יום ראשון, 06/10/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » משפחה

מהי אלימות בין בני זוג וכיצד ניתן לטפל בזה ?

אין ספק שבימים קשים אלה המודעות לתופעת האלימות והשלכותיה על ההתפתחות האישית, הזוגית והמשפחתית הולכת וגדלה. לצערי הרב, עדיין ישנן גברים ונשים

15:37 ,06/06/22
קרדיט: אתר חינמי / התמונה משקפת אלימות
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

עמיחי לוי מטפל זוגי/רגשי

יור' " זוגיות " מכון לטיפול זוגי/רגשי ובדיקת התאמה לזוגות .

השפעת האלימות ניכרת בטווח הקצר ובטווח הארוך. כאבי הפגיעה הפיזית והרגשית נותנים את אותותיהם לכל אורך החיים. במשך השנים הצלקת אולי מגלידה, אך תמיד נשאר חלק מדמם אצל האדם אשר סובל מאלימות. נשים וגברים  המתמודדים עם זוגיות אלימה סובלים, בצד הפגיעה הפיזית, גם מחוויות של בדידות, העדר שייכות, חוויות ניכור, מצבי אימה, טרור, דיכאון וחרדה.

אלימות בין בני זוג יכולה לבוא לידי ביטוי בכמה ממדים: פיזי, מילולי, מיני, חברתי, כספי ורוחני. דפוסי ההתנהגות יכולים לכלול: איומים, חוויות של טרור, פחד, השפלות מילוליות ופיזיות, מעקבים, הטרדות, בידוד חברתי, מניעת שליטה על משאבים כלכלים, אונס, פגיעות מיניות, פגיעות פיזיות, ניסיונות לרצח וכמובן מצבי רצח. להלן נורות אזהרה לשישה סוגי אלימות שונים:

  1. אלימות חברתית

בררו עם עצמכם האם בן הזוג ו/או בת הזוג מנסים לצמצם או להפחית לכדי מינימום את הקשרים החברתיים שלכם. בררו האם הם מטילים דופי בכל חבר או חברה שאתם מיודדים עימו, האם נאסר עליכם להיות בקשר עם חברים משנים שחלפו, האם בן זוגכם עורך סצנות קנאה לגבי כל חבר אשר דיברתם עימו, האם מוטלות עליכם סנקציות ועונשים כאשר אתם ממשיכים להתראות עם ידיד או ידידה שהתבקשתם מבן הזוג שלא להיות בקשר עימו, מאחר שכל אלה יכולים להעיד על אלימות חברתית.

  1. אלימות מילולית

בררו עם עצמכם מהן דרכי התקשורת בבית ואיך נראות המריבות בניכם. האם חילופי הדברים כוללים קללות, מסעות הפחדה, חוויות של טרור מתמשך והשפלות מילוליות? האם בזמן מריבה נאמרים משפטים כגון: "את/ה לא שווה", "את/ה אפס", "תלך/כי מפה, מי ירצה אותך בכלל?" וכן הלאה. חילופי דברים ומשפטים קשים ומנמיכים אלה מעידים על אלימות מילולית.

  1. אלימות מינית

היו מודעים לכך שאלימות מינית כוללת כל ניסיון של בן הזוג ו/או בת הזוג לכפות את עצמו עליכם. כן, גם אם אתם נשואים שנים רבות. זכרו, מותר שלא להסכים ליחסי מין ואין לצד השני שום זכות לכפות עליכם יחסי אישות אם אינכם מעוניינים בכך.

  1. אלימות כלכלית

בדקו עם עצמכם האם אתם מחויבים לתת דין וחשבון על כל שקל שאתם מוציאים? האם נשללות מכם זכויות לקנות לעצמכם דברים אישיים? האם אתם מחביאים מבן זוגכם באופן עקבי דברים, כולל מוצרי מזון בסיסים וביגוד שקניתם לעצמכם ולילדיכם? ולבסוף, שאלו את עצמיכם האם אתם מפחדים לספר שקניתם משהו והאם מופעלים עונשים ואיומים כאשר עצם הקניה מתגלית? במידה וכן, אתם סובלים מאלימות כלכלית.

  1. אלימות רוחנית

גברים ונשים רבות בחברה הדתית סובלות מאלימות רוחנית, וזאת כאשר הפגיעה בהן מתקיימת על רקע דתי ורוחני. אלימות רוחנית יכולה לכלול מניעת לימוד תורה , מניעת הדלקת נרות בשבת, קיום יחסי אישות בכפיה בזמן נידה , הנמכה בערך התפילה ומניעת הסבה לשולחן השבת. במקרים רבים הם לא יכירו בכך שהם סובלים מאלימות רוחנית, אך כיום יש יותר ויותר מודעות לכך שעצם שלילת הזכות לקיים את המצוות הינה אלימות רוחנית.

  1. אלימות פיזית

לכאורה, אלימות פיזית היא המימד המוכר ביותר מכיוון שהוא נראה לעין וקל לסביבה לגלותו. אך מסתבר שבצד המכות המכאיבות והחוזרות, הבעיטות, הנשיכות והחבטות, ישנם מימדים נוספים לאלימות פיזית. היו מודעים לכך שהשחתת רכוש, ונדליזם, זריקת חפצים על הקיר ועל הרצפה, פגיעה בדברים (פרטי לבוש, כלים וסתם חפצים שחשובים לכם) מעידים אף הם על אלימות פיזית ואל תתעלמו. התעלמות גורמת להחרפת הבעיה, ואין לדעת כיצד היא תסתיים.

חשוב להדגיש

בדרך כלל בן/ת הזוג האלים  יגיד לנתקף , שהוא זה שגורם לו להפעיל מולו אלימות ואף הוא יכעס על בן הזוג המותקף ויאמר לו , למה אתה גורם לי להגיע לזה להפעיל מולך אלימות .וגורם לבן/ת הזוג מותקף להרגיש אשם .

וכן לאחר שבן/ת הזוג השתמש באלימות בדרך כלל הוא יבקש סליחה ויצטער ואף יפצה את המותקף במתנות שונות כגון סופש' במלון, יציאה למסעדה, קניית מתנות וכו' , מה שלא ימנע ממנו לאחר זמן מסוים לחזור שוב ולהשמש באלימות כלפיכם .

על כן חשוב לי לומר לך , בן/ת זוג מותקף יקר .

אין עליך להרגיש אשם בשום צורה על שבן/ת הזוג השתמש באלימות כלפיך , שום דבר בעולם ולא משנה מה דיברת או עשית לבן/ת הזוג, לא מצדיק הפעלת אלימות כלפיך, ובן/ת הזוג האלים הוא האשם היחידי מבינכם . והוא צריך טיפול בדחיפות רבה .

וכן חובה עליכם  שלא לקחת שום פיצוי או מתנה מבן/ת הזוג שהתנהל באלימות כלפיכם . היות והוא נותן לכם את זה כדי להשקיט את המצפון שלו וזה יתן לו את הלגיטמציה להמשיך להפעיל אלימות כלפיכם היות והוא רואה שאפשר להרגיע אותכם במתנות שונות וכו'

דרכי טיפול

בארצות הברית פותתה תוכנית למעורבות בקהילה למניעת אלימות במשפחה בשם מודל דולות' (אנ'), המיושמת משנת 2006 ככלי עיקרי למניעת אלימות במשפחה. מספר בדיקות מצאו שתוכנית זו יעילה יחסית, ובאזורים בהם היא יושמה נרשמה ירידה במספר המקרים של אלימות במשפחה.

החוק למניעת אלימות במשפחה (1991) מאפשר לקורבן אלימות במשפחה להוציא צו הגנה כנגד הגורם האלים. צו הגנה יכול שיהיה רחב או מצומצם, בהתאם לנסיבות המקרה.

נשים שחוות אלימות מצד בני זוגן יכולות למצוא מחסה במקלטים לנשים מוכות.

תהל – "מרכז הסיוע לנשים דתיות". הוקם בשנת 1993, מפעיל קו חם לנשים במצוקה, מטרת המרכז לעזור לנשים דתיות או חרדיות הנמצאות במצבי מצוקה ומשבר וזקוקות לתמיכה וייעוץ.

טיפול ושיקום

מרכזים למניעת אלימות במשפחה קיימים בכל רחבי ישראל, ומעניקים מענה טיפולי הן למתעלל והן לקורבן.

בית נועם – הוסטל טיפולי לגברים אלימים.

החוק למניעת אלימות במשפחה מסמיך את בית המשפט להורות לבן זוג מכה להתחייב לעבור טיפול מתאים, ובלבד, שבן הזוג נמצא מתאים לטיפול שכזה והסכים לטיפול זה.

הוסטל מפתחות – הוסטל ייחודי בעולם לטיפול באסירים שריצו מאסר בגין אלימות במשפחה, במסגרת הרשות לשיקום האסיר .

קו הגברים – קו טלפוני המיועד לגברים במעגל האלימות במשפחה, ומאויש על ידי גברים מתנדבים.

ענישה מבחינת החוק על אלימות

אלימות במשפחה היא עבירה על החוק הישראלי. על כן הגורמים האלימים מסתכנים בענישה ואף במאסר. לפי חוק העונשין (סעיף 379) העבירה על תקיפה היא שנתיים מאסר. סעיף 382 לחוק קובע שכאשר התקיפה נעשית כנגד בן משפחה העונש הוא כפול: ארבע שנים. אם נגרמה חבלה, העונש הקבוע בחוק הוא שלוש שנים והוא מוכפל כאשר מדובר באלימות בתוך המשפחה: שש שנות מאסר. במקרים של עבירות מין, העונש יכול להיות חמור בהרבה – במקרה של אונס הוא גם יכול להיות עשרים שנות מאסר. בית המשפט גם יכול לקבוע שהאלימות היא עבירה על חוק מניעת הטרדה מאיימת (חדירה אל חייו הפרטיים של הקורבן, מעקב, איומים גלויים ומרומזים וכיוצא בזה) עבירה שעונשה עד שלוש שנות מאסר. עונש נוסף יכול לכלול פיצויים על נזקים שנגרמו עקב ההתעללות.

לפי חוק העונשין (סעיף 86) גם אם בית המשפט לא הרשיע את הנאשם, הוא רשאי להטיל על מי שהואשם באלימות במשפחה תקופת מבחן שבה הוא יעבור טיפול בקהילה. מדובר בעונש קל כיוון שהוא איננו כולל הרשעה, מאסר ורישום פלילי והוא מאפשר למואשם לשקם את חייו.

אז מה עושים?

כשאנו מבינים שאנו חווים אלימות או יודעים על מישהו שסובל מאלימות (ולמרות שהוא מעל גיל 18 ולא מוגדר על פי חוק כחסר ישע), מחויבותנו המוסרית כאנשי מקצוע, שכנים וחברים היא לעודד אותו לפנות למשטרה ולהגיש תלונה, לפנות לעובדת רווחה בלשכה לשירותים חברתיים, לפנות למרכזים למניעת אלימות, ובמצבי קיצון לפנות למקלטים לגברים מוכים ונשים מוכות. ומכנגד ללכת בדחיפות לטיפול זוגי אצל פסיכולוג שהוא בנוסף גם מטפל זוגי ושהוא מתמחה באלימות בנשפחה , ולא לתת לאלימות שאתם חווים להימשך אפילו עוד רגע אחד  , החיים יפים מאוד אל תתנו לאף אדם להרוס לכם אותם , אל תעמדו מנגד.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

5 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. ללא שם הגיב:

    יש לי שאלה
    1. כשהבעל מגיע לבית רוצה אותי 100% אז שולחת את החברה זה תקין?
    נהנת מאוד מהתוכן שלך.תודה

    1. שלום כל מקרה לגופו תלוי מתי הבעל מגיע לבית , והאם כל יום הוא רוצה אותך ב100 אחוז וכו' את מוזמנת להתקשר ל לשיחה ראשונית ללא עלות

    2. בעל הגיב:

      חחח למה מה חשבת שזה אלימות????

      1. כתבתי שכל מקרה לגופו אבל לאחר שמיעת כל הנתונים ייוכל להיות אפשרות שזה יכלל באלימות חברתית

  2. רינה הגיב:

    מפחיד שיש דברים כאלה מסביבנו ואנשים חיים עם פחד. כל הכבוד על העלאת המודעות

כתבות נוספות של עמיחי לוי
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו