יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

קמפיין ביטחוני מבצעי שמסעיר את המערכת הפוליטית

הסתיימו שלושה ימים של לחימה בארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי ויש מי שמרוויח על זה נקודות זכות לקראת הבחירות.

06:39 ,09/08/22
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

יום שישי אחה"צ, זרם דיווחים על חיסול מפתיע של אחד מראשי הג'יהאד האיסלאמי שטף את ישראל, התגובות עוד לא אחרו לבוא, וכבר הכריזו בדרג המדיני ביטחוני שבשליטת רה"מ יאיר לפיד ושר הביטחון בני גנץ על מבצע צבאי מיוחד עם מטרות מיוחדות בשם 'עלות השחר' כדי לפגוע קשות בארגון הטרור מבלי לערב את חמאס שזה היה גורר את האיזור למלחמה.

המבצע כולו ערך 3 ימים בהם צה"ל תקף קשות את ארגון הטרור הג'יהאד האיסלאמי וחיסל את ראשיו, ב"ה בסייעתא דשמיא כמעט מבלי שנגרם נזק לגוף ולנפש והרוגים מהצד הישראלי. ההתנהלות המבצעית הייתה למופת, והמתיחות בדרום שהחלה עם מעצר של פעיל ג'יהאד איסלאמי בג'ינין הסתיימה בהפסקת אש ללא שישראל שחררה בפועל את אותו טרוריסט (לפחות בינתיים). גם מבחינה תקשורתית צה"ל ידע להיאבק בפייק ניוז על הרג ילדים פלסטינים ע"י ישראל, כשהתגלה שהם נהרגו ע"י הג'יהאד האסלאמי עצמו כשניסה לשגר רקטה לישראל ונכשל, הרקטה נפלה והתפוצצה על ילדים בתוך רצועת עזה.

כעת לאחר התשבחות, חשוב לזכור שבישראל יש ממשלת מעבר עם יועמ"שית שתומכת בראשיה ופחות לעומתית. לכן הליך קבלת ההחלטות קל יותר ומבצע 'עלות השחר' יצא לדרך אף ללא כינוס של הקבינט המדיני ביטחוני והכל בטיעונים שונים ומגוונים שהיועמשית הצליחה להנפיק. יציאה למבצע צבאי באמצע מערכת בחירות לא מומלצת למי שהתקשורת עויינת אותו, ויודע בוודאות שזה יביא להרוגים. במקרה הזה עמד בפעמים הקודמות נתניהו ששילם מחיר פוליטי כבד במנדטים או בתמיכה ציבורית כמו שראינו במבצע 'שומר החומות' שהשאיר כאב בטן למצביעי "הימין הרך" שלא יודעים למי להצביע ממפלגות הימין – מרכז וגרם לגוש תומכי נתניהו לא להצליח להגיע לרף ה-61 מנדטים כמוקבל. על אותם מצביעי "ימין רך" תקום ותיפול השאלה האם נתניהו יצליח להרכיב ממשלה בכנסת הבאה.

לא אותו דבר לגבי לפיד וגנץ, השניים יריבים פוליטיים ותיקים מאותו מחנה המרכז שמאל שכעת רבים על השליטה בה. אך לשניים יש יתרון וכל אחד מביא בתורו. ליאיר לפיד יש תקשורת מחבקת, הוא היה עיתונאי בעברו ומכיר את כל הברנז'ה התקשורתית שסוגדת אותו. לגנץ יש נסיון ורזומה עשיר ומרשים במערכת הביטחון הישראלית, האחרון עמד בעברו כרמטכ"ל בעת מבצעים מסובכים יותר ומכיר את ההתנהלות המבצעית היטב גם מול הדרג המדיני פוליטי. רק להזכיר שהוא היה הרמטכ"ל ונתניהו היה ראש הממשלה במבצע צוק איתן וגנץ ידע היטב איך להתמודד עם זה.

היתרונות של לפיד וגנץ שצויינו כעת מתממשים לכדי רווח ביטחוני ופוליטי כאחד. כפי שציינו קודם לא כל פוליטיקאי היה מרוויח מלצאת למבצע צבאי באמצע מערכת בחירות עם סיכון להרוגים, אך לא כך הדבר כשמדובר בלפיד עם תקשורת מפרגנת וגנץ עם ניסיון ניהולי במערכת הביטחון שיודע לנצל מומנטים לניצחון מבצעי. השניים ידעו מראש שהם נכנסים להרפתקה פוליטית וביטחונית כל אחד בנפרד אבל כשלפיד יודע שיש לו תקשורת שתדע לתרגם לציבור הישראלי את המבצע הצבאי באופן חיובי ושזה ישפר את התדמית המנהיגותית שלו לפני הבחירות וכשגנץ יודע שיש כאן צ'אנס לצאת עם מינימום נזק ומקסימום הישגים וכך גם לחזק את התדמית הביטחונית שלו ואת המצב בסקרים, אז למה לא?

בפועל כך היה לפיד ניצל את יתרונו התקשורתי ושידר ביטחון ולחם נגד הפייק ניוז הפלסטיני וכמובן נאם היום נאום פוליטי ושידר ממלכתיות אחרי ההישג המבצעי, וכעת בסקרים שמשקפים מגמה מפלגתו יש עתיד מעט מתחזקת כנראה מקולות "הימין הרך". ואילו גנץ קלע בול בתזמון המבצע, וידע היטב לאזן בין לחימה קשה, דיפלומטיות עיקשת להפסקת אש ללא תמורות לטווח הקצר (לטווח הארוך הכל יכול להשתנות) ושמירה על התנהלות מבצעית שוטפת. בסקרים שמשקפים מגמה עד המבצע מפלגתו כחול לבן התקווה החדשה ירדה בהדרגתיות בסך המנדטים אך כעת אחרי המפלגה נשארת יציבה מעל לעשר מנדטים כנראה גם בגלל חניה של קולות "הימין הרך".

אמנם זה לא מס' המנדטים שגנץ רצה, הוא הרי מעוניין לכבוש את ראשות המחנה המרכז שמאל, אבל הוא עדיין משדר לציבור שהוא היחידי שיכול להרכיב ממשלה כראש המפלגה השניה בגודלה במחנה וכמי שלא מסוכסך עם המפלגות החרדיות. כמובן שלתסריט כזה של ממשלת מרכז שמאל חרדים יש סיכוי נמוך אבל כל עוד יו"ר דגל התורה משה גפני לא הצהיר עדיין מה תעשה מפלגתו אם נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה אחרי הבחירות הקרובות זה מאפשר לגנץ וסער להציג את התרחיש הזה כריאלי. ומי שיכריע אחרי הבחירות במקרה כזה אלו גדו"י. וכמובן שחשוב להשים לב גם לתמיכה הנלהבת שיש לרבים בציבור החרדי לנתניהו.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

10 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. רשועים ארורים הגיב:

    והוא ממשיך. השבוע לפיד ביקר בחיל האוויר ושמעתי שהליכוד פנו לבגז בטענה שזהו קמפיין פוליטי

  2. שואל הגיב:

    דווקא הסקרים מראים שאין שינוי בעקבות המבצע' אז הטור לא רלוונטי?

    1. פנחס פ. הגיב:

      אין שינוי מבחינת הגושים, ואכן שים לב שכתבתי בסוף הטור שאין ללפיד וגנץ יכולת להרכיב ממשלה, בטור הקודם הסברתי מדוע אתה מוזמן לקרוא. הכותרת "רוח ללא מפרשים, צומת ללא דרכים וקרוסלה שלא מפסיקה להסתובב".

      1. שואל הגיב:

        קראתי צודק לגמרי

    2. פנחס פ. הגיב:

      אין שינוי מבחינת הגושים אבל המפלגות יש עתיד וכחול לבן הרוויחו מנדט שתיים של הימין הרך והורידו את גוש נתניהו ל-59.

    3. ברוך ה הגיב:

      לכן לפיד בבעסה. הוא יצא למבצע הזה המטרה להעלות את הסקריפ שלו אבל אנשים לא טייפשים

  3. ניצן הגיב:

    כתוב מרתק
    מדוייק אהבתי

  4. פוליטיקאי הגיב:

    העיקר שהעבודה נמחקת… סקירה מדייקת

  5. חרדי הגיב:

    צהל ללא ספק עבד יפה מבחינה תודעתית ותקשורתית ופרסםסרטונים איך הוא נזהר על חפים מפשע, אי אפשר להתעלם מניהול המבצע השונה ממה שכרנו עד היום

  6. אלי מנס הגיב:

    כמה שזה היה ברור שזה היה מבצע בחירות נטו. וכמו שכתבת נראה בבירור שהתקשורת הייתה בעד ראש הממשלה בשונה מכל המבצעים שנתניהו עמוד ברשות הממשלה

כתבות נוספות של פנחס משה פורמן
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו