יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

דגל התורה תרוץ בנפרד מאגודת ישראל? איומי סרק או רציניים

האם האיומים של דגל התורה אלו איומי סרק או איומים רציניים? דגל התורה עושה תרגיל ישן האם הוא יצליח? וגם הנהירה החרדית למפלגות לא חרדיות.

13:05 ,19/07/22
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

הבחירות כבר החלו, והמאבקים הישנים ביהדות התורה צפים על פני הנהר הפוליטי השוצף. "דגל התורה מאיימת לרוץ בנפרד מאגודת ישראל" זועקות הכותרות הראשיות בעיתונות החרדית, ושוב חוזר הניגון יו"ר דגל התורה ח"כ משה גפני מנפנף בניצחון הליטאי בעיריית ירושלים על החסידים כראיה שמפלגתו יכולה לרוץ בנפרד ולהשיג את כמות הקולות והמנדטים הדרושים כדי לעבור את אחוז החסימה הגבוה.

אך אם בעיריית ירושלים (הריכוז החרדי הגדול בישראל) כל מפלגה חרדית דאגה לעצמה מבלי חשש כי המיעוט החילוני ישתלט על העירייה הירושלמית מחדש, בזירה הפוליטית הארצית החשש מהרוב החילוני שרוצה לפגוע במסורת היהודית במרחב הציבורי הישראלי קיים והוא גדול מאוד. המפלגות החרדיות משתדלות להתאים אינטרסים ולהימנע מקטטות אנוכיות ודאגה רק לעצמם. בפוליטיקה הארצית המיעוט החרדי נאלץ לכרות בריתות אם הדתיים והמסורתיים כדי להתאחד לגוש אחד תחת מועמד המוסכם על כלל החלקים ולרוץ כנגד גוש יריב שפחות אוהב את המסורת היהודית במרחב הציבורי הישראלי. במקרה שלנו המועמד של הגוש המסורתי דתי וחרדי זה נתניהו.

כעת לנקודה הכי חשובה: אם בזירה הפוליטית מוניציפלית כל מפלגה חרדית דואגת לעצמה ולקהילות שהיא מייצגת בעיקר בערים אם רוב חרדי, הרי שבזירה הפוליטית הארצית המפלגות החרדיות שהן מיעוט נאלצות להתמודד מול רוב חילוני ולכן הראיה שלהן בזירה זו היא יותר גושית ופחות מפלגתית. לכן כאשר דגל התורה מאיימת על ריצה נפרדת היא תחשוב בין היתר גם על ההשלכות לכך על אגודת ישראל והאם היא תעבור את אחוז החסימה הגבוה? במקרה שדגל התורה תבין שלא, היא לא תרצה להחליש את הכח החרדי בכנסת מול הכח החילוני ותצטרך לוותר על האינטרסים המפלגתיים לטובת האינטרסים הציבוריים.

לכן גפני מדגל התורה וגם אייכלר מאגודת ישראל ניסו להוריד את אחוז החסימה בעזרת חוק מיוחד שהוכן לשם כך, אך לעת עתה הם לא הצליחו. לכן במידה ואחוז החסימה ישאר גבוה דגל התורה לא תסכן את אגודת ישראל שיגרור פגיעה בגוש המסורתי דתי וחרדי בראשות נתניהו ותוותר על החלום לרוץ בנפרד.

דגל התורה יודעת שלפגוע בכח החרדי בכנסת תיהיה בכיה לדורות. ולכן כל איומי ה"לרוץ בנפרד" של המפלגה הליטאית נועד נטו להעצים אותה כחלק מתרגיל ישן ונושן שבעבר השתמשה בו אגודת ישראל על דגל התורה וכעת כבומרנג חוזר משתמשת בו דגל התורה. במסגרת התרגיל המפלגה שמשתמשת בו מעצימה ומאדירה את עצמה ומוכיחה את זה באמצעות הישגים מקומיים נקודתיים, לאחמ"כ היא מתפסת על עץ גבוה של איומים על ריצה נפרדת, ועל סקרים פנימיים שמוכיחים שהמפלגה לבד תעבור את אחוז החסימה, בהמשך היא מתחילה לדרוש דרישות גדולות מאוד מהמפלגה השותפה כגון מס' תפקידים בכירים ומקומות ראשונים במפלגה המאוחדת ובהדרגה יורדים בסך ובסף הדרישות ככל שהמפלגה השותפה מגלה יכולת עמידות יציבה וחזקה.

דבר נוסף: יהדות התורה המאוחדת מקבלת לפי המגמות בסקרים 7 מנדטים ולא גודלת מעבר לכך, הסיבה נעוצה בכך שיש חורים במפלגה שממנו זורמים צעירים ועוד כמה קהילות למפלגות אחרות. גם ש"ס נחלשת מעט בסקרים אך הנזק אצלה מבריחת מצביעים מינורית יחסית. ומה אם הגידול הטבעי של הציבור החרדי שאמור להניב פירות אלקטוראלים עבור המפלגות החרדיות? על זה נאמר "ככל שהציבור החרדי גדל כך גם השוליים גדלים". לא נקרא למצביעים החרדים למפלגות אחרות שוליים, אבל המסר במשפט זה ברור. הזרימה החרדית למפלגות לא חרדיות התעצמה בשנים האחרונות, ויש כבר כאלו שסימנו את מפלגת הציונות הדתית ובראשם את איתמר בן גביר כיעד מס' 1 למתקפה של המיינסטרים החרדי. כמובן שעדיין הגרעין של הציבור החרדי יצביע למפלגות החרדיות אך חוסר היכולת של המפלגות החרדיות לעצור את אותה זרימה חרדית היא בהחלט סיבה לדאגה לטווח הארוך והורדת מפלס המתיחות הפנים מפלגתית.

כמובן ניתן לכתוב רבות על הנעשה במפלגות החרדיות וכמובן שאלת השאלות האם הן יפרקו את הברית עם הליכוד בראשות נתניהו אחרי הבחירות או שהליכוד יפרד מהאחרון לפני? על כך ועוד, בהמשך.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

7 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. טולדנו הגיב:

    ברור איומים. עכשיו גם ירדו בסקרים. הם מפחדים על הכיסא שלהם

  2. שסניק הגיב:

    בתחושה שלי זה עלול לצאת לפועל. בתקווה שלא

  3. אליהו חיים הגיב:

    הדוגמא עם ערית ירושלים נכונה ומדוייקת ובאמת משקפת את הדרך האסטרטגית במגזר בקבלת החלטות פוליטיות…

  4. נועם שליט הגיב:

    לדעתי הליכוד והחרדים זה לא מה שהיה. בעבר זה היה ברית שקטה . היום אין מחויבות זה מורגש באוויר

  5. אלעזר הגיב:

    בחיים זה לא יקרה הגדולים לא יתנו לזה יד

  6. אתה מצויין הגיב:

    הכתבה שלך מקסימה

  7. כנראה שאתה טוב מידאי :) הגיב:

    אתה משגע אותי איך תמיד אתה מצילח להגיע לכותרת הראשית כמה אני מנסה לא הצלחתי עדין

כתבות נוספות של פנחס משה פורמן
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו