יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » בריאות

מומחים מזהירים מפני קטסטרופה בריאותית מתקרבת באוקראינה

המלחמה באוקראינה מאיימת לבטל ולהחזיר אחורה עשרות שנים של התקדמות במאבק בצהבת, שחפת ואיידס.

01:13 ,27/03/22
קרדיט: NYT / אוהל סיוע בקייב בעקבות פיצוץ בשכונת מגורים.
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

מומחים מזהירים מפני אובדן חיים עצום באוקראינה בשל קריסת מערכת הבריאות במדינה.

שיירה של חמישה טנדרים התפתלה באיטיות ביום שישי מבירת אוקראינה החבוטה, קייב, לכיוון צ'רניהיב, בצפון מזרח המדינה. על הסיפון היו גנרטורים, בגדים, דלק – ותרופות הדרושים לטיפול ב-HIV

בשל העדר גשר ראשי שהושמד בהפגזה, הנהגים נזדקקו לכבישים צדדיים, בתקווה להגיע לצ'רניהיב בשבת ולהתחיל לחלק את התרופות לכמה מ-3,000 התושבים הזקוקים נואשות לטיפול.

מארגני מאמצים כמו זה ממהרים למנוע מהמלחמה באוקראינה להפוך לאסון בריאות הציבור. הסכסוך, לדבריהם, מאיים להשיב לאחור עשרות שנים של התקדמות נגד מחלות זיהומיות ברחבי האזור, ולעורר מגיפות חדשות שיהיה כמעט בלתי אפשרי לשלוט בהן.

 

באוקראינה יש מספר גבוה להחריד של אנשים החיים עם HIV והפטיטיס C, ורמות נמוכות באופן מסוכן של חיסון נגד חצבת, פוליו וקורונה. תנאי חיים צפופים ולא סניטריים לפליטים הם כר גידול לכולרה ומחלות דרכי עיכול אחרות, שלא לדבר על מגפות בדרכי הנשימה כמו קורונה, דלקת ריאות ושחפת.

"אם הם לא יקבלו את התרופות, יש סיכון גבוה שהם באמת ימותו בגלל היעדר טיפול, אם הם לא ימותו תחת ההפגזה", אמר דמיטרו שרמביי, העומד בראש ארגון 100% Lifeהעוסק בחלוקת תרופות לתושבי צ'רניהיב עם HIV

למר שרמביי, בן ה45, נודע שהוא חולה ב-HIV לפני 24 שנים. הוא אחד מיותר מ-250,000 אנשים באוקראינה שחיים עם הנגיף, מגיפה ענקית המונעת בעיקר על ידי שיתוף מחטים מזוהמות בין משתמשי סמים המזריקים אותם לורידים.

אוקראינה והאזור שמסביב מהווים גם מוקד עולמי של שחפת עמידה לריבוי תרופות, צורה של המחלה העמידה בפני התרופות החזקות ביותר.

משרד הבריאות האוקראיני התקדם בשנים האחרונות בהשגת שליטה על המגיפות הללו, כולל ירידה של 21 אחוז בזיהומי HIV חדשים וירידה של 36 אחוז באבחון השחפת מאז 2010.

אבל גורמי הבריאות חוששים כעת כי עיכובים באבחון והפרעות בטיפול במהלך המלחמה עלולים לאפשר לפתוגנים הללו לשגשג שוב.

"בשנה שעברה, פעלנו להבחין בין מוטציות שונות בשחפת", אמרה איאנה טרלייבה, העומדת בראש תוכניות השחפת של משרד הבריאות של אוקראינה, בהצהרה. "עכשיו במקום זאת, אנחנו מנסים להבדיל בין הפגזה אווירית, פשיטות וחומרה צבאית אחרת".

הלחימה גם פגעה במתקני בריאות ברחבי המדינה והולידה משבר פליטים, וסיכנה אלפי אנשים עם מחלות כרוניות כמו סוכרת וסרטן התלויים בטיפול מתמשך.

"הכל נמצא בסיכון גבוה מאוד, כפי שהוא תמיד בשדה הקרב", אמר ד"ר מישל קזצ'קין, לשעבר שליח מזכ"ל האו"ם למזרח אירופה.

"עלינו לצפות משברים בריאותיים גדולים בכל הקשור למחלות זיהומיות ומחלות כרוניות ברחבי האזור שאני מצפה שיהיו חמורים ועמידים", הוסיף.

למלחמה "תהיה השפעה עצומה על מערכות הבריאות שכבר שבריריות מאוד", אמר ד"ר קזצ'קין.

יותר משלושה מיליון אוקראינים נמלטו למדינות שכנות, רובם לפולין, וכמעט שבעה מיליון עקורים מביתם. הפליטים מגיעים למדינותשאינם מוכנות להתמודדות עם חולים בעלי צרכים רפואיים, אמרו מומחים.

מולדובה, למשל, היא אחת המדינות העניות ביותר באירופה, לא מצוידת לטפל בפליטים או לבלום התפרצויות מחלות זיהומיות. מדינות כמו קירגיזסטן וקזחסטן קונות תרופות וחיסונים המיוצרים על ידי רוסיה ותלויות במידה רבה בכלכלתה.

ברוסיה עצמה יש יותר אנשים עם HIV מאשר בכל מדינה במזרח אירופה, וסנקציות מערביות צפויות לקטוע את רמות המימון הנמוכות ממילא לשירותים במדינה.

בתוך אוקראינה, קרוב ל-1,000 מתקני בריאות קרובים לאזורי סכסוך או לאזורים שכבר אינם בשליטת הממשלה. ארגון הבריאות העולמי רשם לפחות 64 התקפות על מתקנים כאלה, כולל 24 שבהם נפגעו או נהרסו המבנים.

בתי החולים שעדיין פועלים נאבקים לטפל בחולים ובפצועים, ונכיםתוך הידלדלות הציוד הרפואי , כולל חמצן ואינסולין, וממחסור בציוד מציל חיים כמו דפיברילטורים ומנשמים.

מאות ילדים חולי סרטן נמלטו מבתיהם, לפי ארגון הבריאות העולמי. הסכסוך המזוין אפילו סילק את חיסוני הילדות השגרתיים.

רק כ-80% מהילדים האוקראינים חוסנו נגד פוליו ב-2021, והמדינה זיהתה כמה מקרי פוליו עוד לפני תחילת המלחמה. גם כיסוי החיסונים לחצבת באוקראינה נמוך מכדי למנוע התפרצויות.

 

מקור וכתבה מלאהNYT

 

 

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

4 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שאול ע הגיב:

    גם אמרו שהם ימותו בחורף מקור כי הרוסים סגרו את הגז לחימום, אז אמרו

  2. בן דוד הגיב:

    בלבולי מוח. רק הבריאות שלהם שם הולכת. עולם כמנהגו נוג, חשבו שהמלחמה תשפיע על כולם. חוץ מהדלק שמאמיר הכל רגיל

  3. אוקראיני הגיב:

    כבר עכשיו שומעים על בלגאן רציני בעניין הזה. וזה רק יחמיר

  4. ישראלי הגיב:

    נשאר שם בכלל אוקראינים או שהוא טחן את כולם חחח

כתבות נוספות של דוסטטוס - DoStatus
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו