יום ראשון, 08/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

מה מסתתר מאוחר אמירת פרעה "אני הרשע ואתם הצדיקים"

האם עד כה פרעה חשב את עצמו לצדיק ? מה המשמעות של הערכה עצמית זו של פרעה

13:30 ,15/01/24
pixabay
קרדיט: pixabay / פני הדור כפני כלב
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

פרעה אחר אחת מכות מצריים אמר למשה רבינו כדבר: "צאו ממצרים, אני הרשע ואתם הצדיקים". נשאלת השאלה: עד אותו רגע פרעה נתפס כצדיק? ובעיני מי נתפס כצדיק? הרי הוא שיקר ואמר:"אני עשיתיני", כלומר הציג את עצמו כאלוקה, שהוא יצר את עצמו. זה מוכיח שהוא היה שקרן ורמאי גדול – להוליך שולל את עמו ונסות לעשות כך גם לעם ישראל. אז רמאי הוא בוודאי.  ונשאלת השאלה כיצד פרעה העריך ותפס את עצמו בעיני עצמו, ולא כלפי חוץ. שהרי כלפי חוץ, בוודאי שיציג את עצמו כצדיק. כדי לענות על השאלה כיצד העריך פרעה את עצמו, נתבונן לרגע על היטלר – ימח שמו וזכרו וזכר דומיו. ידוע כי היטליר האמין שהוא והגרמנים הם גזע ארי, והיהודים וחלק משאר האומות והאשים הם נחותים. הוא רצח מיליוני אנשים וחולל את מלחמת העולם השנייה על מנת לממש את אמונתו. בכך, היטלר, האמין כי הוא צדיק הפועל מען האנושות, לא פחות מכך. מכאן, נסיק שגם פרעה העריך את עצמו כצדיק, ולראיה, כאמור, אותה אמירה שלו: " אני הרשע ואתם הצדיקים", ממנה משתמע שעד אותו רגע פרעה האמין שהוא הצדיק, ומכות מצריים גרמו לו להאמין לרגע, הפוך מאמונתו שהוא הצדיק. עד כמה העולם יכול להיות מעוות ולעמוד עקום. על כך נאמר: "מעוות לא יתקון", כלומר הוא כל כך היה שקוע באמונת צדקתו שאין לו דרך חזרה למוטב. הראיה הברורה לכך, שהשם יתברך הקשה את ליבו ומנע ממנו להתחיל לחזור למוטב כי הוא כבר עשה כל כך הרבה רע שאין לו זכות לחזור למוטב, להיות בן אדם טוב. ואם נתחיל לרגע בחקירה פילוסופית נוראית ונשאל – מה באמת טוב ומה רע. אולי למשול בכוח תוך רמיסת עמים ואנשים זה בסדר, כדרך המקדשת את המטרה ואף אולי, חלילה היהודים הם עם נחות, ועל סמך מה אנו מחליטים שהיטלר ופרעה היו רשעים. אז הוא שיקר שהציג עמצו כך. התשובה לכך כבר התחילה להיכתב כאן. ההבדל המהותי והבסיסי, המבדיל בין המנהיג הטוב והמנהיג הרע הוא מה היה מצבם של האנשים שהיו בעמו ועמים נוספים אתם הגיע למגע. ברור כי היטלר היה רוצח שפל חסר אנושיות ואכזר בעל דעות מעוותות, עד כדי שהטוב והרע נהפכו אצלו. היטלר ופרעה, בפני חלק מעמם היו נערצים ונחלק להם כבוד רב. להבדיל אלף אלפי הבדלות, משה רבינו היה מנהיג נערץ וקבל כבוד רב, וזאת, וכאן ההבדל והדגש, מבלי לפגוע באף אדם . זה ההבדל המהותי ביו מנהיגים רעים ולהבדיל, רשעים ואכזריים. מה שהיה הוא שיהיה אמר החכם באדם. יתבונן הקורא בעולמנו שלנו כיום ויבין מי דומה לפרעה של היום, לא בכמות הרציחות, אלא מי הם המציגים עצמם כצדיקים ובאמת אינם אלא רשעים המושלים בכוח כביריונים תוך רמיסה, פגיעה ושיסוע בין אנשים.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

11 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. יאיר הגיב:

    אהבתי, בשורות טובות לכל עם ישראל

  2. מוטי ג הגיב:

    שאפו, משהו מקורי לשולחן שבת

    1. כן מקורי, התעמקתי בסוגיה איך פרעה אמר על הצמו שהוא צדיק, ובסבלנות, ממחשבה למחשבה הגעתי הלתשובות שהניחו את דעתי, אז החלטתי לשתף.

  3. יענקי הגיב:

    אהבתי מאוד איש יקר,

    1. תודה, תגובה כמו שלך מחזקת אותי לכתוב עוד תוכן.

  4. שמחה הגיב:

    אני מניח שאתה מתכוון לערב רב שבתוכנו ….

  5. Yossi הגיב:

    דבר תורה זה חידוש מופלא. הוא מקשר בין פרעה והיטלר שהיו דמויות מרכזיות ומסביר את הסכנה שבאישים אלו וכמוהם, ומראה איך משה בן עמרם הוא לא פחות בעל השפעה מהם, אך לא מסוכן לעמו ובכלל, תוך שקנה מעמדו ביושר בניגוד להם. ברכות.

    1. תודה, תגובה כמו שלך מחזקת אותי לכתוב עוד תוכן.

    2. יאיר הגיב:

      לגמרי נכון, יישר כח

    1. ברק אבישר הגיב:

      זו תמונה שמכוונת להנהגה מרושעת כמו של היטלר ופרעה. לעיתים, ההנהגה מייצגת את הדור או חלקו שהם כפני כלב.

כותרות אחרונות

עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו