חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
כינוס מכריע בירושלים: הוועדה תבחר דיינים חדשים
הוועדה למינוי דיינים צפויה להתכנס היום ומחרתיים בירושלים כדי לבחור 21 דיינים חדשים לבתי הדין הרבניים האזוריים
המתח לקראת כינוס הוועדה למינוי דיינים עולה לקראת שתי ישיבות מכריעות שיתקיימו היום (ראשון) וביום שלישי בירושלים. על הפרק: בחירתם של 21 דיינים חדשים שיאיישו את בתי הדין הרבניים האזוריים ברחבי הארץ. מדובר באחד הכינוסים המשמעותיים של הוועדה בשנים האחרונות, הן בשל מספר המינויים הגבוה והן בשל הצורך הדחוף בתגבור המערך הדייני הקיים.
על פי הערכות גורמים המעורים בעבודת הוועדה, צפויה נציגות בולטת לציונות הדתית, כאשר שבעה מועמדים מובילים מקרב הציונות הדתית נמצאים ברשימה הסופית כשליש מכלל הנבחרים. זאת לצד שבעה דיינים המזוהים עם מפלגת ש"ס ועם הראשון לציון הרב דוד יוסף, ושבעה דיינים נוספים המגיעים ממפלגת יהדות התורה, אשר צפויים להתחלק בין הזרם החסידי (שלושה) לזרם הליטאי (ארבעה), בהתאם להסכמות פנים-מפלגתיות.
בנוסף למינויים לבתי הדין האזוריים, על סדר היום הייתה אמורה לעמוד גם סוגיית מינוי שישה דיינים לבית הדין הרבני הגדול הערכאה העליונה במערכת בתי הדין. אולם, בסוף השבוע האחרון התקבלה החלטה לדחות את ההכרעה בנושא זה, ומועד חדש לדיון טרם נקבע. הדחייה נובעת, בין היתר, מחילוקי דעות בין חברי הוועדה בנוגע לזהות המועמדים, וכן משיקולים מקצועיים וציבוריים שונים.
הוועדה למינוי דיינים היא גוף בעל השפעה עצומה על עיצוב פניה של מערכת המשפט הדתי בישראל. היא מורכבת מ-13 בעלי זכות הצבעה, הכוללים נציגים ממשרדי הממשלה, חברי כנסת, נציגי לשכת עורכי הדין ונציגי הרבנות הראשית. החלטותיה זוכות לעניין ציבורי ופוליטי רב, לאור השפעתן על חיי אזרחים רבים בישראל.
כעת, עולה השאלה האם יצליחו המפלגות החרדיות ומפלגת הציונות הדתית לפעול כגוש מאוחד של שבעה חברים מתוך 13, כדי להבטיח מינויים המוסכמים על דעתם. שאיפה זו נובעת מהרצון להשפיע באופן משמעותי על זהות הדיינים שייבחרו. עם זאת, נכון לעכשיו, לא ברור האם קיימות הסכמות מלאות בין כלל הגורמים לא בין ישיבת מרכז הרב לשר בצלאל סמוטריץ', ולא בתוך המפלגות החרדיות עצמן. ייתכן כי מאבקי כוחות פנימיים ואינטרסים שונים יקשו על יצירת חזית אחידה, מה שיהפוך את ההצבעות בוועדה למורכבות ובלתי צפויות.
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים
דרגה ראשונה (דור ראשון) – "אשר חרפו אויביך ה'", אלו שמנגדים להקב"ה לתורתו ומצוותיו,
ודרגה שניה (דור שני) – "אשר חרפו עקבות משיחך", יהודים שבכלל הם "מאמינים בה' ובתורתו",
ועד שיש ביניהם "פינע בני תורה", ואעפ"כ חלשים הם באמונת הגאולה, ועד כדי כך ש" חרפו עקבות משיחך", היינו שמחרפים ומלעיגים מעניין זה.
והרי זה פלא גדול ביותר.
מי היה יכול לתאר לעצמו לפני שמונים שנה שתקום "ברית משונה" כזו:
יהודי ש"מאמין בה' ובתורתו", ואעפ"כ לועג ומחרף "עקבות משיחך":
ויתרה מזו, בשיחה הנ"ל מוסיף, שמלבד עצם העניין ד"אשר חרפו עקבות משיחך", מבארים הם את הדבר בטעמים של "יראת שמים" – האמת היא שזהו המשך ותוצאה מהדור ד"אשר חרפו אויביך ה'", אבל הם מלבישים זאת באיצטלא של "יראת שמים".