יום חמישי, 04/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » צבא וביטחון

שלב אחר שלב: האסון הקטלני של שיירת הסיוע בדיר אל בלח

המעגל הקטלני: המכוניות הותקפו אחד אחרי השנייה. שבעה עובדי סיוע נהרגו. ארגון WCK הודיע על השהיית פעילותו בעזה בעקבות האסון

23:03 ,02/04/24
לפי סעיף 27א
קרדיט: לפי סעיף 27א / אחד מרכבי הסיוע שהותקף ברצועה. ניתן להבח
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

שבעה עובדי סיוע מהארגון "המטבח העולמי המרכזי" (WCK) נהרגו אמש (בלילה שבין שני לשלישי) בתקיפה אווירית באזור דיר אל בלח שבמרכז הרצועה.

התקיפה, שבוצעה על ידי כלי טיס מרחוק, כוונה לעבר שיירה הומניטרית שתואמה מראש עם ישראל הביא למותם של עובדי הארגון, שני פלסטינים בעלי אזרחות כפולה (של ארה"ב וקנדה) וחמישה אזרחים נוספים מאוסטרליה, בריטניה ופולין.

כעת חוששים בישראל שאירוע חריג ישפיע על המשך המלחמה, בעיקר משום שההרוגים הם אזרחים של מספר מדינות מערביות.

ראש הממשלה נתניהו הביע צער על האירוע וקרא לו "מקרה טרגי של פגיעה בלתי מכוונת בחפים מפשע". ראש הממשלה הסביר כי אירועים כאלה קורים במלחמה, וכי ישראל בודקת את התקרית במלוא החומרה. הוא ציין כי ישראל בקשר עם הממשלות הרלוונטיות, וכי היא תעשה כל שביכולתה למנוע הישנות של אירועים כאלה.

מתחקיר ראשוני של התקרית עולה כי התקיפה אירעה אמש (בין שני לשלישי) בסביבות השעה 23:00 בלילה, לאחר שרכבי WCK ליוו משאית שהובילה מזון מספינת סיוע (של איחוד האמירויות) שהגיעה למזח מאולתר שהוקם במערב העיר. לדברי תושבים מקומיים, התקיפה התרחשה סמוך למזח, ופגעה בשלושה רכבים של WCK, שניים מהם משוריינים.

קטעי וידאו שצולמו על ידי עיתונאי מקומי מציגים את זירת האירוע, שם ניתן לראות שני כלי רכב לבנים הרוסים, אחד מהם עם חור פעור בגג ועליו סמל WCK. ניירות הנושאים את סמל הארגון נמצאו בתוך החלק הפנימי החרוך של המכונית השנייה.

לפי מקורות בטחוניים, במהלך נסיעת השיירה, זיהו גורמים בחמ"ל של היחידה האחראית על אבטחת הציר אדם חמוש על המשאית אותו ליוותה השיירה, וחשדו כי מדובר במחבל. בעקבות כך הוזעק למקום כלי טיס המאויש מרחוק מסוג 'זיק'.

עד להשלמת הפעולות המקדימות לתקיפת המחבל, הגיעה המשאית למחסן יחד עם שלושת רכבי הארגון.

לאחר מספר דקות, עזבו שלוש המכוניות את המחסן, ללא המשאית שעליה זוהה לכאורה החמוש. גורמים ביטחוניים מדגישים כי אותו אדם שנחשד כמחבל לא עזב את תחומי המחסן.

בשלב זה, בעוד השיירה עושה את דרכה על ציר שאושר מראש מול הצבא, ניתנה הוראה מהחמ"ל של היחידה האחראית לאבטחת ציר התנועה למפעילי הכטב"מ לתקוף בטיל אחד מכלי הרכב באמצעות טילים קטנים.

כמה מהנוסעים נראו יוצאים מהמכונית לאחר פגיעת הטיל הראשון, ועוברים לאחת משתי הרכבים הנוספים. הם הספיקו לדווח לאחראים עליהם כי הותקפו, אך שניות ספורות לאחר מכן פגע טיל נוסף גם ברכב השני.

המכונית השלישית בשיירה התקרבה אליהם, והנוסעים החלו להעביר לתוכה פצועים ששרדו את התקיפה השנייה מתוך כוונה להרחיקם מכלל סכנה. אולם אז נורה טיל שלישי שפגע בהם, וגרם למותם של כל שבעת מתנדבי הארגון.

בעקבות התקרית הקטלנית, הודיע ארגון הסיוע "המטבח העולמי המרכזי" (WCK) על הפסקה זמנית של פעילותו בעזה. בנוסף, הודיע הארגון על החזרתן לקפריסין של אוניות שיצאו לרצועה ועליהן משלוחי סיוע.

WCK דיווח בחודש האחרון כי במהלך 175 ימים, עובדיו סיפקו יותר מ-42 מיליון ארוחות בעזה. לפי הארגון, הוא מפעיל 68 "מטבחים קהילתיים" ברצועה, ושלח יותר מ-1,700 משאיות עמוסות במזון וציוד בישול עד כה במהלך כמעט שישה חודשי מלחמה.

ארגוני סיוע הפועלים ברצועה טוענים כי תקריות כמו אלו הרבה יותר נפוצות בעזה מאשר באזורי מלחמה אחרים. הסיבה לכך, לטענתם, היא שבניגוד לרוב אזורי הסכסוך, אין ברצועה הצפופה מרחב בטוח לפעולות הומניטריות. כתוצאה מכך, עובדי סיוע נאלצים לפעול תחת סיכון מתמיד, וחשופים לירי, הפצצות ותקיפות אוויריות.

התקיפה הלילה אינה מקרה ראשון שבו נפגעים אנשי הארגון. בסוף השבוע ירה צלף ישראלי אל כלי רכב של WCK שהיה בדרכו למחסן מזון באזור חאן יונס. ירי הצלף פגע בשמשת הרכב, אך המתנדב שנסע בו לא נפגע. WCK העביר מיד לאחר המקרה תלונה לצבא, ודרש להפסיק את הירי אל אנשיו ולהבטיח את שלומם בעת חלוקת המזון ברצועה, שנעשית בתיאום מלא. אולם, בצבא לא התייחסו לפניית הארגון בדבר אותו מקרה.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

תגובה אחת
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. משה הגיב:

    לחמאס יש עניין שהם ימותו ככה הוא מוציא את ישראל יותר אכזריים בדיוק כמו שהוא עושה עם האכלוסיה העזתית

כתבות נוספות של חיים י
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו