יום ראשון, 08/09/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

י"ט כסלו: מאפילה לאורה

סיפורו של יום י''ט בכסלו המציין את "ראש השנה לחסידות" - חג הגאולה.

14:38 ,28/11/23
יצירה מלפני למעלה ממאה שנה
קרדיט: יצירה מלפני למעלה ממאה שנה / תמונתו של רבי שניאור זלמן מליאדי
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

יום י"ט בכסלו שאותו נחגוג בשבת הקרובה, מציין את "ראש השנה לחסידות", ביום זה בשנת תקנ"ט, שוחרר רבי שניאור זלמן מליאדי (בעל התניא) מייסד חסידות חב"ד ממאסרו ברוסיה הצארית, שמחת שיחרורו לא הייתה שמחה אישית שלו בלבד אלא של כלל החסידים, אירוע זה פתח פרק חדש בהיסטוריה של תנועת החסידות וציין תחילה של תקופה בגילוי פנימיות התורה
הפצת החסידות החלה למעשה שני דורות קודם לכן, אז מייסד תנועת החסידות רבי ישראל הבעל שם טוב גילה לתלמידיו רעיונות מסתורים שבמשך שנים היו ידועים רק ליחידי סגולה, כשנפטר נמשכה פעילותו באמצעות ממלא מקומו, "המגיד ממעזריטש" – שאף לו קשר הדוק לתאריך י"ט בכסלו, שכן הוא נפטר ביום זה עשריים ושש שנה קודם שיחרורו של רבי שניאור זלמן מליאדי, וזמן קצר לפני הסתלקותו אמר לרבי שניאור: "יום זה יום חגנו".
רבי שניאור זלמן מליאדי לקח את הדברים צעד קדימה, והפיץ את תורת החסידות לחוגים יהודים רבים במזרח אירופה, ובנוסף אף ייסד את חסידות חב"ד – פילוסופיה, התבוננות ושיפור אישי שהפכה את המונחים המיסטיים המופשטים לנגישים ויישום יום – יומי.
בשנותיה הראשונות נאלצה התנועה להתמודד מול התנגדות חזקה ולעיתים אף חריפה של הממסד הרבני והקהילה היהודית, אפילו בתוך התנועה עצמה, היו כאלה שחשו שהוא "הרחיק לכת" בהפיכת החסידות לפופלרית ואת רעיונותיה הכמוסים לברי השגה לכל מי שרק ירצה בכך.
בסתיו תקנ"ט (1798), בעקבות הלשנה של מתנגדי החסידות בטענה שרעיונות החסידות חותרים תחת השלטון הצארי, הוא נכלא במבצר הפטופלבלסקי שבפטרבורג, בחקירותיו היה עליו לספק לשרי הצאר הסברים על מונחי יסוד ביהדות ובפילוסופיה החסידית, כעבור 53 יום הוא זוכה מכל ההאשמות נגדו ושוחרר ממאסרו.
את מאסרו ראה רבי שניאור זלמן כהשתקפות של קיטרוג שמימי על פעולותיו לגלות את סודותיה של התורה, ואת שחרורו כזכייה בדין בבית דין של מעלה, כשהשתחרר ממאסרו בי"ט כסלו הוא הגביר את הפצת החסידות והגדיל את ביאוריה.
בשל זאת, י"ט בכסלו מציין את ה"לידה" של תנועת חסידות חב"ד: הנקודה בה היא הפציעה מרחם המיסטיקה והחלה לפרוח ולהתפתח כחלק אינטגרלי של תורת ישראל וחיי העם היהודי.
בקרב חסידי חב"ד נהוג לאחל ביום זה: "לשנה טובה בלימוד החסידות ובדרכי החסידות תכתבו ותחתמו", וברחבי העולם כולו נערכות "התוועדויות" חסידיות בהן הנוכחים לומדים ומתוועדים על תורתו של בעל התניא, מתחזקים בלימוד תורת החסידות ומקבלים החלטות טובות.

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

6 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. שמחה חי הגיב:

    לא חבדניק אבל בהחלט מעניין

  2. Rachel הגיב:

    מענין

  3. בנימין הגיב:

    אין על החבדינקים, חודש כסליו זה חודש החגים אצלהם. אשריכם ישראל

  4. רובי הגיב:

    מחזק מאוד יוסי, יישר כח

כותרות אחרונות

עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו