שבת, 05/10/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » דעות

הפחד הגדול של האולפנים

הפער בין השפה המדוברת ברחובות עזה בין החיילים ובין זו שבאולפנים, מלמד על התיישנות האחרונים וצמיחת תקווה לשיח אחר לגמרי

15:39 ,28/12/23
שלומי שלמוני
קרדיט: שלומי שלמוני / אהרון אגל-טל
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

בעולם שמחוץ לאולפנים מתרקמת הרוח של האומה, אבל זה לא כל  כך 'מוכר'. התקשורת חייבת את המזון שלה כדי להתקיים וזה אומר נקודות חיכוך ומחלוקת וכל מה שמייצר בשפה המקצועית 'טראפיק'.

כל מה שרוצה מנהל ערוץ תקשורת הוא שאנשים יבחרו במסך שלו על פני המתחרים וכדי לעמוד במשימה הוא חייב לייצר את הדרמה. הדרמה היא במשבר, בתמונה של אובדן דרך או ב"סוף העולם" שמתקרב. הדרמה היא בשערוריה; כמו לקחת ראש ממשלה כושל שבייש את עם ישראל בבית הסוהר או רמטכ"ל בינוני שיצא בשן ועין ממלחמת לבנון השניה. ככל שאתה קיצוני והיסטרי ומלא שנאה, פלוס הדרגות הנוצצות שאתה מציג, שכביכול מייצרות נראות של 'אוטוריטה', כך יותר אנשים יפלו בפח וכך הרייטינג יעלה.

אני לא יועץ תקשורת ולא יודע איך עושים אותה אחרת. מה שברור הוא שאי אפשר להתלונן על גשם שהוא רטוב. אנחנו זקוקים לתקשורת, אבל צריכים מטריה כדי שלא להירטב יותר מדי.

זכינו להיפגש עם הורים לחטופים ולחיילים שנפלו ולמול עינינו  מתרקמת לה שפה אחרת.

כל שפה זקוקה למעיין תרבותי שירווה אותה, אבל למעט הצורך הקיומי לא היה עד היום מקור טוב יותר. המלחמות על הקיום לא חייבו את פריצת גבולות התודעה המוכרים – עם כנגד עם. כובש מול נכבש. ארץ ישראל מול עם ישראל  ובאופק ממתין איזה סידור מדיני "הגיוני" שכולם ישמחו בו. עזה וסינגפור ערים תאומות.

הפחד הגדול של אולפני שישי הוא מן הגילוי הגדול של האמונה. מתעצומות הרוח והנפש של הלוחמים והוריהם. לשבת בסלונים שלהם הוא לקבל הצצה אל הנשגב שבנשמה היהודית.

אולי ביומיום אנחנו נדחפים ומציקים פה ושם כי גם אנחנו בני אדם. אבל באים הרגעים האלו ומלמדים שאנחנו פשוט גדולים.

השתחרר עכשיו איזה מחסום פסיכולוגי שמנע מאנשים ללכת את כל הדרך אל הזהות המלאה שלהם. כביכול התרבות המערבית המתקדמת, הפכה למשקולת שהכבידה על הנפש מלהמריא לגובה הראוי לה וכעת השתחררה.

אנחנו שומעים את האמירה הבהירה שאנחנו יהודים. שאנחנו צריכים להיות יותר מחוברים לזהות שלנו. לאמץ את המורשת שלנו. לא להתבייש בה וזה מרגש ומרומם את הנפש.

היינו במרכז אקספו בתל אביב, אותו מארגני פסטיבל הנובה הפכו למקום התייחדות עם האסון תוך הדמיה של האוירה, המוזיקה והאוהלים. אפילו הריח נשמר, כפי שסיפרו המארגנים.

הפסטיבל הזה התקיים בשמחת תורה ובניגוד לכל מה שאני מאמין בו, אבל האמרגן שלמולי כולו עדינות ואהבת אדם. גם השפה שלו משתנה והוא מספר על שיעור שמתקיים בזוהר לחבורה שלו ובסוף אומר שהם צריכים לעשות חשבון נפש  וכנראה שלא יעשו את זה שוב בשבתות.

הדור שדיבר הכי הרבה על הצלחה חומרית ועל אקזיטים בהייטק. זה שקיבל לורידים את התרעלה של הערוצים החלושים והעשירים, שניסו בכל כוחם להציג את הזהות היהודית כנלעגת, ניצח בלהט נשמתו.

אני מאמין שהשפה החדשה שכעת נרקמת בבתי העלמין ובאוהלי האבלים תלווה אותנו עוד זמן רב. במעיין שהיא יונקת ממנו יש מים חיים ומי ששתה מהם, יתקשה למצוא ענין במים הנרפשים של אולפני הטלויזיה הישנים.

פורסם בשביעי, פרשת ויחי תשפ"ד

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

4 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. סיימון הגיב:

    יש לך טורים יוצאים מין הכלל, בשורות טובות

  2. רועי הגיב:

    מדהים לשמוע על מה שהיה במרכז אקספו. עם ישראל כולו מתחזק, ימות המשיח…

  3. אוריה חביב הגיב:

    ממש כך, התיישנות השפה באולפנים כל העם שלנו מתחדש ומתחבר למקורות טור יפה מאוד

  4. ציפורה הגיב:

    טורים מיוחדים מאוד!
    מה שחשוב שעם ישראל לאט לאט מפסיק להקשיב להם…

כתבות נוספות של אהרון אגל-טל
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו