יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

י"ג כסלו: היום בו נקבע כי "המלך אינו מעיד"

ביום י"ג כסלו תשמ"ו, פסק השופט הגוי בבית המשפט הפדרלי: "המלך אינו מעיד" - הרבי מליובאוויטש אינו צריך להעיד בבית המשפט בעניין הספרים • מרתק

21:24 ,25/11/23
ללא קרדיט
קרדיט: ללא קרדיט / פסיקת דין, אילוסטרציה.
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

צמד המילים הכל-כך מוכרות "דידן נצח" מקבלות בחסידות חב"ד אור מיוחד, במיוחד היום.

החל מפרשת גניבת הספרים הקדושים שהתרחשה בחסידות חב"ד בשנת תשמ"ה (1985), כאשר ספרים אשר היו שייכים לנשיאי חסידות חב"ד במשך הדורות, נגנבו מספריית ליובאוויטש. עד כדי כך שהפרשיה הגיעה לבית משפט הפדרלי בניו יורק.

הרבי היה מעורה בעצמו בכל מהלך הפרשיה, וכן נתן הוראות בכל פרט ופרט בנוגע למשפט. הרבי ראה במשפט זה קיטרוג על כלל חסידות חב"ד בדורנו.

עיקר הפרשיה – "דידן נצח" – הסתיימה בשנת תשמ"ז ביום ה' טבת כאשר פסק השופט כי הספריה והספרים שייכים לאגודת חסידי חב"ד, ומאז ועד היום יום ה' טבת נחגג אצל חסידי חב"ד כיום טוב חסידי.

אך יום היסטורי ומיוחד קדם ליום טוב המדובר. יום י"ג כסלו:

במהלך המשפט העלה הצד שכנגד תביעה שהרבי מליובאוויטש בעצמו יעיד במשפט ח"ו (!) וביום י"ג כסלו תשמ"ז (26 בנובומבר, 1985 למנינם) היה היום שהשופט אמור להחליט האם על הרבי לבוא להעיד בעצמו בבית המשפט.

יום זה נקבע ליום תענית ואמירת תהילים. כבר בהשכמה היה מרכז חב"ד העולמי – בית חיינו 770 בברוקלין שבני יורק, מלא באנ"ש והתמימים שאמרו תהילים. ההרגשה הכללית היתה איומה.

הרבי הורה אז לעו"ד לטעון שהיות והרבי הרי הוא מנהיג רוחני של חב"ד, ולא בעל-הבית על דברים פיזיים, וכיוון שמדובר כאן על "פרפטי" פיזית ששייכת לחב"ד, אין לרוחניות התנועה קשר לכך, ואין סיבה שעדות של המנהיג הרוחני דווקא, תועיל בבירור הענין.

אחד מהעדים אשר פעלו שהרבי לא יצטרך לבוא לבית המשפט על מנת להעיד (ר"ל), היה ד"ר וויס המכונה "רופאו של הרבי", שהעיד בבית המשפט אשר היות והרבי עבר התקף לב קשה בחודש תשרי ה'תשל"ח, לכן אין זה מן הרצוי אשר הרבי יבא לבית המשפט לדבר על ענינים הגורמים לו עגמת נפש רב.

ת"ל, המאמצים נשאו פרי, ובשעות הצהריים, נפסק בבית המשפט הפרדלי של ארצות הברית אשר "המלך אינו מעיד" שהרבי מליובאוויטש אינו צריך להעיד בבית המשפט בענין הספרים.

זמן קצר לאחר-מכן התפרסם הדבר ב-770, והשמחה הרקיעה שחקים.

בלילה שלאחר המשפט התוועד הרב אברהם שמטוב בזאל הקטן ב-770 עם קהל הבחורים שעות ארוכות, וההרגשה היתה נפלאה. בלבבות חשו שזהו הצעד הראשון בדרך לניצחון, שהגיע בה' טבת כשנה לאחר מכן.

בין החסידים הותאמו המילים שנה אחר כך (ע"י ר' ישראל דוכמאן ע"ה) "יכירו וידעו כל יושבי תבל וואס איז געטראפן אף י"ג כסלו" למנגינת "אכן אתה", ניגון המסמל את הצעד החשוב מאז ועד היום.

"והימים האלה נזכרים ונעשים", שנזכה להתגלות מלך המשיח, מלך ביופיו תחזינה עינך, ונאמר לצרותינו די, תיכף ומיד ממש, אמן ואמן!

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

6 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. עוקב אדוק הגיב:

    כתבה ממש יפה,

כתבות נוספות של אבריימקה אייזנשטיין
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו