יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

לקראת הבחירות: התסריטים האפשריים להקמת ממשלה

לקראת הבחירות: נביא כמה אפשרויות עם הסיכוי הגבוה ביותר להקמת ממשלה, ננתח את המצב עד כה של הגושים ומה צפוי לאחר מכן.

17:18 ,31/10/22
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

מערכת הבחירות הנוכחית התאפיינה בהתעוררות  מסויימת בגיזרת מפלגות הימין הן על רקע המצב הביטחוני המורכב והן מצד כך שישבו באופזיציה בשנה וחצי האחרונות. לעומתם בקרב מפלגות השמאל – מרכז שקיבלו את השלטון לשנה וחצי האחרונות זוהתה אדישות מסויימת מצד הפוליטיקאים. אין חיבורים, אין קמפיין אינטנסיבי רק מעט פנים חדשות במרצ וקרב אגו בין מפלגת העבודה ליש עתיד. בגיזרת המפלגות הערביות המצב קטסטרופלי ולפי הערכות אחוז ההצבעה במגזר הערבי יהיה נמוך מהרגיל, כשלכל זה מתווסף החלטת בל"ד לרוץ לחוד, חד"ש ותע"ל לחוד ורע"ם לחוד המכנה המשותף לכולם שעוד נותר להם בזירה הפוליטית היא המאבק עם אחוז החסימה הגבוה, בל"ד לא עוברת אותה ואילו האחרות מתנדנדות עליה. ולסיום בגיזרת המפלגות החרדיות הפאניקה גדולה במיוחד במפלגה האשכנזית יהדות התורה שם רואים את הסחף לש"ס או לציונות הדתית ובנוסף המוני מצביעים ממורמרים שחלקם שוקלים שלא להצביע. כמובן שיש לציין שרוב רובו של הציבור החרדי ילך להצביע למפלגות החרדיות כהוראת גדו"י אך המעט שנותר שהולך ונעשה גדול מצביע ברגליים.

אם לנתח את מערכת הבחירות ומגמות הסקרים והמצב המורכב משלל בחינות כגון ביטחון וכלכלה ברחובות ישראל ניתן להבין שאין לאף אחד רצון לעוד סבב בחירות במידה ולא תיהיה הכרעה בזו הנוכחית. במערכת הפוליטית מבינים זאת, אך לעת עתה רק בדיבורים ובמחשבות ופחות במעשה כי הרי אם יפסיקו בחרמות ימנעו עוד סבבי בחירות. יש כבר דיבורים בקרב הפוליטיקאים החרדים על היום שאחרי ללא ממשלה בראשות נתניהו אלא אולי ממשלת ימין מרכז וחרדים בראשות בני גנץ, תסריט כזה יכול לקרות רק אם נתניהו יוותר על ראשות הממשלה ויפנה מקומו בליכוד לדמות אחרת, אם לא, יש סיכוי לתסריט של ממשלת מרכז שמאל וחרדים בראשות גנץ או לפיד  אך הוא נמוך מאוד, המפלגות החרדיות וגם דגל התורה לבד יתקשו לשבת בממשלה שבמהותה דוגלת בהחלשת הזהות היהודית בארץ ישראל מה גם שלמפלגות השמאל יהיה קשה לממש את האג'נדה שלהן במקרה כזה. אך גם אם הסיכוי במקרה כזה נמוך הוא עדיין קיים במידה ואותה ממשלה תקפיא חקיקה ושינויים בנושאי דת ומדינה ותשאיר את הסטטוס קוו על כנו. עם זאת האחיזה של הליכוד בראשות נתניהו במפלגות החרדיות מאוד חזקה ויהיה להם בנפרד או במאוחד להשתחרר ממנו.

כל התסריטים שנכתבו עד כה נכתבו במידה ויו"ר הליכוד בנימין נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה. כרגע גוש הימין וחרדים ניצב לפי המגמות בסקרים על בערך 60 מנדטים מנדט אחד לכאן ולכאן יכולים לשנות את התמונה הפוליטית ולכן הסיכויים של נתניהו להרכיב ממשלה לא רעים במידה והערכות יתממשו ואחוז ההצבעה במעוזי הערבים והשמאל יהיה נמוך אז חלק מהמפלגות הערביות לא יעברו את אחוז החסימה והמנדטים יתחלקו בין הגושים כאשר גוש הימין יזכה למנדט המיוחל להרכבת הממשלה. מנגד אם הערכות לא יתממשו ואחוזי ההצבעה במעוזי הערבים והשמאל יהיה גבוה תקום ממשלת מרכז שמאל עם תמיכה מבחוץ ומבפנים של המפלגות הערביות ואולי במקרה קיצון גם בתמיכה חיצונית של החרדים. במקרה ואחוזי ההצבעה אצל כולם יהיו שווים גם בימין וחרדים וגם בשמאל וערבים אז לא תיהיה הכרעה והתסריטים של ממשלה בראשות גנץ או הנצחת שלטון לפיד הנוכחית לא יהיו מופרכים בכלל. אם כן זהו המצב המורכב בפוליטיקה הישראלית.

מילה לסיום על איילת שקד והבית היהודי, הקהל שהיא מייצגת מתחלק בין מצביעי ימין שלא רוצים להצביע לנתניהו וישארו בבית במידה ותפרוש לבין מצביעים שיצביעו או לה או לכחול לבן ולכן בליכוד בשבוע האחרון החליטו להוריד את רף ההתקפות כנגדה מאחר והבינו שהמצב בקרב המצביעים שלה אבוד בכל מקרה ולפחות אם לא תעבור את אחוז החסימה הגבוה קולותיה יתחלקו בין הגושים ואילו אם כן תעבור את אחוז החסימה היא תיהיה החלק המשלים בפאזל של נתניהו להרכבת הממשלה.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

7 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. איתמר הגיב:

    מה שהכי חשוב זה שמרצ תמייך להיות חתח אחוז החסימה וככה הימין ירוויח כ 2 מנדטים. ושנתניהו לא יעשה נלנו קטע וישב עם גנץ ויזרוק את בנגביר

  2. נווה רב הגיב:

    עכשיו עם המדגמים נראה שצדקת חלקית נחכה לסוף הכל יכול להשתנת

  3. נעמה לוי הגיב:

    תלוי באחוזי ההצבעה בינציים נראה שהם גבוהים וזה כבר מעודד

    1. אחוז הצבעה גבוה מעודד, אבל השאלה מאיפה זה? יכול להיות שגם במעוזי השמאל וערבים אחוז ההצבעה גבוה וזה כבר עניין אחר. מעניין יהיה לראות את נתוני ההצבעה הסופיים בערב.

  4. אלירן הגיב:

    מסכים עם רוב מה שכתבת רק שלדעתי יש סיכוי גדול שלא תהיה הכרעה

  5. טור יפה הגיב:

    אני דווקה מעריך שהימין יקח במפתיע בגדול. מחר נראה

כתבות נוספות של פנחס משה פורמן
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו