יום חמישי, 04/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » כלכלה

"אנחנו רוצים מחירים של חרדים": מהו הסוד של הכלכלה החרדית?

איש התקשורת גיא לרר הכריז כי החרדים מובילים להורדת המחירים בישראל, והוא צודק. אך איך הם באמת הם עושים זאת? טור על המודל הכלכלי החרדי

10:51 ,22/02/22
קרדיט: באדיבות המצלם
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

אלפי אנשים הפגינו בשבוע שעבר בכיכר הבימה בתל אביב, ומחו נגד יוקר המחיה. ההפגנה התקיימה מספר שעות לאחר שהתפרסם מדד המחירים לצרכן וגילה את מה שרבים חשים היטב בכיס – בענפים רבים במשק חלה בשנה האחרונה התייקרות של יותר מ-11%!

את ההפגנה ארגן איש התקשורת גיא לרר, שהוביל בשבועיים האחרונים מיזם בו נמכרו 25 אלף "מארזי מחאה" של מוצרי מזון בעלות הנמוכה ב-50% ממחירם של מוצרים דומים ברשתות השיווק. בנאום שנשא בהפגנה סיפר לרר, כי את ההשראה למיזם שלו הוא קיבל דווקא מהציבור החרדי שיודע להתאגד מול חברות ענק במהלכים כלכליים, ושהמיזם שלו נעשה בשיתוף פעולה עם "כולל חב"ד" – מוסד חסד ותיק של חסידות חב"ד, שיחד עם מתנדבים ארזו מסביב לשעון את "מארזי המחאה". מול אלפי המפגינים הגדיר לרר במילים פשוטות את מטרת המחאה: "אנחנו רוצים לקנות כמו חרדים, אנחנו רוצים מחירים כמו חרדים!" והקהל הריע בתשואות.

ואכן, לחרדים יש משנה כלכלית ושיטות ייחודיות שמאפשרות להם לרכוש את מה שבאמת צריך בעלות מינימלית. הציבור החרדי מתאפיין במבנה הקהילתי שלו, מה שהופך אותו לכוח קנייה עצום שמכופף את המשווקים ומביא להורדת מחירים בענפים שונים. אבל חשוב לדעת שכוח הוא לא העניין המרכזי במודל הכלכלי החרדי, קודמים לכך חשיבה ושימוש במוח.

הגישה החרדית אומרת שקונים רק את מה שצריך והיכן שהכי זול. גישה זו יוצרת סדרי עדיפות ברורים בהוצאות ושימוש מושכל בכסף – מותגים אינם רלוונטיים עבור הצרכן החרדי הממוצע, וכך מתאפשר ליצרנים ומשווקים פחות מוכרים להיכנס לשוק החרדי ולהציע מוצרי יסוד באיכות טובה ובמחירים נמוכים באופן משמעותי, והציבור החרדי רוכש אותם ובכמויות גדולות.

הצרכן החרדי הקלאסי לא מפונק ולא זקוק ל"חווית קנייה", מבחינתו העדיפות הראשונה היא לחסוך גם אם בשביל כך הוא נאלץ לוותר על הנוחות. בשל הגישה הזאת מתאפשר קיומן של "המכירות הקהילתיות" – מיזם של מכירות שנערכות מדי שבוע בריכוזים החרדיים, בהן ניתן לרכוש מגוון רחב של מוצרי צריכה שמשתנה בהתאם למועדי השנה. את רשימת המוצרים הלקוחות מקבלים בקטלוגים שנשלחים לתיבות הדואר או בדואר האלקטרוני, וההזמנות מתקבלות באמצעות הטלפון או באמצעים הדיגיטליים. את המוצרים אוספים הלקוחות באופן עצמאי במקום ובמועד קבוע, בדרך כלל בחניון ציבורי או ברחוב, כאשר כל האופרציה הזאת מתופעלת על ידי צוות מצומצם של עובדים.

יתרונן של המכירות הללו בכך שהן מדלגות על "עמלת התיווך" שגובות רשתות השיווק, ובכך שאין להן עלויות של שכירת שטחי מסחר, ארנונה, חשמל ותשלומי שכר לעובדים קבועים. התוצאה היא הוזלת עלויות של עד כ-40% (!) מהמחירים ברשתות השיווק.

עשרות אלפי משקי בית רוכשים את מוצריהם דרך מכירות אלה, והדבר משפיע גם על רשתות השיווק והחנויות שפועלות בריכוזים החרדיים, שכן מול מתחרה שמוזיל מחירים בצורה כל כך חדה גם הן נאלצות ליישר קו ולהוריד מחירים. הדרישה למחירים נמוכים משפיעה על ענפים רבים, כמו הלבשה והנעלה. כך, לדוגמה, עלות של חליפה לגבר בבני ברק מגיעה לשליש ממחיר של חליפה באיכות דומה שנמכרת בקניונים.

הגישה המחושבת בהוצאת כספים מתבטאת גם בעת עריכת חתונות. הגישה החרדית אומרת כי אין היגיון להשקיע מעבר לנדרש באירוע חד-פעמי שנמשך מספר שעות, ובמקום זאת מוטב להפנות את ההשקעה למקום מגורים קבוע לזוג הצעיר שישמש אותו לאורך שנים. וכך תמצאו בריכוזים החרדיים אולמות אירועים שמציעים חתונות נאות במחירים סבירים. הרצון לצמצם בהוצאות חתונה מיותרות הביא גם מספר קהילות חסידיות לקבוע כללים שמחייבים את כלל חברי הקהילה לערוך חתונות צנועות בעלות נמוכה במיוחד. קחו, לדוגמה, חצר חסידית בה העלות הכוללת של חתונה מגיעה לכ-13 אלף שקל בלבד, וזו מתחלקת בין משפחות החתן והכלה. כך גם מנוטרל הלחץ החברתי שגורם לעיתים למשפחות לחרוג מיכולתן ולערוך אירועים בעלות הגדולה מהתקציב שלהן.

אלה הן רק דוגמאות להתנהלות הכלכלית הייחודית הקיימת במגזר החרדי. הקו המנחה בהתנהלות הזאת הוא שימוש מושכל בכסף, חשיבה יצירתית ויצירת קהילה למען מטרה משותפת.

הציבור הרחב יכול ליהנות מהמודל הזה. כל מה שנדרש הוא להיפרד מהרגלי קנייה גרועים, לצאת קצת מאזור הנוחות ולהתלכד.

זה עובד. תשאלו אפילו את גיא לרר.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

12 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. ראה מחירים בריכוזים חרדים הגיב:

    שטויות במיץ עגבניות, החרדים מעלים את מחירי הדירות, זהו הציבור עם הכי הרבה צריכת דירות בשנה ביחס לאחוז שלהם באכלוסיה, וכשישי ביקוש המחיר עולה….

  2. שוכר הגיב:

    אין סוד, שומרים כל שקל וקונים ביוקר והמחירים טסים. רק לחילונים ולמי שלא מבין נראה כאילו יש לנו מחירים מיוחדים וכו. אני חרדי ועדין לא קניתי דירה בגלל המחירים הגבוהים ולא מכיר מקומות "זולים" לחרדים

  3. משה הגיב:

    עזוב. שטויות. המחירים של החרדים יקריםציותר מכל מקום בארץ

  4. רבקה גמליאל הגיב:

    הסיבה שחרדים רוכשים יותר באינטרנט והיסתגלו מהר זה מהסיבה שהזול הוא החשוב והקניה בתבונה ,אין מחסור של צורכי בסיס ומעבר לפעמים

  5. אנונימי הגיב:

    החרדי הקלאסי לא זקוק ל"חווית קנייה"-מה שכן ה"חווית קנייה" שלו זה העלויות הנמוכות .
    צריך לשכפל אותנו לעולם מתוקן יותר

  6. חנן יפרח הגיב:

    כתבה חכמה ונכונה.מה שכן צריך עומץ אצל החרדים"מודרניים"יש הרבה שופוני ומשחקי כבוד ולרוב אין באמת כסף שמאפשר זאת
    מקווה שהמודעות מגדל והשינוי ימהר להגיע

  7. משה סויסה הגיב:

    עשיתה סדר ענק בראש בכול הקשור לעולם ההתנהלות החרדית
    כתוב ברמה

  8. אליהו הגיב:

    ללא ספק הצגת את זה יפה. מוכשר

  9. חננאל.ב הגיב:

    השאלה אם מקבלים מתנות כסף לחתן והכלה כשהחתונה פשוטה מינימלית..

    1. יהודה אברהם הגיב:

      הקהילתיות שלנו זה שמחזיק אותנו גם מחוברים שורשית וערכית.
      נכון שמכירות ממוקדות של בשר.ביצים.מוצרי חלב ועוד זה מעשה חסד שכולנו נהנים מזה.מה גם שאנחנו לא מתפנקים.לכן אפשר לסגור את החודש

  10. חיהמושקה הגיב:

    כיל מילה ושורה מורכשת שניכתבה בכפידה אני חרדית שמחתנת וכולכך מזדהה אם כול פסקה! כתבה נבונה חצרכנות נבונה

  11. נתן הגיב:

    וואווו מהמם

כתבות נוספות של יהודה אייזיקוביץ
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו