יום ראשון, 08/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

דבר תורה ניהולי לפרשת כי תבוא

על עול ניהולי ושמירה על שגרה , ואיפה עושה ה"ארור" שבפרשה את מעשיו?

07:16 ,14/09/22
קרדיט: צילום: אלחנן קוטלר
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

בפרשה נכתבו מספר פסוקים שיש להם מכנה משותף  :" היום הזה ה' אלוקיך מצוות לעשות את החוקים האלה ….את ה' האמרת היום להיות לך לאלוקים וללכת בדרכיו…היום להיות לו לעם סגולה …שמור את כל המצווה אשר אנוכי מצווה אתכם היום …תקימו את האבנים האלה אשר אנוכי מצווה אתכם היום…"

בכל אחד מהפסוקים הללו מופיעה המילה "היום" . בפרשה זו וגם בפרשת ניצבים שנקרא בשבוע הבא מוזכר לא מעט המילה "היום" . לכאורה היה נדרש מהתורה לצמצם במילים ולכתוב "היום" ואת כל מה שנדרש לעשות באותו היום .

אלא התורה באה ללמד אותנו שעבודת ה' והתמדה בקיום המצוות לא מסתיימת ביום אחד אלא היא עבודה סיזיפית של יום ועוד יום ועוד יום בכל יום ויום יהיה בעינכם קיום המצות כחדשים . כי כשיש משהו חדש אז האדם שש לבצע את המשימה בשמחה ובטוב לבב מאשר משהו שחוזר על עצמו מדי יום ביומו .

לא פשוט הדבר שכן מדי בוקר עלינו לקום להניח תפילין , להתפלל שלוש תפילות , לברך ברכות , להתנהל כנדרש , כל יום כל חיים . שגרה מלאה . לקיים עול מצוות ולא סתם הם נקראו "עול" כי גם התורה מבינה שזה עול לקיים את המצוות הללו מדי יום ביומו כל החיים.

ככה גם עולמו של המנהל המנהל הוא זה נושא ב"עול" הניהול. הוא חייב לראות את כל יום עבודתו כאילו זהו יומו הראשון בעבודה ועליו להתכונן לכל יום כאילו הוא היום המשמעותי ביותר בתפקיד (מצווה מספר 9 בספר תרי"ג מצוות הניהול"). להקפיד להגיע בזמן , להתלבש באופן מסודר , לנהל ישיבות , לדבר , לשמוע , להנהיג שינויים להתנהג באופן ראוי ולעשות את מה שנדרש ממנו. בכל יום ויום עליו להגיע למקום עבודתו להיות שש ושמח ולהראות לעובדיו את חדוות העשייה מתוך עבודת השגרה . ידוע שכל יום של מנהל הוא יום אחר עם אתגרים אחרים ומשימות אחרות , פעם עוסק בכספים , פעם בשיווק , פעם בחדשנות , בייצור ועוד לכאורה יש פה גיוון אדיר אבל בבסיס עבודתו הוא מנהל אנשים שרואים אותו , מקשיבים לו , מונהגים על ידו ורואים כל דבר קטן כגדול שהוא עושה. שם נמצאת השגרה השוחקת כביכול של המנהל.

באה התורה וספר המצוות והזכיר לנו יראה אדם את יום עבודות כאילו זהו יומו החשוב בתפקיד .

בהמשך נכתב . "ארור האיש אשר יעשה פסל ומסיכה ….ושם בסתר.." , "ארור מכה רעהו בסתר " ועוד.

אנו רואים פה שני מקרים בהם מקולל אדם בקללה "ארור" כאשר הוא מבצע את זממו בסתר . בכלל המעשים המוזכרים בפרשה ועליהם נאמר "ארור" הם מעשים שאותם עושה האדם בסתר .

מעשי עריות , מתן שוחד , ועוד אלו מעשים שאדם מבצע באופן נסתר. ופה מדגישה התורה שלא יחשוב האדם שאם הוא מבצעם בסתר זה נסתר מעיני ה' ויעשה הוא דין וחשבון לעצמו .

מי שבחר להיות מנהל חייב לדעת ולהבין שאין דבר כזה "בסתר" מרבית הדברים צריכים להיות שקופים וגלויים בדגש על התנהלותו. מנהל שמנהל אנשים יתקשה לנהל את ארגונו אם הוא מחליט להתנהג כ'טלית שכולה תכלת' במקום עבודתו ובסתר בביתו יעשה מעשים בעייתים.

סופם של המעשים הוא להתגלות ולאחר מכן יתקשה המנהל לנהל את ארגונו.

המחבר: פוגל יניב, סא״ל (במיל) מנהל אדמיניסטרטיבי של בית חולים וולפסון , מחבר את  הספרים "אבות הניהול" עם זיו אלול ואת "תרי"ג מצוות הניהול" עם יובל בן מרדכי .

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

5 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שמחה הגיב:

    מקורי ביותר לחבר את הפרשה לניהול עשיתה את זה מדהים, נהנתי ללמוד

  2. תפסתי כבר כמה... הגיב:

    ממש נכון.מנהל שמסתיר מעשים לא ראויים סופו להיתפס

  3. מנהל לשעבר הגיב:

    בדיוק ככה, ניהול זה ממש עול.

  4. חנה הגיב:

    ואוו איזה חיבור יפהה

  5. מקלב הגיב:

    ייוחדי מאוד. אוהב את התכנים שלך

כתבות נוספות של יניב פוגל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו