֶת-הַקַּדַּחַת…" (שם, שם יד-טז), ועוד מיני קללות וחוליים רבים שאלוקים מודיע לעם ישראל שיבואו עליהם אם לא יקיימו את מצוותיו.

נוסף על ענייני השכר והעונש התורה עוסקת בהקדשים שאדם יכול לנדור ולהקדיש, למשל: אדם, בהמה, בית ושדה: "… אִישׁ כִּי יַפְלִא נֶדֶר בְּעֶרְכְּךָ נְפָשֹׁת לַיהוָה" (שם, כז ב), והתורה מפרטת לפרטי פרטים את אופן ביצוע ההקדש.

 

ובעולם הניהול

שכר ועונש לעובדים ולמנהלים צריך להיות ברור מהו השכר ומהו העונש. מה השכר שיינתן לעובד ולמנהל על עמידתו במשימות ובחוקים, למשל משכורת, בונוסים, כבוד, הצטיינות, מילה טובה, הערכה ועוד; ומה המשמעות של אי־עמידה במשימות, בחוקים ובתקנות, וזה יכול להגיע לפיטורין, להורדה בשכר או בדרגה, לביצוע הליך משמעתי, לנזיפה ועוד. חשוב שמערכת השכר והעונש תהיה ברורה לכול. יתרה מכך, לפרשה קוראים "בחוקותי" מלשון חוק חקוק. חשוב שהנהלים וההוראות יהיו ברורים לכולם בדיוק כפי שחוק צריך להיות ברור לכול וחקוק בסלע, וכזה שלא ניתן לשנותו ולהפר אותו.

חדשנות אחת מהברכות שה' מברך את מי שהולך בחוקותיו היא "… וְיָשָׁן מִפְּנֵי חָדָשׁ תּוֹצִיאוּ" (שם, כו י). מנהל וארגון אינם יכולים להיות תקועים מאחור, עליהם תמיד לחדש, להתעדכן ולהביא את הארגון והעובדים למקום של חדש. זה יכול להיות בפיתוחים חדשים, בטכנולוגיות חדשות, במכשור מתקדם, באופן ניהולי חדש ומודרני וגם בתהליכי עבודה יעילים. נדרש ללמוד את הישן, ואם הוא לא טוב, להוציאו ולהכניס את החדש.

שלום ואחדות כאשר יש שלום ואחדות בארגון, בהנהלה בינה לבין עצמה ובין ההנהלה לעובדים, אף אחד לא יוכל לעצור את ההתקדמות של הארגון ואת הצלחתו. השלום והאחדות הם המפתח להצלחה בכול, ואין ארגון ומנהל ללא קשיים, ללא דילמות, ללא עימותים, וללא סיכונים. אבל כשיש אחדות ושלום, הכול נהיה פשוט יותר. לא לחינם הכתוב מדגיש את השלום לפני שמזכיר מלחמה, וזאת כדי שידעו כולם שכאשר יש אחדות ושלום, אין אתגר, מלחמה או קושי אחר שלא ניתן לנצחו. "ונתתי שלום בארץ… וחרב לא תעבור בארצכם". אם יש שלום בארץ, שום חרב לא תוכל לנצח אותנו.

 

שבת שלום!

 

המחבר: 

פוגל יניב, סא״ל במיל. מנהל אדמיניסטרטיבי של בית חולים וולפסון , מחבר את  הספרים "אבות הניהול" עם זיו אלול ואת "תרי"ג מצוות הניהול" עם יובל בן מרדכי.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

5 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. חייה הגיב:

    יפה מאוד

  2. דניאל הגיב:

    אהבתי מאוד את הרעיון והשילוב לפרשה מחכים ביותר

  3. ישראל הגיב:

    יפה כמו תמיד שבת שלום

  4. בני הגיב:

    אלוף

  5. יוחאי הגיב:

    נפגשתי בעבר עם הספר שלך, זו הזדמנות לפרגן שנהנתי מאוד

כתבות נוספות של יניב פוגל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו