יום ראשון, 07/07/2024
האנשים שלי
עמוד הבית » יהדות

וורט לפרשת השבוע

ההשפעה הרוחנית של הברכה, ממקור הברכה - הקב"ה

21:16 ,02/06/22
קרדיט: הקרן למורשת הכותל
בואו לכתוב בחבּוּרֶה!

חבּוּרֶה בנויה מתוכן גולשים.
גם אתם מעוניינים לכתוב ולהשפיע?
הצטרפו והעלו עכשיו את התוכן שלכם

הצטרפות

"וַיְדַבֵּר ה' אֶל מֹשֶׁה לֵּאמֹר: דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאֶל בָּנָיו לֵאמֹר כֹּה תְבָרֲכוּ אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אָמוֹר לָהֶם: יְבָרֶכְךָ ה' וְיִשְׁמְרֶךָ: יָאֵר ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וִיחֻנֶּךָּ: יִשָּׂא ה' פָּנָיו אֵלֶיךָ וְיָשֵׂם לְךָ שָׁלוֹם: וְשָׂמוּ אֶת שְׁמִי עַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וַאֲנִי אֲבָרֲכֵם:" (במדבר ו', כב-כז)

יש לדקדק בפסוקים: מי מברך את בני ישראל? מחד – "כה תברכו… אמור להם"; ומאידך, "ואני אברכם". כלומר, הקב"ה מברך את בני ישראל באמצעות הכהנים. תפקידם של הכהנים הוא לומר לבני ישראל שלושה פסוקים, הכהנים "שמים" על בני ישראל את שמו של הקב"ה, ובעקבות זאת – "אני אברכם". מה פשר התהליך הזה, ומהי מהות תפקידם של הכהנים?

ברכה – פירושהּ הורדת שפע אלוקי לעולם. התנאי להורדת שפע אלוקי לעולם הוא בהכרת הטוב של הזוכים לשפע, ההכרה שיסודו ומקורו של השפע הוא הקב"ה. על ידי הכרה זו, השפע חוזר ויורד לעולם, וחוזר חלילה. האדם המברך מודה לקב"ה על הטוב שנתן לו, ובעקבות הכרה זו, האדם נעשה זכאי וראוי להמשך חסדי ה'.

תפקידם של הכהנים הוא חינוכי: " כִּי שִׂפְתֵי כֹהֵן יִשְׁמְרוּ דַעַת וְתוֹרָה יְבַקְשׁוּ" (מלאכי ב', ז); " יוֹרוּ מִשְׁפָּטֶיךָ לְיַעֲקֹב וְתוֹרָתְךָ לְיִשְׂרָאֵל" (דברים ל"ג, י). המסר החינוכי שמעבירים הכהנים לעם בברכת כהנים מרוכב משלוש אמירות שונות.

"יברכך ה' וישמרך". בפשטות, מדובר בברכה גשמית – שפע של פרנסה, כלכלה, בריאות הגוף.

"יאר ה' פניו אליך ויחנך". הארת פנים – פירושהּ הארה רוחנית. "כי נר מצוה ותורה אור" (משלי ו', כג). גם חנינה מתפרשת בהקשר זה במשמעות רוחנית.

"ישא ה' פניו אליך וישם לך שלום". נשיאת פנים של הקב"ה – פירושהּ שלום. שלמות בכל העולמות. ישנם אנשים שזכו לשלמות במישור מסוים – הגשמי, או הרוחני. אנשים השלמים בגופם ובממונם, אך לא בנפשם; וכן להפך. הארת פנים ללא ברכה, או ברכה ללא הארת פנים. המצב ה"מושלם" הוא שלמות בשני המישורים. כמאמר חז"ל: "ויבא יעקב שלם – שלם בגופו, שלם בממונו, שלם בתורתו". שלמות היא הרמוניה בעולמו של הקב"ה.

הכהנים חוזרים ומדגישים את מקור הברכות, את מקור השפע: יברכך – ה'! יאר – ה'! ישא – ה'! ובעקבות זאת – "ושמו את שמי". שמו של ה' יהיה שגור בפיהם של ישראל, ויבינו בני ישראל שכל טובה, ברכה, הארת פנים, חנינה, שלום – ממנו. מי שמכיר בטובתו של הקב"ה, ויודע שהוא מקור הטוב – יבורך. "ואני אברכם".

הסגולה להשפעת הטוב היא הכרת הטוב. על ידי חינוך בני ישראל להכרת הטוב, הכהנים גורמים לכך שהקב"ה ימשיך ויברכם.

גוט שבת

גוט יום טוב

חבּוּרֶה מספקת פלטפורמה לכותבי תוכן ואינה אחראית על איכות ואמינות התוכן ובכלל. לדיווח על טעות או הפרת זכויות ולכל דיווח על התוכן לחץ כאן. ייתכן שהתמונות בכתבה יהיו כפופות לזכויות יוצרים

6 תגובות
כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

  1. רררר הגיב:

    וורט יפה

  2. דוד הגיב:

    כיף לעקב אחרי דברי התורה שאתה שולח

  3. בני הגיב:

    יפה מאוד, איסרו חג שמח 🙂

  4. שליו שמחי הגיב:

    מושקע ומושלם!

  5. שבת שלום וחג שמח הגיב:

    חזק ואמץ

  6. יאיר הגיב:

    חג שמח אלי. יישר כח

כתבות נוספות של אלי וייס
עוד באותו מדור
ajax loader
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
- תוכן בבדיקה טרם עלה לאתר -
האפליקציה שלנו מחכה לכם התקינו עכשיו