שבת, 06/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

שר המשפטים יריב ליון מציג את המהפכה המשפטית: 'פסקת ההתגברות'

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, הציג הערב את עיקרי השלב הראשון ב'רפורמת המשילות' ואמר: אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו. זו לא דמוקרטיה

22:23 ,04/01/23
דוברות הכנסת
קרדיט: דוברות הכנסת
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

סגן ראש הממשלה ושר המשפטים, יריב לוין, הציג הערב את עיקרי השלב הראשון ב"רפורמת המשילות".

בפתח דבריו אמר "כמי שגדל על ברכי מנחם בגין, אני מאמין שיש שופטים בירושלים. אבל יש גם כנסת וממשלה בירושלים. המהפכה החוקתית של מערכת המשפט דרדרו את האמון במערכת לשפל מסוכן, פגעו בדמוקרטיה ובמשילות".

"אנחנו הולכים לקלפי, בוחרים ומצביעים אבל פעם אחר פעם אנשים שלא בחרנו מחליטים עבורנו. זו לא דמוקרטיה. הגיע הזמן לפעול. אני משיק היום השלב הראשון ברפורמת המשילות".

לוין הציג את ארבעת הנושאים שיתוקנו בשלב הראשון של הרפורמה:
– שינוי שיטת בחירת השופטים – לא עוד מצב שבו השופטים בוחרים את עצמם בחדרי חדרים ללא פרוטוקול, אלא ייצוג שווה לשלוש רשויות השלטון בוועדה לבחירת שופטים.
– הסדרת פסילת חוקים ופסקת ההתגברות – לא עוד דיון בבית המשפט בחוקי יסוד, לא עוד פסילת חוקים של הכנסת ללא הסמכה. במקום זאת, בית המשפט יפעל מכוח חוקי היסוד ולא יימצא מעליהם. תתאפשר פסילת חוקים בבית המשפט העליון, בהרכב מלא וברוב מיוחד.
– ביטול עילת הסבירות – לא עוד פסילת החלטות חוקיות לגמרי של ממשלה נבחרת בתירוץ של חוסר סבירות בעיני השופט, במקום זאת החזרת יכולת ההחלטה לממשלה הנבחרת.
– היועצים המשפטיים – לא עוד כפיפות של הממשלה לדרג לא נבחר. היועצים המשפטיים, כשמם כן הם – יועצים ולא מחליטים.

ויו"ר ועדת חוקה שמחה רוטמן שר האוצר בצלאל סמוטריץ'  אמרו "אנחנו עושים הערב restart למערכת המשפט. תכנית השר יריב לוין לתיקון מערכת המשפט עולה בקנה אחד עם תכנית "חוק וצדק" שהשקנו ערב הבחירות. קיבלנו מנדט מלא לחזק את האמון הציבורי במערכת המשפט ולחזק את מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית. שר המשפטים, כולנו מגוייסים אחריך להוביל את המהלך ההיסטורי והחשוב הזה",

יו"ר וועדת העבודה והרווחה ח"כ הרב ישראל אייכלר ברך ואמר "מברך ומחזק את ידידי שר המשפטים יריב לוין על התיקונים החשובים במערכת המשפט ומאחל לו הצלחה גדולה. הצלחתו היא הצלחת עם ישראל כולו.

במשך שנים רבות אנו מתריעים על הסכנה האיומה לדמוקרטיה הישראלית מהאופן הדיקטטורי בו מתנהלים המשפטנים שהפכו לשליטים דיקטטורים במערכות השונות. הרפורמה של שר המשפטים היא צעד ראשון ראוי וקריטי על מנת להחזיר את ההגנה לאזרח מפני שלטון המשפטנים והפקידים.

סיעת יהדות התורה הבטיחה לבוחריה למנוע ממערכת המשפט לבטל חוקי כנסת ולחולל מלחמה ברחובות.

יש להיכנס לכוננות ספיגה של מסע טרור תקשורתי חסר תקדים נגד הדמוקרטיה ובעד הדיקטטורה השיפוטית. עלינו להגן על זכויות האדם הנרמס תחת מגפי שלטון המשפטנים. נעשה זאת בדרך הדמוקרטית, בלי מורא מהתועמלנים והמשפטנים.

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר בתגובה "מערכת המשפט סובלת מחוסר אמון גדול במיוחד בציבור הישראלי, על רקע התערבות והטייה פוליטית פעם אחר פעם.

התחייבנו לשינוי מהותי במערכת המשפט ולשם כך קיבלנו את אמון העם, כדי שנחזיר את האיזון בין הרשויות ולהחזיר את השלטון לעם.

מברך את ידידי שר המשפטים יריב לוין שמקדם את הרפורמה שתפסיק את הפוליטיזציה של מערכת המשפט ותחזיר את האמון במערכת. ממשלת ימין מלא מלא!"

שר הבינוי והשיכון ח"כ הרב יצחק גולדקנופף אמר בתגובה "במהלך השנים חוקקה הכנסת חוקים שנועדו לעגן את זהותה היהודית של המדינה ואלו נפסלו או קיבלו פרשנות שהביאה לפגיעה בציבור שומרי התורה ע״י בג״ץ. יהדות התורה תתמוך בכל מהלך שיחזק את המשילות ואת מעמדו של בית הנבחרים. אלו לא כיפופי ידיים, אלא ביצורה של מערכת האיזונים והבלמים הנדרשת בין הרשויות."

יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני "אני מברך את שר המשפטים ח"כ יריב לוין על התכנית שהציג הערב. דרשנו זאת בהסכם הקואליציוני ודרשנו זאת כל השנים, לצערינו לא היה לכך רוב.
בשנים האחרונות בית המשפט פסק נגד ציבורים רבים בכלל, ונגד הציבור החרדי בפרט, והצליח לקומם עליו את רוב חברי הכנסת.
אני שמח שהיום יש רוב שסבור כמונו, לשינוי מערכת המשפט בישראל שעקרונותיה תואמים את דרישתנו, אך במהלך החקיקה נידרש לשינויים והשלמות בתכנית"

שר התקשורת ד"ר שלמה קרעי הגיב ואמר: "אני תומך באופן מוחלט ברפורמה המשפטית של השר יריב לוין. מעבר לעובדה שאין טוב ומקצועי ממנו להוביל את השינויים הנדרשים, לגופו של עניין, מדובר בהחזרתה של המדינה היקרה שלנו לידי העם.

"כבר שנים אנו נשלטים על ידי חונטה משפטית אנטי דמוקרטית, בחלקה פוסט ציונית, שרומסת את רצון העם וקובעת מושכלות יסוד על פי ערכיה ובניגוד למדיניות הדרג הנבחר. זו אינה דמוקרטיה. הגענו לשנות. הגיע הזמן לתקן. יריב, עם ישראל מאחוריך. "לֵךְ בְּכֹחֲךָ זֶה וְהוֹשַׁעְתָּ אֶת יִשְׂרָאֵל".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר אמר בתגובה: "התחייבנו ואנחנו מקיימים. מברך את חברי שר המשפטים יריב לוין על הבשורה המדהימה הערב, שיחזיר סוף סוף את אמון הציבור במערכת המשפט. הגיע הזמן לשינוי, למען אזרחי ישראל ולמען מערכת המשפט".

לפיד אמר בתגובה: "כמו כנופיה של עבריינים, יום לפני הדיון בבג"ץ על חוק דרעי, הממשלה שמה על השולחן אקדח טעון. מה שיריב לוין הציג היום זה לא רפורמה משפטית, זה מכתב איום. הם מאיימים להרוס את כל המבנה החוקתי של מדינת ישראל.

אני מודיע כאן ועכשיו: ביום שנחזור לשלטון, כל השינויים האלה יבוטלו. תבוטל רפורמת ההפקרות, תבוטל פסקת הסחטנות, שופטים לא ייבחרו בידי פוליטיקאים מושחתים שרוצים שיסגרו להם תיקים.

אנחנו נלחם נגד הטירוף הזה בכל כוחנו, אבל גם אם הוא יעבור, זה לא סוף פסוק. נמשיך להלחם, נחזור, נבטל הכל."

זהבה גלאון מסרה על על הצהרת לוין הערב: "כאחרון המאפיונרים ובשליחות דון נתניהו התייצב ערב הדיון בבגצ לוין כדי לאיים על בית המשפט. הוא לא מציע תיקונים אלא להנחית בשם נתניהו פצצת אטום על הדמוקרטיה הישראלית. במהלך פוטיניסטי נתניהו באמצעות לוין מאיים להרוס את כל מה שנבנה פה במשך קרוב ל-75 שנים. זאת לא מערכת המשפט שנמצאת לבדה תחת איום, אלא נשים, להטבים, ערבים וכל מי שאינו גבר אשכנזי או מתנחל. זהי הכרזת מלחמה על מדינת ישראל, ועל כל הישראלים והישראליות להתייצב ביחד כדי להציל את ישראל מידיו של לוין".

אורי קידר מנכ"ל ישראל חופשית אמר בתגובה "תוכנית לוין לפירוק מערכת המשפט תתן לגולדקנופף, דרעי, גפני סמוטריץ ואבי מעוז את המושכות למדינת הלכה נטולת בלמים, ובה חצי מהילדים ישרתו בצבא וחצי ילמדו תורה, להט"בים יופלו ויודרו מהמרחב הציבורי ונשים וגברים יופרדו בכל גחמה דתית. רפיסותו של נתניהו והצעדה אל עבר פירוק האיזונים השלטוניים מובילים אותנו למצב שבו הקיצוניים יחליטו על כולנו בכל מה שירצו. הם והרבנים שלהם נמצאים בדרך לשלוט במדינה, ונתניהו עובד בלהסיר את החסמים שעומדים בפניהם".

יושב-ראש הכנסת לשעבר ח״כ מיקי לוי בתגובה ״מדובר בהפיכה שלטונית ובשינוי המשטר בישראל והפיכתה מדמוקרטיה ליברלית לשלטון נכה הנשלט בידי קבוצה מצומצמת של פוליטיקאים השולטת בממשלה, ברוב בכנסת ובכל הזכויות של אזרחים במדינה.
ככל שההפיכה תהיה יותר אגרסיבית, מהירה ומטורפת, כך היא תהיה פחות מאוזנת ויותר ברת חלוף. במדינה שאין בה חוקה קשיחה או בית עליון נשאר רק בית המשפט לאזן עריצות של רוב. הנסיון לרכז את כל הכוח בידי הממשלה שגם שולטת בכנסת באמצעות רוב קואליציוני, לא יוביל למשילות אלא לעירעור המשטר בישראל שהתעצב במשך שנים. בחברה כל כך מגוונת ובמדינה שמתמודדת עם מצב בטחוני מורכב בהצלחה משפטית בינלאומית יוצאת דופן, הטירוף הזה לא יחזיק מעמד ויהיה לו מחיר פנימי ובינ״ל שלא נוכל לשלם״.

קרדיט: דוברות / שמחה רוטמן שר האוצר בצלאל סמוטריץ'

קרדיט: דוברות / יאיר לפיד תוקף את הרפורמה

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של ישראל מרדכי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו