יום חמישי, 04/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » פוליטי

בג"ץ ידון בהרכב מורחב בעתירות הגיוס: האם בני הישיבות יגויסו?

בג"ץ ידון הבוקר (ראשון) בשעה 9:30 בהרכב מורחב של תשעה שופטים בסוגיית מעמדם של בני הישיבות שנותרו ללא מעמד חוקי ובמקביל בחוקיות העברת התמיכות

08:51 ,02/06/24
ללא
קרדיט: ללא
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

שלוש עתירות שהוגשו על ידי התנועה למען איכות השלטון, אחים לנשק ואימהות בחזית דורשות הוצאת צווי גיוס מידיים לתלמידי הישיבות. שתי עתירות נוספות דורשות שצו הביניים שהוציא בית המשפט העליון בחודש פברואר האחרון להקפאת התמיכות לישיבות עבור בחורים חייבי גיוס יהפוך לצו סופי. את העתירות הגישו פורום איילון לזכויות אדם והתנועה הדמוקרטית האזרחית. העתירה השישית מבקשת לבטל את החלטת הממשלה לפיה הייצוג הפרטי של הממשלה בעתירות הגיוס חל גם על משרדי הממשלה ולא רק על הממשלה.

הדיון בעתירות ייערך בהרכב מורחב בראשות ממלא מקום נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, ולצידו השופטים יצחק עמית, נעם סולברג, דפנה ברק-ארז, דוד מינץ, יעל וילנר, עופר גרוסקופף, אלכס שטיין וגילה כנפי שטייניץ. ההרכב נחשב למאוזן ואף נוטה לכיוון השמרני, אך סוגיית הגיוס שוברת את החלוקה הרגילה של שופטים 'שמרנים' מול ליברלים.

בניגוד לדיון בפברואר 2024, את הממשלה לא מייצגת פרקליטות המדינה אלא עורך דין פרטי, עו"ד דורון טאובמן, שותף במשרד רם כספי. הממשלה הגישה בקשה לייצוג פרטי לאחר שהיועמ"שית קיבלה את ההקבלה שיצרו חלק מהעותרים בין סוגיית הגיוס לסוגיית התמיכות שמקבלות הישיבות בעבור בחורים חייבי גיוס.

תוקפו של חוק הגיוס שחוקק ובוטל על ידי בג"ץ פקע ביוני 2023. מאז אין חוק שמסדיר את מעמדם של בני הישיבות. החוק פקע לא בגלל החלטת בג"ץ אלא בגלל שמראש הוא נחקק כהסדר זמני עד יוני 2023. למרות שהחוק בוטל על ידי בג"ץ, אושרו הארכות שאפשרו אי חקיקת חוק עד שהחוק פקע מעצמו.

הממשלה אישרה בשנה שעברה, סמוך לפקיעת החוק, החלטה המורה לשר הביטחון להנחות את צה"ל שלא לגייס בחורי ישיבות עד לסוף מרץ 2024. החלטת הממשלה לא הוארכה בשל חוסר הסכמות מול היועמ"שית.

הדיון היום בבג"ץ עשוי להיות קריטי, שכן אם בג"ץ יהפוך את צווי הביניים לקבועים ויורה על הוצאת צווי גיוס לבחורי הישיבות, עשויה זו להיות סופה של הממשלה עם פרישת המפלגות החרדיות.

ראש הממשלה נתניהו מבקש בימים אלו לחדש את הדיונים על חוק הגיוס מהכנסת הקודמת ומבקש להחיל את דין הרציפות על החוק. אם החלת דין הרציפות תאושר, החוק יעבור לוועדת חוץ וביטחון לקריאה שניה ושלישית שם ינסו להביא נוסח לחוק שיהיה מוסכם גם על המפלגות החרדיות וגם על שאר חלקי הקואליציה.

גנץ מתנגד לחוק שהוא עצמו הביא בטענה שהוא לא מותאם לצרכי צה"ל אחרי ה-7 באוקטובר וכך גם סוברת היועצת המשפטית לממשלה. שר הביטחון מתנה תמיכה שלו בחוק הגיוס בהסכמה רחבה. למרות עמדתם, החלת דין הרציפות אושרה בוועדת שרים לחקיקה ואף התקיים על כך דיון בממשלה.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

כתבות נוספות של מאיר זר
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו