חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם
משמעות החיים לפי תפישתו של מניטו
במהלך הספר ישנו ניסון לענות על השאלות הגדולות שמעסיקות אותנו
בספר המרתק מן האין אל האני – קריאות קבליות במשנתו ההיסטוריוסופית של הרב יהודה לאון אשכנזי (מניטו), מנתחת המחברת, ד"ר גבריאלה בן שמואל, את משנתו המופלאה של אחד מגדולי ההוגים בדור האחרון – הרב יהודא לאון אשכנזי (מניטו).
במהלך הספר ישנו ניסון לענות על השאלות הגדולות שמעסיקות אותנו: איך יכול להיות שמבורא מושלם יצאו בריות חסרות ועלובות, ואיך מהטוב המוחלט יצא רוע ענקי כמו זה שאנחנו חװים בהיסטוריה של העולם?
הספר דן ביסודות הקבליים של משנתו של הרב אשכנזי. מושגי מפתח בקבלה כמו 'אור אינסוף', 'הצמצום הראשון', 'השתלשלות העולמות' ו'שבירה ותיקון בעולמות' נידונים בו בהרחבה, כמו גם הקשר בין בריאת העולמות לאדם ולהיסטוריה של 'העולם הזה'.
באמצעות המושגים היסודיים האלו מבקש הרב אשכנזי לענות על שתי שאלות המפתח של הקבלה. ישנה כאן למעשה שיטה ששורשיה טמונים בחביוני השתלשלות אינסוף עולמות רוחנײם שהעולם הגשמי שאותו אנחנו מכירים באמצעות חושינו הוא רק קצה הקרחון שלה. לשיטתו של הרב, הבורא, שהוא הטוב המוחלט, ברא בריאה שתקבל את כל השפע האינסופי שבידו להעניק. אולם טוב אמתי איננו זה המוענק בחינם, אלא זה שמאפשר לצד השני לרכשו בזכות מעשיו.
לדבריו: "בנקודה זו אין ספק שהקבלה שונה מכל המסורות האחרות. מאחר שלפיה לא יכול להתקײם מצב של עליה רוחנית הניתנת בחינם. נהפוך הוא: על פי הקבלה, הנשמה חײבת לעבור דרך שלבים והדרגות של עולם התיקון על מנת להפוך את צורת הקיום שמהותה קבלת הישות, לצורת קיום חדשה שמהותה נתינת הישות לאחר. בסופו של דבר, ה'צמצום' והשתלשלות העולמות, הנאצלים והנבראים, כולם מכװנים אך ורק לתכלית אחת: הפיכת הבריאה המקבלת לבריאה מוסרית המחקה את בוראה ולומדת להעניק את השפע האלוהי שהיא מקבלת בחינם ולהעבירו הלאה, שהיא מהות הגאולה.״ (מן האין).
'העולם הזה' הוא מקום התיקון, ולשיטתו של הרב אשכנזי, המפעל העיקרי בהיסטוריה הוא המאמץ הקולקטיבי של עם ישראל להוליד זהות מוסרית מושלמת שבכוחה לגאול את האנושות כולה.
משמעות הדברים הינה שהרב אשכנזי תפס את 'הצמצום הראשון' בתור “האקט המוסרי הנעלה ביותר של הבורא, שצמצם עצמו על מנת לפנות מקום לאחר בתוכו” – אקט אותו צריכים הנבראים לחקות ביחסיהם עם הזולת במציאות העולם. בכך הופכת תפיסת הרב אשכנזי את הקבלה לתשתית של מוסר אוניברסלי בעל ערך וחשיבות לכלל האנושות, תוך שהיא תורמת להבנת התפתחות מחשבת ישראל ומקומה של הקבלה במאה העשרים.
אם כן, ניתן לראות בספר זה הדגמה לשיטתו של הרב גם בתחומים נרחבים אחרים. ײחודיותו של הרב אשכנזי טמונה בראײת המסורת היהודית כמכלול קוהרנטי, תוך יצירת סינתזה בין יסודות קבלײם, פרשנות מקראית וחשיבה מטאפיזית ואתית, אותם גיבש לכלל תורה מתודית שלמה.
הרקע לכתיבת הספר מתחיל בדצמבר 2008, אז אושר הדוקטורט שכתבה גבריאלה על ההגות ההיסטוריוסופית של הרב אשכנזי במחלקה לפילוסופיה יהודית באוניברסיטת בר-אילן. היה זה הדוקטורט הראשון שנכתב על הרב, שכיום משנתו זוכה לקהלים רבים ומגוונים. עשור לאחר מכן, היא הוזמנה על ידי הוצאת אדרא האקדמאית להפוך את הדוקטורט לספר.
המחברת, הסופרת גבריאלה בן שמואל, היא דוקטור למחשבת ישראל ומרצה ביהדות. כתבה את טרילוגיית ספרי העיון סוד העברי המבוססים על שיעוריו של מניטו, ואת טרילוגיית שושלת שומרי הסודות, המתארת את סיפור האהבה בין הבורא לעם ישראל דרך שלושה סיפורים של אברהמים בשלוש תקופות שונות בתולדות האנושות בסוגה של הרומנים ההיסטוריים.
חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים
גובה מאוד