יום רביעי, 18/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » כלכלה

הריבית בעולם: הסבר וסקירה מקיפה

האינפלציה בעולם משנה כיוון, ואיתה גם הריבית, אבל מה זה בעצם אומר? פרטים נוספים בכתבה.

18:12 ,08/09/24
גלובס
קרדיט: גלובס / האינפלציה: ירידת הערך של הכסף
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

לאחרונה אנו שומעים יותר ויותר את המושגים של אינפלציה, ריבית, ועוד מושגים הקשורים ביוקר המחיה, אבל, מה זה אומר בכלל אינפלציה וריבית? 

אינפלציה היא בפשטות: שיעור ירידת הערך של הכסף. 

נסביר: נגיד ורשימת הקניות השבועית שלכם כוללת 5 קרטוני חלב ב30, 2 חבילות פיתות ב20, ועוד בקבוק יין ב50, סך הכול 100. 

מדי חודש מפרסמת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה את כמות ירידת הערך של הכסף באחוזים, נגיד והחודש האינפלציה עלתה ב10%, (שיעור אינפלציה גבוהה מאוד, אך זוהי רק דוגמא) אז גם מחיר סל הקניות השבועי שלכם עלה ב10%, ומהיום תצטרכו עוד 10 בשביל לקנות את אותם המוצרים שקניתם בחודש שעבר.

אבל, אתם כנראה לא רוצים שהמחיר של סל הקניות שלכם יגדל על ידי האינפלציה, נכון? בשביל זה יש לנו את הריבית, שאותה קובע בנק ישראל.5

הריבית: הכלי המרכזי למלחמה באינפלציה

בבנק ישראל יושבת בזמן קבוע מראש, וועדה בשם 'הוועדה המוניטרית' שתפקידה לדון במדיניות המוניטרית של ישראל, שהיא בפשטות: החלטת הריבית. הריבית שקובע בנק ישראל הינה ריבית בסיסית, שעליה קובעים הגופים את הריבית שהם נותנים בהלוואות.

אבל, מה הקשר בין הריבית לאינפלציה? 

כתוצאה מעליית הריבית, מתייקרות המשכנתאות וההלוואות של כולנו, (מתייקרת ריבית הבסיס) וככה יש פחות כסף שצורך, וכתוצאה מכך יש ירידת מחירים, שתוצאתה: ירידה באינפלציה, ושמירה על רמת מחירים רצויה.

 

 לפני כ3 שנים, יכולתם עוד למצוא משכנתאות בריביות נמוכות וגם הלוואות רגילות, המחירים בסופר היו זולים יותר, החשמל היה זול יותר, עד שהגיעה הקורונה.

בקורונה, אזרחים רבים בכל העולם קיבלו מענקי ענק, ובמיוחד בארצות הברית, ומה עושים עם כסף מיותר? קונים!

וככה האינפלציה עלתה ב3 השנים האחרונות, שבשיא היא עמדה בישראל על ברמה השנתית, ובארצות הברית על לא פחות מ9.1% (!). בעקבות כך, שיעור הריבית בכל העולם עלה בחדות, מריבית אפסית לריבית של 4.5% בישראל, ולרמה של כ5.3 בארצות הברית.

במהלך השנה האחרונה האינפלציה בכל העולם החלה לרדת בחדות, מה שהוביל בנקים מרכזיים רבים בכל העולם להוריד את הריבית, אך עדיין לא בחדות. הנגיד האמריקאי (ראש הבנק המרכזי הפדרלי של ארצות הברית) ג'רום פאוול, עדיין לא הוריד את הריבית, אך הוא הכריז כי הבנק המרכזי האמריקאי יתחיל את הורדת הריבית בחודש הקרוב, מה שיוביל בנקים מרכזיים אחרים להוריד בחדות יותר את הריבית, ובניהם בנק ישראל.

 

 

היתר עסקא לא קשור לבנק ישראל, אלא לנותני ההלוואות.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

4 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. רובין הגיב:

    אז למה לא מעלים עוד הריבית לעזור לבעיית האינפלציה?

    1. האינפלציה בהיחלשות בכל העולם

  2. ליאור הגיב:

    סקירה מקצועית ביותר, אשכרה עשיתה לי סדר אמיתי

כתבות נוספות של רפאל גרין
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו