יום שני, 01/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

הנתונים המפתיעים חושפים: האם צה"ל מעוניין בכלל בגיוס חרדים?

על רקע הדיון בבג"ץ בסוגיית גיוס חרדים לצה"ל, דו"ח חדש מצביע על כך שמרבית מבקשי הגיוס החרדים נדחים על ידי צה"ל מסיבות רפואיות ואחרות.

10:42 ,06/06/24
בינה מלאכותית
קרדיט: בינה מלאכותית
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

בדיון הציבורי והמשפטי העכשווי בסוגיית גיוס החרדים לצה"ל, עולה שאלה קריטית: האם צה"ל באמת מעוניין לגייס חרדים? דו"ח חדש, שפורסם על ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מצביע על נתונים מדהימים בהקשר זה. מתוך 4,000 חרדים שהגישו בקשות גיוס מאז אוקטובר 2023, צה"ל דחה 3,120 ממגוון סיבות, בעיקר אי כשירות רפואית.

מתוך 880 החרדים שנמצאו כשירים, גויסו רק 540. מדובר במספרים שמעלים תהיות רבות לגבי הצורך האמיתי של צה"ל בכוח אדם חרדי, במיוחד לאור הצורך בסד"כ גדול יותר בתקופת מלחמה. נכון להיום, יש כ-66 אלף חרדים במעמד דחיית שירות מסיבת "תורתו אומנותו".

במהלך דיון שהתקיים בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת בפברואר, תא"ל שי טייב, רח"ט תכנון ומנהל כוח האדם בצה"ל, סיפק נתונים דומים. מתוך 4,000 החרדים שביקשו להתגייס, כ-1,000 נמצאו רלוונטיים וכ-600 גויסו בפועל. בצה"ל נדרשים כיום לכוח אדם נוסף בשל הימשכות המלחמה והרחבת הצבא, אך דוחים חלק גדול מהבקשות לגיוס של חרדים.

בין השנים 2010 ל-2020, גויסו לצה"ל 20,418 חרדים, כאשר שנת השיא הייתה ב-2017 עם 3,000 מגויסים. עם זאת, מספר המתגייסים החרדים ירד משמעותית בשנים שלאחר מכן, עד ל-1,193 בשנת 2020. נתונים אלו לא מתיישבים עם מחקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה, לפיו רבע מהגברים הצעירים החרדים רוצים להתגייס לצה"ל, אך רק 10% מהם מצליחים לעשות זאת.

המצב מעלה שאלות רבות בנוגע למידת העניין של צה"ל בגיוס חרדים, והאם ישנם מחסומים בירוקרטיים או אחרים שמונעים את השתלבותם של החרדים בצה"ל. האם צה"ל באמת זקוק לחרדים כחיילים, או שמא מדובר בהחלטות פוליטיות וכלכליות שמביאות לדחייתם? אלו שאלות שדורשות תשובות, במיוחד בעתות משבר.

תשפטו לבד…

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של ישראל מרדכי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו